23. mai 2013

I dette landskap - artikler og essays av Tor Eystein Øverås

Da jeg første gang leste om boken til litteraturviter Tor Eystein Øverås, som jeg også har hatt et innlegg om i  En smakebit på søndag - I dette landskap av Tor Eystein Øverås, var jeg fullstendig klar over at en del av innholdet for meg ville bli overlæring ( se kommentarer !). Men det er ganske naturlig jf at jeg ikke har utdannelse innen litteratur.

Tor Eystein Øverås (f.1968) er en norsk forfatter og litteraturkritikker. Han har hovedfag innen litteraturvitenskap og har også gått på forfatterstudiet i Bergen. Før I dette landskap ble utgitt i 2012, har han gitt ut fire bøker.

 

Boken I dette landskap inneholder essays og artikler. De fleste har vært publisert tidligere. Den er utgitt av forlaget Gyldendal.

 


Ble det overlæring for meg å lese den? Ja, noe var helt i overkant av hva jeg har nytte av. Noe over kanten. Kapittelet, VI Teorien leste jeg bare noen sider av. Det som er så bra med denne boken er at den er inndelt i kapitler med ulike tema med undertema. Noe leste jeg to ganger. Det eksemplaret jeg har lest må pent og pyntelig leveres tilbake til biblioteket. Dessverre.  

Hva inneholder denne boken? Masse interessant. Han deler og deler med leseren. Om seg selv og hvorfor han leser. Det å være litteraturkritikker. Om bøker han har lest. Reiser. Et eget kapittel om forfatteren Sissel Solbjørg Bjugn som døde i 2011 og som han hadde et nært forhold til. Hamsun. Diktning og sannhet er et kapittel. Han utfordrer, kritiserer, stiller spørsmål, er personlig og generøs. Og en får mange lesetips. Helt sikkert er det ting han skriver som kan diskuteres. F eks påstanden om at kvinner ikke er interessert i å lese biografier; er det riktig? For egen del er det ikke riktig. Men jeg leser ikke hva som helst om hvem som helst. Mursteinen om Churchill som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg; er til skrekk og advarsel for egen del. Den står der i bokhylla fortsatt, ikke kommet en side lenger etter at jeg "kollapset" over den.

I denne artikkelen i Morgenbladet, Ingenting er hellig, er det et intervju med forfatteren om boken. Her forteller han bl a  hvilken reaksjon han fikk angående foredraget for oversetterne, som han mener er blitt stormannsgale. Foredraget er tatt inn i boka med overskriften; Om å kritisere oversetterne.

Dersom jeg skulle trekke frem noe fra boken som jeg likte spesielt godt, så er det kapittel III, Reisene. Der skriver han bl a om Spor-serien. 29 bøker utgitt av forlaget Aschehoug i årene 2000- 2010. Han skriver at han har endret oppfatning av reiseskildringer etter å ha lest disse bøkene utgitt av ulike forfattere. Tidligere så han på denne sjangeren som formløs, forutsigbar og kjedelig. Lesningen av serien, noen hurtigere enn andre, har gitt han mange nye tanker. Hva som er gjestfrihet, de helt spesielle relasjonene som oppstår mellom mennesker som reiser sammen og mellom de reisende og menneskene de møter på de ulike stedene. Og han har tenkt sterkt på hvordan man møter og bedømmer en fremmed kultur, en kultur annerledes enn den man selv kommer fra. Bakerst i kapittelet er det en oversikt over bøkene i serien. Basert på det han skriver er det fire av reiseskildringene jeg bare må lese er:

Salaam Brick Lane ( 2002) – Tarquin Hall

I Djengis Khans rike (2003) - Stanley Stewart

Tråler (2005) – Redmond O'Hanlon;

Den fjerde er En afrikaner på Grønland ( 2004) av   Tété-Michel Kpomassie. Om boken skriver Øverås bl a at forfatteren med denne snur opp ned på sjangeren slik vi har lært å kjenne den. Forfatteren gjør nøyaktig det samme med vest som vest gjør mot sør og øst. Han eksotiserer oss. Han betrakter oss som de andre, storøyd og forskrekket. Boken er morsom å lese. Men at forfatteren går i de samme fellene som vestlige reisende i øst og sør går i. Hendelser og situasjoner oppleves helt galt, han videreforteller historier som åpenbart ikke er sanne osv.

