14. mai 2013

Boken på vent: første bok i serien The Clifton Chronicles av Jeffrey Archer

Tirsdag og Boken på vent på bloggen Beathesbokhylle. Min bok på vent er Only Time Will Tell av Jeffrey Archer.

For to år siden bestemte jeg meg for  å forbedre engelsk kunnskapen min ved å lese engelske bøker. Noen har det blitt, men alt for få. Det går altfor sakte for en utålmodig sjel. For mange ord jeg lurer på hva betyr. Men jeg vet at jo mer engelsk jeg leser, jo enklere blir det. Og jeg har funnet ut at skal jeg orke å lese bøker på engelsk, må de være gode. Bøker jeg også kunne tenkt meg å lese på norsk. Den siste jeg leste var en ”rosa-roman” høsten 2012, og den ble for kjedelig. Og etter det har det vært stillstand i prosjektet.

The Sins of the Father av Jeffrey Archer har ligget en stund på vent. Et impulskjøp. Da jeg skulle begynne på den oppdaget jeg at det var nr 2 i en serie på 5 kalt The Clifton Chronicles. Og bøkene har fått gode kritikker. Nr 1, Only Time Will Tell, ble bestilt i helga. Nr 3, Best Kept Secret ble utgitt i april 2013. Dette virker som en serie som kan fenge. Som kan gi prosjektet mitt en ny start. Ingen av bøkene er hittil oversatt til norsk.


Forfatteren skriver om  Only time will tell:

“The epic tale of Harry Clifton’s life begins in 1920, with the chilling words, ‘I was told my father was killed in the war.’ But it will be another twenty years before Harry discovers how his father really died, which will only lead him to question who was his father?

Is he the son of Arthur Clifton, a stevedore who worked in Bristol docks, or the first born son of a scion of West Country society, whose family owns the Barrington Shipping Line?

Only Time Will Tell covers the years from 1920 to 1940, and includes a cast of memorable characters that The Times has compared to The Forsyte Saga. Volume one takes us from the ravages of the Great War to the outbreak of the Second World War, when Harry must decide whether to take up a place at Oxford, or join the navy and go to war with Hitler’s Germany.”

Vi du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå:  

21 kommentarer:

  1. Jeg har store planer om å bli flinkere til å lese engelske bøker, men så langt har det ikke gått så veldig bra. Får stadig dårlig samvittighet for at jeg ikke kommer i gang, men jeg vet det går litt tråere med lesinger derfor blir det utsatt hele tiden. Har ikke lest noe av Archer før men det tror jeg at jeg skal få gjort noe med, tusen takk for tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er nok bedre i engelsk enn vi tror. Men det tar litt tid å omprogrammere hjernen til å lese engelsk. Og til å opparbeide ordforrådet. Men det tar sin tid til å bli bedre. Men nå må jeg ta meg selv i nakken.

      Slett
  2. Jeg leser også engelske bøker, men ser at tempoet er en del lavere enn når de er på norsk. Denne har jeg ikke hørt om, noterer meg begge titlene, (viktig å begynne med begynnelsen...) Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Det hørtes ut som en god bok! Jeg leser endel engelsk og tror det er som du sier at til mer du leser til lettere blir det. Men jeg slår enda opp ord. Det engelske språket har så uhorvelig mange av dem! :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Da jeg leste The Forgotten Garden av Kate Morton for noen år siden, slå jeg opp alle ord jeg ikke forstod med en gang i begynnelsen. Men hadde jeg ikke stoppet med det hadde jeg aldri blitt ferdig med boka på over 600 sider. Kom meg gjennom den. Men hadde sikkert hatt bedre utbytte av å lese den på norsk. Ja, de har så mange ord for så mye.

      Slett
  4. Spennende å ha en hel serie å glede seg til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker som den er god jf det jeg leser.

      Slett
  5. Sikkert en bra bok. Jeg leser sjelden engelske bøker, helst på ferier. Har så mer enn nok med alle de norske som er på vent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må bli bedre å lese engelsk pga jobben. Mer og mer av dokumentene jeg jobber med er på engelsk. Og da slite med "vanlige" ord i tillegg til kompliserte faguttrykk er veldig slitsomt. I tillegg savnet jeg å være bedre i engelsk da vi var i USA. Ser også at gamle filmer en har lyst til å kjøpe, kun er i engelsk versjon. Og da er det fint å være litt bedre enn det jeg er i dag. Men jeg er nok ikke så dårlig som jeg tror.

      Slett
  6. Eg er altfor dårleg i engelsk til at eg kan lese ei heil bok. Dessverre.
    Men eg er veldig god i norsk! :-))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tittet i den nr 2 boka, og den ser ut til å være overkommelig ift til språket. Og masse luft og få ord på hver side. Har en annen jeg kjøpte som ble skrevet på 60 tallet, og den har jeg begynt på. Men den er mer komplisert ift språket. Og tettpakket. Hadde vært fint at jeg hadde klart å komme opp på et nivå der jeg kunne lest den fra 60-tallet. Den finnes ikke på norsk. Har filmatiseringen. Men ser at boken inneholder langt mer enn det som er filmatisert. Må sette meg opp noen mål.

      Slett
  7. Vi er tydeligvis mange som her ei dørstokkmil å fordere før de engelske bøkene tas fram like lett som de på norsk, men til og med jeg som virkelig har hatt sperre, har erfart at det går ganske bra når en først tar seg på tak ;o)
    Lykke til det ny serie!

    SvarSlett
  8. Las Archer si siste bok Fanget av fortiden (på norsk vel og merke), for ei tid tilbake. Han skriv godt og det vert sikkert endå betre når du les den på originalspråket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ikke hørt om han før jeg kjøpte bok nr 2 i serien. Men jeg leser på nettet at han er en veldig kjent forfatter. Og person. Og de som har lest de tre første i serien virker veldig fornøyd.

      Slett
  9. Ja, dørstokken er hinder for meg også, selv om jeg har lest mer fagrelaert på engelsk. Har ambisjoner om å lese mer skjønnlitteratur på engelsk..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir mer og mer engelsk på jobben. Jeg må rett og slett bli bedre. Men de er som du skriver, den dørstokken som en må over.

      Slett
  10. Spennende at det sammenlignes med The forsyte saga: den eneste grunnen til at jeg vet om de bøkene er at Birthe (Melusines place) og de andre i lesesirkelen har lest den i Lines lesesirkel "1001-bøker du må lese før du dør". Man lærer av å lese bokblogger med andre ord! :-)

    Du! Ta en titt her http://stjernekast.blogspot.no/2013/05/smakebit-pa-en-sndag-12-intimate.html

    Jeg har lagt ut den norske oversettelsen av diktet jeg la ut i forrige Smakebit på en søndag som du syntes var vanskelig på engelsk. Ha en god dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uuuups: feil link! Denne er det: http://stjernekast.blogspot.no/2013/05/til-tone.html

      Slett
    2. Jeg husker at den har gått som TV-serie. Men har ikke sett den. Så at de hadde filmserien på biblioteket. Jeg håper bøkene fenger slik at engelske ord klistrer seg inn i hjernen min. Fikk beskjed om at boken er sendt meg. Og da er det bare å sette igang. Har allerede sett innlegget ditt. Skal inn og legge inn en kommentar.

      Slett