1. feb. 2013

Bessys bok (The observations) av Jane Harris

Jeg begynte å skrive om bøker høsten 2012 på min første blogg på blogg.no. Og en av de første jeg skrev om var romanen Bessys bok (The observations) som jeg fant på biblioteket. Skrevet av Jane Harris, norsk utgave ble gitt ut på Front forlag i 2007 og boken er på 425 sider.
Bessys bok var for meg OK underholdning. Dette er hva jeg, skrev om romanen etter å ha lest den høsten 2012:
«Høsten og vinteren er årstider som er skapt for å lese bøker. Og på biblioteket fant jeg "Bessys bok", den norske tittelen til Jane Harris " The Observations". Handlingen foregår i Skottland på 1800 tallet.
Den handler om den irske ungjenta Bessy Buckley som får jobb som tjenestepike på et "gods" utenfor Edinburgh. Bessy har en noe broket fortid. Og stedet hun kommer til Castle Haivers, her er det fru Arabella hun skal tjene hos. Og Bessy blir betatt av denne vakre Arabella, men oppdager raskt at hun er veldig eksentrisk.
Innholdet i boken er beskrevet flere steder på nettet. Hva jeg syntes om den? Jo, jeg lot meg rive med i handlingen selv om jeg av og til skulle ønske at jeg var nærmere slutten. Den er delvis skrevet på et språk slik at en lettere kan identifisere seg med fortelleren Bessy. Og selv om den beskriver en litt traurig tilværelse, ikke minst fortiden til Bessy før hun kom til Castle Haivers, så er det ingen dyster bok. Jeg lo godt mange steder. Og hun er lett å få sympati for.
Fra boken:
"Fruen var alltid på meg for å få meg til å skrive ned ting i en liten bok. Dette var etter at hun fant ut at jeg kunne lese og skrive. Da hun fant ut det lyste fjeset hennes opp som om hun hadde mistet en skilling og funnet en daler. "Å!" sier hun, "hvem lærte deg det?" Og jeg sa at det var den stakkars døde moren min, noe som var løgn for moren min var i live og satt ganske sikkert snydens full nede i Gallowgate som vanlig og selv om hun var edru kunne hun knapt ha skrevet sitt eget navn på en stevning. Men moren min var aldri edru så sant hun var våken. Og når hun sov, var hun i svime. Men vent nå. Jeg kommer meg selv i forkjøpet. La meg begynne nærmere begynnelsen."
Dagbladet: Fruer og tjenere Frodig, men ikke særlig utfordrende underholdningsroman.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar