28. mai 2013

Boken på vent: Turen med Charley av John Steinbeck


Tirsdag og Boken på vent på bloggen Beathesbokhylle.  Nå begynner det å bli en del  uleste bøker i bokhylla. Og det er helt normalt  jf andre bokbloggere. Å velge bok blir derfor litt ”elle melle”.

Turen med Charlie skrevet av John Steinbeck skal prioriteres i juni.  Har ikke lest noen bøker av han tidligere. Men det jeg nå har lest om hans bøker, har ført til at minst en bok til skrevet av han har havnet på lista over bøker jeg ønsker å lese. Det er sånn denne lista øker i volum.

 

Vi du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå: 

 
Årsaken til at Turen med Charley er innkjøpt og skal leses, er at jeg har kjøpt boken til Geert Mak, USA En reise. Som baserer seg på reisen Steinbeck foretok i 1960 og skrev om i boken som ble utgitt i 1962 ( på norsk første gang i 1963). Noen skriver at dette ikke er Steinbecks beste bok. Men det får så være. For å lese den har et annet formål. Geert Mak reiste i Steinbecks fotspor 50 år senere. Jeg så fjernsynsserien basert på Geert Maks bok, Europa – en reise gjennom det 20.århundret i 2012, finnes fortsatt på NRK.no, og den synes jeg var mega-bra. Boka om Europa skal kjøpes og leses, det er 100% sikkert.


Forfatteren drar av gårde i sin husvogn Rosinante om morgenen 23. september 1960 med hunden Charley som selskap. Det er valgår, og denne turen gjennom USA blir forfatterens måte å ta den nasjonale pulsen på. Reisen resulterte i denne boka.


«Turen med Charley (1963) ble hans siste bok. Det var en reiseskildring fra en rundreise gjennom USA, og ble en kjærlighetserklæring til landet og folket. Som dette: «Jeg forelsket meg i Montana. Andre stater kan jeg beundre, anerkjenne, respektere, ja, ha meget til overs for, men for Montana føler jeg kjærlighet, og den er vanskelig å definere mens den står på. Det er noe storslagent ved Montana. Alt er i mektig målestokk, men ikke overveldende. Gresset er frodig og fargene friske, og fjellene er slik som jeg ville skapt dem, hvis fjell noensinne sto på min dagsorden»»

 

 

 

25 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av forfatteren men har kjøpt "Vredens druer" som jeg har planer om å få lest i løpet av året. Spent på hva du synes om denne...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Men jeg har stor tro på at jeg liker den.

      Slett
  2. Spennende å lese om folk som reiser, kos deg med boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg reiser for lite; delvis pga at jeg har 2 stk hunder som skal plasseres et sted. Og da er det fint alternativ å lese bøker om andre som reiser.

      Slett
  3. Vredens druer likte jeg godt, og har tenkt å lese mer av John Steinbeck. Foreløbig har jeg Perlen og Om mus og menn på leselisten. Kos deg med boken, det må være interessant å lese om en som har reist i Steinbecks fotspor så mange år etterpå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble så imponert over serien med Geert Mak at jeg bare måtte kjøpe USA-boken hans. Du skal se at jeg kommer til å lese flere bøker av Steinbeck.

      Slett
    2. Ja, det blir spennende å høre hva du synes om den. Jeg leste forresten Øst for Eden en gang for maaange år siden, husker den var bra også.

      Slett
  4. Det er absolutt helt normalt! :-)
    Jeg har lest to bøker av John Steinbeck; Vredens druer og Øst for Eden. Begge likte jeg virkelig godt, så jeg håper du liker denne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at det er bøker flere nevner. Så takk for tipset.

      Slett
  5. Spennende bok, jeg har lest Vredens druer og Øst for Eden, og hadde tenkt på "Turen med Charley", men glemt det litt. Takk for påminnelsen, og ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og ha en fin dag.

      Slett
  6. Leste flere bøker av Steinbeck da jeg var ung, og glemmer selvfølgelig ikke filmen Øst for Eden, med James Dean. Bør nok lese flere av de gamle amerikanerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også sett filmen. Men det er lenge siden. Hadde vært fint med et gjensyn.

      Slett
  7. Vredens druer skulle jeg lese for en tid tilbake, har da ikke lest noe av Steinbeck til nå. Men har fortsatt planer å lese Vredens druer. Din bok på vent hørtes da veldig interessant ut. Ikke ofte man leser reise bøker og at det er en dokumentar om den høres jo spennende ut:) Kos deg med boken!

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren. Blir spennende å høre hva du synes om den

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg skrive om. Den er noen år, så det blir et spenningsmoment. Et spørsmål er om jeg skal skrive om den før jeg har lest boken til Geert Mak. Og det er kanskje lurt jf at da får ikke hans bok påvirke min mening.

      Slett
  9. Eg las eit par-tre bøker av Steinbeck då eg var heilt ung. Hugsar ikkje heilt kva eg tykte. Så ja - ein burde kanskje prøva på nytt no som ein er blitt "vaksen". Bra påminning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også bøker som jeg har lest for lenge siden og som jeg har lyst til å lese på nytt nå. Mange faktisk. En forandrer seg og da er det spennende å se hvordan det har påvirket leseopplevelsen. Men det at en har lest disse tidligere påvirker hva man nå synes. Så, det kan kanskje være dumt dersom man har leste en bok og likt den veldig godt. Og så leser en den nå og blir skuffet.

      Slett
  10. Dette er nok en bok jeg kunne tenkt meg å lese. Ønsker å lese mer av Steinbeck. Leste vel noe av ham for 30 år siden ca..

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese boken. Den kommer sikkert til å påvirke om jeg kommer til å lese flere bøker. Men jeg vet jo at denne påstås ikke å være av hans beste. Og da får jeg tro på det inntil videre.

      Slett
  11. Jeg har heller ikke lest noe av John Steinbeck tidligere. Kult at den første boken du skal lese er den siste han ga ut. Det samme gjorde jeg med Charles Dickens.

    Nydelig smakebit fra Wikipedia du har med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er som kjerringa mot strømmen. Det er heldigvis slik, tror jeg, at hans bøker ikke må leses i rekkefølge. Charles Dickens, har bøkene Pickwick- klubben i bokhylla. Ikke lest. Har heller ikke lest andre av han. Ligger langt etter med klassikerne. Men det kan jeg gjøre noe med. Men når......

      Slett
    2. Pickwick- klubben har jeg lest og kan fortelle at de er morsomme :-D Jeg humret og lo og koste meg med de. :-)

      Slett
    3. Godt å høre. Jeg liker bøker som får meg til å le. Må bare bestemme meg for å lese dem. Har sett en del TV-serier basert på Dickens, og de er jo gode. Bøkene er sikkert enda bedre.

      Slett