21. mai 2013

Boken på vent: Mytteriet på Bounty av John Boyne

Tirsdag og Boken på vent på bloggen Beathesbokhylle.  Min bok på vent er en bok jeg fant i bokhylla i går. Et ramsalt sjøeventyr med rot i virkeligheten.

I boken jeg leser nå skriver Øverås om mange bøker. Mange, mange bøker. Vet ikke hvor mange ganger jeg har kikket på nettet etter bøkene han har nevnt. For en inspirasjonskilde boken hans er. På mange måter. Og en av bøkene han nevner er Moby Dick. Har ikke jeg den? Nei, det har jeg ikke. Men jeg fant en annen som jeg kjøpte til ungdommen i huset, og som jeg lenge har tenkt å lese. Det er sjøromanen Mytteriet på Bounty av John Boyne utgitt i 2008 og på norsk i 2010.  Og skal man tro kritikerne, er denne verdt å få med seg.


Etter å ha lest om historien romanen har sin handling fra på Wikipedia, skvatt den langt frem i ”køen”. Ikke rart at det er skrevet mange bøker basert på den fantastiske historien. Handlingen i romanen jf bokomslaget, som skal være krydret med humor, dramatikk og historiske fakta:  

”Fjorten år gamle John Jacob Turnstile har vært i klammeri med politiet mange ganger og skal sendes i fengsel. Samtidig venter et fullastet skip på å legge ut på en viktig ekspedisjon. Det er bare et problem. Gutten som skulle vært med som kapteinens personlige tjener er blitt skadet, og det haster med å finne en erstatter. Skipet har allerede vært forsinket lenge nok av været og må legge ut samme dag. Jacob får valget – fengsel eller et eventyr på havet. 14-åringen velger det siste. En time senere har skipet lagt fra land.

Skipet heter HMS Bounty, kapteinen heter William Bligh og skipet setter seil mot Tahiti.”
Vi du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå:  

14 kommentarer:

  1. Å, denne ser bra ut. Jeg ble ordentlig nysgjerrig på den. Det er sikkert bare å glede deg til den!

    Er du på Bokelskere.no forresten? Jeg bruker når det nevnes mange boktitler i bøkene jeg leser å lage en liste med alle titlene på Bokelskere. Det er SÅ snedig. Jeg kommer til å gjøre det med Øverås boka jeg har når jeg leser den! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke der. Bra tips. Skal sjekke det ut. Jeg hadde nok ikke bestemt meg for å lese Mytteriet på Bounty hadde det ikke vært for historien bak. Hadde selvsagt hørt bruddstykker om den før. Men når jeg leste den nå, da fikk jeg frysninger. Den overgår fantasien. Jeg fikk raskt opp "bilder" av hvordan det må ha vært. Og det lover bra. Jeg har allerede fått rapport om at den er bra.

      Slett
  2. Ikke lest denne, så skal følge med på hva du synes om den

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanligvis leser jeg ikke slike bøker. Men her er det en bok som er basert på en fantastisk historie. Og det trigger meg veldig til å lese den.

      Slett
  3. Denne har jeg ikke lest men kunne svært gjerne tenkt meg. Så kjekt når det henvises til andre bøker i bøkene, en kan jo ikke unngå sjekke de ut. Tusen takk for boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver bl a om en serie som kalles Spor-serien, reiseskildringer som et forlag hadde, men er avsluttet. Og mange av bøkene han nevner er bøker jeg kan tenkte meg å lese.

      Slett
  4. No vart eg veldig nysgjerrig på boka til Øverås - den fører eg opp på ventelista mi :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Det er ikke alt som er like interessant for meg. Om f eks poeten Jan Erik Vold. Men det er så mye annet. Det er en bok jeg kjenner jeg må jobbe med, og som jeg burde eie. Fordi det dukker opp så mange tanker i hodet når jeg leser det han skriver. Men det kan jeg gjøre noe med. Akkurat nå har jeg gitt meg selv kjøpe- og lånestopp.

      Slett
  5. ER ikke dette en 1001-bok da?

    SvarSlett
    Svar
    1. 1001-bok er noe jeg ser er nevnt rundt om på bloggene, uten at jeg vet hva det er. Skal sjekke det ut.

      Slett
    2. 1001 bok er et uttrykk som kommer fra boken: "1001 bøker du må lese før du dør". På bloggen min finner du en fullstendig liste over de 1001 bøkene under en fane som heter 1001 bøker. Der merker jeg av etterhvert som jeg leser dem. Line fra Lines bibliotek har en lesesirkel hvor en leser en av disse bøkene hver måned. Jeg har vært med der, men livet har vært slik det siste året at jeg ikke kunne få det til. Det betyr likevel at jeg skal tilbake til lesesirkelen etterhvert. (Åpen for alle)

      Slett
  6. Åh, Mytteriet på Bounty! Den boken leste jeg som ungdom, eller det må ha vært før jeg begynte på ungdomsskolen for jeg husker at jeg aller nådigst fikk lov å se filmen og det var før vi flyttet lengre opp i gaten (og jeg begynte på undgomsskolen). Altså, jeg leste boken som var ekstremt spennende slik jeg husker det, men filmen en skuffelse. Muligens det var mitt første møte med bok først og film etterpå. Det var nemlig så lite som var med av historien :)

    SvarSlett
  7. Mytteriet på Bounty har jeg ikke lest, men det er jo egentlig en av de bøkene vi alle bør få med oss. Jeg ble mest nysgjerrig på den boken du leser nå siden den nevner så mange andre bøker. Så jeg må se om vi har den på biblioteket. Takk for fint tips! :-)

    SvarSlett