15. mai 2013

Sannhet (Truth) av Peter Temple


Det er et hardt liv, sa sekstenåringen sarkastisk til meg der jeg satt og tørket tårer og øyensverte etter å ha lest siste side i krimromanen Sannhet (Truth)av skrevet av Peter Temple. Det hadde jeg aldri trodd da jeg startet på romanen. For makan til hardbarket miljø som romanen henter handlingen sin fra er det lenge siden jeg har lest omtalt i en roman.  


Sannhet ble utgitt i 2009 og på norsk av forlaget Press i 2011. Den er på 399 sider og romanen jeg har lest ble lånt av biblioteket. Jeg har tidligere lest og skrevet om Mørk kyst (The Broken Shore) av Peter Temple.

Ut ifra hvordan forlaget Press beskriver romanen var jeg klar over at Sannhet ville være annerledes enn Mørk Kyst. Og den var helt forskjellig. Anmelderne har skrevet at den er bedre enn Mørk kyst, og det er jeg enig i.

Men det syntes jeg ikke da jeg startet å lese. Navnene flagret forbi og jeg fikk ingen struktur. Men selv om jeg ikke kan si at jeg har plassert alle 100 %, fikk jeg en struktur som gjorde at jeg ble sugd inn i handlingen. En bok jeg med enkelhet kunne lest i ett strekk.

Vi befinner oss i Melbourne, Australia. Førstebetjent Stephen Villani, sjefen for drapsavsnittet, har ansvaret for å etterforske og oppklare drapet på en antatt prostituert i Prosilio Tower. Men det viser seg at noen høyere opp i systemet ønsker å legge lokk på saken. Samtidig kommer meldingen om drap på tre personer som antas å være ledd i et narkooppgjør. Under etterforskningen gjøres det en feil som Villani gis ansvaret for.

Det er glohett i byen og omegn. Skogbrannene raser og eiendommen til faren til Stephen Villani, Bob, er truet. Stephen vokste opp med hovedansvaret for sin to yngre brødre Mark og Luke. Omsorgen han hadde hatt behov for var ikke til stede og det preger han som menneske.

Stephen er gift med Laurie, men det er bare på papiret. Sammen har de tre barn. Den yngste, Lizzie, er 15 år og utagerende. Stephen har også en mistanke om at han ikke er far til den yngste datteren. Han har tilbrakt lite tid sammen med barna. Singleton, som hadde sjefsstillingen tidligere, uttalte at ingen overlevde om de ikke bestod DKF-testen: Drapsavsnittet Kommer Først.

Stephen Villani har noen tøffe dager. Han presses fra alle kanter. Også fra sjefen Barry som ønsker å stige i gradene og ser på Stephen som et middel for å nå sitt mål. Men da må han tilpasse etterforskningen rundt den drepte kvinnen.  Og etterforskningen rundt en gammel og antatt avsluttet sak, bringes frem i lyset. Alt dette setter Stephen på store prøver som menneske.

Kommer man seg over de første sidene, og ikke henger seg alt for mye opp i at den til tider kan være litt uoversiktlig, er dette en røff, men veldig god roman. Akkurat så god som anmelderne har skrevet er min mening.  

Og neste roman, Stjerneskudd, ligger her og skal leses om ikke alt for lenge. Jeg liker Peter Temples romaner!

4 kommentarer:

  1. Eg har vore på biblioteket og lånt 'Mørk kyst' i dag, og eg har lest den fine omtalen din. No gler eg meg til å lesa Temple!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Håper virkelig at du liker den. Har lest at noen ikke liker bøkene hans. Synes bl a at det skjer for lite.

      Slett
  2. Ukjent forfatter for meg dette, men noterer meg navnet for dette høres ut som en bra bok :)

    SvarSlett
  3. Takk for advarselen, jeg skal ta meg god tid i begynnelsen og fortsette videre. Jeg var sånn passe begeistret for Mørk kyst men har allikevel veldig lyst til å lese oppfølgeren. Takk for fin anmeldelse, jeg linker sikkert til deg når jeg kommer så langt :)

    SvarSlett