24. mai 2013

Fugl av Lisa Aisato - et kunstverk

Barnebøker kan være kunstverk, på mange ulike måter. Og det er boken Fugl skrevet og illustrert av Lisa Aisato. Den fortjener all reklame den kan få.




Da jeg leste om denne boken i dette fine innlegget på bloggen Melusine, så måtte den bare kjøpes. Innlegget må du lese! Men den er ikke til meg, fuglen skal fly videre til to små.


«Har du noen gang ønsket du kunne fly? - Kan jeg være med dere? spør jenta.- Nei, sier fuglene, du er altfor stor og tung til at vi kan bære deg. Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så... Lisa Aisato har laget en vakker og melankolsk bildebok, om en jente som skulle ønske hun kunne fly bort med fuglene når den kalde vinteren nærmer seg. Men for å fly som en fugl trenger man vinger, fjær og helst et nebb også. Med andre ord har jenta et ganske stort, og kanskje umulig, prosjekt foran seg. Men hvis man bare ønsker det hardt nok, og vil det sterkt nok, så kan man faktisk få det til. Selv om det skjer med bitte små fugletripp.»

3 kommentarer:

  1. Ja, dette er en nydelig bildebok! Blir spennende om de to små vil like den. Jeg tenkte å få barnehagen til å kjøpe inn boken, hvis ikke får jeg kjøpe den selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper de liker den. T o m 16-åringen syntes den var fin. Men hun ble litt forskrekket at jeg hadde kjøpt den før jeg fortalte jeg skulle gi den vekk. Kanskje hun først trodde jeg hadde kjøpt den til henne......

      Slett
    2. Hehe, kan tenke meg at hun ble forskrekket ja :)

      Slett