5. mai 2013

En smakebit fra "USA - Annerledeslandet i en ny tid" av Ole O. Moen


Nå er det kort tid til vi reiser over fjorden til Arena Larvik for å se den første håndballkampen mellom Larvik – Gyør i Champions League-finalen. Håper selvsagt Larvik vinner selv om det blir moro å se spilleren som spiller på Gyør og som jeg skrev om i dette innlegget, i aksjon:

Derfor rekker jeg ikke å lese andres innlegg før senere i kveld/i morgen.

Min smakebit er fra en bok som jeg kjøpte i 2012 og som inntil i går kun hadde lest 129 sider av. Det er professor Ole O.Moens USA-Annerledeslandet i en ny tid. Her kan du lese hva Bokklubben som jeg kjøpte den gjennom skriver om boken.




Vil du lese flere smakebiter tilknyttet et innlegg i Mari's blogg Flukten fra virkeligheten, klikker du på bildet som kommer nå:




Årsaken til at jeg tok den frem igjen i går, er at jeg i forhandlinger med meg selv bestemte, at for at jeg skulle kunne ha samvittighet til å kjøpe to andre bøker om handler om USA, måtte jeg love meg selv å lese ferdig  boken til Moen. Men også for at jeg etterhvert skal ha samvittighet til å kjøpe en bok som Moen har skrevet og som skal være bedre enn den jeg leser nå, en bok om USA’s presidenter.

I går ble Geert Mak’s- USA en reise og John Steinbeck’s- Turen med Charlie bestilt, og nå er jeg kommet til side 200 i Moens bok.  Selv om han har masse kunnskap han deler med leserne, er boken litt vel kjedelig. Han kunne godt ha «spritet» den litt opp med f eks litt humor. Slik som min favorittforfatter Richard Herrman gjorde da han skrev sine bøker om engelsk historie.

Men noe komisk er det å finne; og her er en smakebit der han skriver om den såkalte filibustertaktikken (forhalingstaktikken ) som brukes i Senatet:


«I de senere år er taktikken blitt brukt av senatorer

fra begge partier, hovedsakelig av mindretallspartiet i

opposisjon til presidenten og særlig for å søke å hindre

utnevnelser av føderale dommere de ikke bifaller.


Poenget er å forhindre realitetsvotering over et lovforslag

ved å holde maratoninnlegg og snakke uavbrutt i timevis.

Rekorden har vel Senator Strom Thurmond fra South Carolina

(som døde den 26. juni 2003 i en alder av 100 år etter

48 år i Senatet) som i opposisjon t i l president Eisenhowers

meget moderate forslag i 1957 til den første borgerrettighetloven

på over 80 år talte uten stans i 24 timer og 18 minutter

Han brukte visstnok en stor del av taletiden til å sitere fra landets telefonkataloger.

Og da striden omkring lovforslag for utvidede borgerrettigheter hardnet seg ytterligere til på 1960-tallet, skal han ha sittet timevis i Senatets

badstue for å bli uttørret, slik at han ikke skulle behøve å

avbryte sin tale for å gå på toalettet.»

10 kommentarer:

  1. Leser alt for lite litteratur som dette. Faktabøker er bra, og gir informasjon som utvider horisonten. Fint å få en påminning om at jeg skal lese slike bøker innimellom!

    SvarSlett
  2. Jeg leser og så alt for lite faktabøker. Jeg finner noen som jeg tror vil interessere meg, men så leser jeg dem ikke ferdig. Skikkelig dårlig er det :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  3. Jag tycker att fackböcker ofta är för torra och tråkig, så det blir inte så mycket sådant. Det måste inte vara torrt bara för att det är fakta ;)

    SvarSlett
  4. Spennende å lese om det "nye kapittelet i USAs moderne historie", selv om det også kan være kjedelig når det stort sett er informasjon som skal absorberes. Smakebiten var artig da, tenk å snakke uavbrutt så lenge!

    SvarSlett
  5. Haha! Jag hörde talas om det där Filibusteriet för bara någon veckan sen.

    SvarSlett
  6. Artig smakebit:) leser for lite faktabøker jeg også, så det burde jeg kanskje få gjort noe med.

    SvarSlett
  7. Jag läser alldeles för lite faktaböcker, det vore bra om jag kunde förmå mig att läsa mer sånt. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. Fint boktips hvis man vil lære mer om USA!
    Selv kjøpte jeg en faktabok i går om samfunn som går til grunne og hvorfor og hvorfor noen overlever.. Den tror jeg er spennende skrevet også.:)

    SvarSlett
  9. Såg handballkampen på TV. God kamp, men ikkje spesielt bra av Larvik. Har også sett fotballkamp frå Fosshaugane, der Sogndal KNUSTE Brann 3 - 1! :-)))))
    Lite lesing i dag med andre ord.

    Og ellers: godt boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble tap og da får de det tøft i Ungarn. Gratulerer med seier for Sogndal.

      Slett