19. mai 2013

Biografien om Henrik Ibsen – Alt eller intet av Stein Erik Lunde

Man kan ikke forvente å ha kunnskap om alt «her i verden». Men at kunnskapen min om Henrik Ibsens liv og forfatterskap var overfladisk, det er boken til Stein Erik Lunde, et bevis på. Men når det nå engang var slik, for en opplevelse det har vært å lese den. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om en annen biografi han har skrevet:  Biografien om Amalie Skram – Med vilje til å vite skrevet av Stein Erik Lunde

Biografien om Henrik Ibsen – Alt eller intet ble ugitt i 2003. Den er på 128 sider inkl register og inneholder det meste om Ibsens liv og hans forfatterskap. Må si at jeg er imponert over boken Stein Erik Lunde har skrevet. At den er så innholdsrik med så lite sideantall. Skal man gå dypere ned i "materien", finnes det  biografier som er mer detaljerte.

Jeg skal ikke skrive så mye om innholdet, det er bedre at du selv leser boken. Men veldig kort:

Henrik Ibsen ble født i Skien i 1828 og døde i Kristiania i 1906. Og selv om hans liv var udramatisk ift f.eks  livet til Amalie Skram, er det mye som er interessant å lese om. Om familiens nedtur etter at faren måtte innstille forretningen og hans liv etter at han reise til Grimstad for å jobbe som læregutt på et apotek. Han var fattig og enda mer fattig ble han etter at han fikk barn med en tjenestejente og måtte betale barnebidrag. Det er i Bergen i 1857 han treffer Susannah som han var gift med hele livet. Men deres ekteskap vet man lite om. De fikk en sønn, og det var nok bestemte Susannah.  De flytter til Roma i 1864 og han bor utenfor Norge i 27 år. Det er hans venn Bjørnstjerne Bjørnson som samler inn penger til hans reise i tillegg til at han får et lite stipend. Etter at han har utgitt Brand bedrer Ibsens økonomi seg.

I biografien er han verk godt beskrevet. Og hvordan disse ble mottatt. Etter at han flytter tilbake til Norge blir han en severdighet i bybildet. Forfatteren skriver bl a at det på denne tiden var tre turistattraksjoner i Norge; fjellene, vikingskipene og Ibsen. Om Ibsens forhold til Hamsun. Til Strindberg. Og mye mer.

Gleder meg til å sette i gang med biografien om Munch. Som Ibsen beundret (?). Bøkene til Lunde har gitt mersmak. En enkel måte å øke kunnskapen om kjente kunstnere på.  Dette inspirerte meg bl a til å se NRK serien Ibsens dramatiske kvinner om igjen.

2 kommentarer:

  1. Jeg har også et nokså overflatisk forhold til Ibsen. Det er ikke så mye jeg vet om han. Denne biografien hørtes ut som en kort og fin gjennomgang og det kunne jeg nok trenge :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Må si at dette var en rask måte å bli oppdatert på. Så at de hadde mange andre i hylla, av andre forfattere enn Lunde. Og de skal jeg kikke på neste gang. Men nå har jeg gitt meg selv forbud mot å hente flere enn en bok jeg har reservert som jeg hørte om på radio. Har den jeg leser nå (Øverås)og Temple's Stjerneskudd som er lånt, og de skal leses før jeg låner noen nye. Har også en del som jeg har kjøpt i det siste som skal leses. Som de fleste andre har jeg mange på vent. Men det er moro.

      Slett