2. feb. 2013

Året i bilder - utgiver Cappelen Damm


Boken Året i bilder gis ut av Cappelen Damm. Den første boken som vi har er fra 1974. Men det var mye senere vi inngikk abonnementet.

Om ikke lenge mottar vi 2012 utgaven. Vi snakker av og til om vi skal fortsette abonnementet. Bøkene tar plass og det begynner å fylles opp i bokhyllene vi har i huset. Og bøker skal det mye til før jeg kvitter meg med. Men ennå er det plass til noen til i hylla der de er plassert. Leksikon; hva skal vi med dem forresten. De slår vi aldri opp i lengre.

Men selv om mye av den informasjonen som boken gir finnes på Internett, så er det noe eget med å ha årets begivenheter samlet i en bok. Det er knyttet mye nostalgi til bøkene.

Da jeg vokste opp hadde vi samme bokserie. Hva jeg husker? Jo, det som har brent seg inn i hukommelsen er bilder av da barna til taterne ble hentet av barnevernet. Nedenfor er et bilde jeg fant på nettet som jeg husker. Det og flere andre er "spikret" inn i hukommelsen.

Hva tenkte jeg tro? Når jeg ser på bildet husker jeg litt. Det som gjorde mest inntrykk var at taterne bodde i telt om vinteren; det så kaldt ut. Og at kanskje det var bra at barna ble hentet slik at de slapp å fryse. Eller var det noe de voksne sa til meg når jeg spurte?

2 kommentarer:

  1. Koselig innlegg. Har ikke fått meg til å kaste leksikonene enda- mend et bør jeg gjøre. De tar bare plass--. Jeg har kastet en del bøker under flytteprosessen og gitt bort en del,,faktisk--mest barnebøker og en del utdaterte fagbøker og kiosklittertaurseriebøker.

    SvarSlett
  2. Hyggelig å høre. Jeg bruker har gitt en del bøker til loppemarkedet på Rygge Museum. Men jeg er litt "gjerrig" hva angår det å gi bort bøker. Ser nå at det er mange bøker som jeg har lest for mange år siden, som jeg har lyst til å lese igjen.

    SvarSlett