18. mai 2013

Biografien om Amalie Skram – Med vilje til å vite skrevet av Stein Erik Lunde


Jeg var på utkikk etter en «enkel» biografi om Edvard Munch, og da fant jeg en skrevet av Stein Erik Lunde. I tillegg til at han har skrevet om Munch, har han skrevet en om Henrik Ibsen og Amalie Skram. Og jeg lånte likegodt alle tre av biblioteket.
Biografiene henvender seg i utgangspunktet til et yngre publikum. Derfor er de enkle å lese. Det passer fint til formålet. Det er ikke første gang jeg finner bøker i barne/ungdomsseksjonen på biblioteket når ønsket mitt har vært å lese hovedtrekkene om et tema.

Biografien om Amalie Skram – Med vilje til å vite ble utgitt av Gyldendal Forlag i 2009 og er på 143 sider inkl register mv. Den inneholder hovedtrekkene i Amalie Skrams liv og forfatterskap. Den eneste boken jeg eier som hun skrev er Mennesker utgitt i 1905. Utgaven jeg har ble utgitt av Bokklubben i 1996 og inneholder en billedserie av Therese Nortvedt. Andre bøker av henne kan jeg ikke huske å ha lest.


Erik Lunde (f.1953) er en norsk forfatter og lærer. De fleste bøkene han har utgitt er for barn og unge. Men har også skrevet dramatikk og annen scenekunst, sangtekster, noveller, essays og dikt.


Amalie Alver ble født i Bergen 22 august 1846. I 1863 blir hun konfirmert.  Hun var ansett som en av de peneste jentene i Bergen. Og hun var intelligent, livlig, morsom. Den gang var konfirmasjon overgangen til voksenverden. Da var det slutt på Amalies skolegang og hun skulle forberedes til ekteskapet.

Samme år går faren som drev en kjellerhandel, konkurs. Og mye av årsaken var at de levde over evne pga moren til Amalie som var en sosial streber. Faren pakker en koffert og reiser til Amerika. Og etter det var det ikke mer de hørte av han med unntak av pengene han sendte. Noen dager etter at faren er reist forlover Amalie seg med Bernt Ulrik August Müller. 18 år gammel er hun gift med skipsføreren som er kaptein på egen skute. Og bare noen dager etter reiset hun på jordomseiling sammen med ektefellen, på den skuta han fører.

Biografien inneholder hovedtrekkene i Amalie Skrams liv og forfatterskap. Et menneske styrt av følelser som skapte problemer i ekteskapene hun hadde. Navnet Skram fikk hun etter å ha skilt seg fra Müller og giftet seg med den danske forfatteren Erik Skram. Også han skilte hun seg fra pga mistanken om at han hadde utenomekteskapelige forhold. Og mye av hennes livshistorie kan man gjenkjenne i bøkene hun skrev.

Den frittalende Amalie Skram døde i 1905. Det var først etter sin død hun ble regnet med som en betydelig naturalistisk forfatter. Bøkene hennes provoserte da de ble utgitt fordi hun var nådeløs mot menns  seksualmoral. Slektsromanene om Hellemyrfolket er et verk hun skrev og som hun er særlig kjent for. I biografien er hovedtrekkene i hennes bøker beskrevet.

Lettlest og levende fortalt om modige Amalie Skram. Tror vi jenter har en del  å takke henne for. Dette var en fin måte å få et innblikk i hennes liv og forfatterskap på uten å grave seg ned i alt for mange detaljer. Slike bøker har jeg stor sans for.

2 kommentarer:

  1. Jeg leste mye av Amalie Skram da jeg var rundt 20 år og har flere av hennes bøker i min hylle. Jeg ser frem til Merete Morken Andersen sin biografi om Amalie, som hun holder på å skrive.

    SvarSlett
  2. Amalie Skram har jeg lyst til å lese om, og det passer bra at biografien er enkel. En modig kvinne, ja!

    SvarSlett