Til slutt vil jeg nevne at det han skriver om sin egen reisebok, en reise rundt Østersjøen med tittelen Til: en litterær reise (2005), frister meg til å lese boken.

"Summa summarum " – I dette landskap var for meg en bok som var verdt å brukt tida på. Det var den boken jeg håpet den skulle være.

9 kommentarer:

  1. Denne boka bestillte jeg på en nettbokhandel forleden..cdon.com, tror jeg, billig og fraktfritt, eller var det haugenbok?
    Ble inspirert av å lese den når du skrev om den her forleden..

    Spor-serien har jeg faktisk to stk av, den ene du nevner: En afrikaner fra Grønland (som jeg startet å lese, men ikke har bitt ferdig med. Hørte forfatter snakke om sine opplevelser på fjellitteraturfestivalen for 1,5 år siden. Kjøpte boka de rog fikk den signert) Har også En bok om Santiago- pilgrimsferden.

    Andre reisebøker som har fått gode omtaler av Vagabondredaktør Helge Baardseth er Torbjørn Færøvik sine bøker, og Axel Jensens Ikaros, blant annet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra. Jeg har gitt meg selv kjøpe- og lånestopp inntil videre. Men hvor lenge.... Jeg har kopiert opp lista i boka. Så får jeg se når og hvordan jeg får tak i bøkene. Boka til Tarquin Hall ser ikke ut til å være så enkel å få tak i.

      Slett
  2. Jeg er blitt veldig nysgjerrig på denne Øverås nå. Og hva da, overlæring, hva betyr det egentlig? Hehe, jeg fant ikke ordet i bokmålsordboka nemlig :)
    Jeg ser han synes det er bra å krangle om litteratur, for hva handler litteratur om, sier han - om ikke det menneskelige i konflikt med seg selv og hvilken innsikt det kan gi om egne og andres liv. Om ikke det er nok, så vet ikke jeg - boken skal absolutt leses. Tusen takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ordet har jeg sett brukt tidligere. Jeg har tenkt/oppfattet at det betyr læring man har liten mulighet til å ta til seg/forstå pga at den grunnleggende kompetansen på området er for lav. Men jeg ser def. i Store norske ikke er slik jeg tenkte det var. Bra kommentar!

      Slett
  3. Overlæring i pedagogisk forstand- er ikke det at man repeterer for å lære ting mer grundig? Men det er mulig Tone mener noe annet her..

    SvarSlett
    Svar
    1. Du ser kommentaren min til Melusine; jeg har brukt ordet i feil sammenheng. Jeg kan liksom ikke repetere noe jeg ikke kan. Og en del av det han skriver om er langt over hva jeg forstår. Og det merket jeg med det kapitlet jeg hoppet over; det ble litt gresk for meg. Bra at dere engasjerer dere!

      Slett
  4. Jeg vet ikke helt med det ordet. Snl sin forklaring som du sier, Tone, er at det er læring som strengt tatt ikke er nødvendig, men at overlæring kan gi bidra til at ferdigheten bevares lenger eller blir automatisert. Så jeg forstår det slik Anita sier at det er repetisjon. Uansett synes jeg Øverås sitt syn på litteratur er interessant :)

    SvarSlett
  5. Nå holder jeg på å lese "Livet! Litteraturen!" av Tor Eystein Øverås. Mange lesetips ja, flere titallst allerede og jeg er bare litt over halvveis. Jeg nærmest holder meg fast mens jeg leser, men tungen rett i munnen og øynene brenner av konsentrasjon. Mye å tenke og lese og se underveis. Phu!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg veldig lyst til å lese. Jeg har lest to av bøkene jeg skriver om i innlegget, den om tråleren og den om Salaam Brick Lane, Det er var fine lesetips for meg. Boken om han som reiste til Grønland stoppet jeg lesingen av pga grønlendernes behandling av hundene. Får håpe de har forandret seg; det som han beskriver er barbarisk synes jeg.

      Slett