20. mai 2013

Biografien om E. Munch - Livets dans av Stein Erik Lunde

Da er den siste av de tre biografiene skrevet av Stein Erik Lunde som jeg lånte med meg fra biblioteket, lest.  Biografien om E. Munch – Livets dans utgitt i 2004 og den er på 128 sider inkl register.

Jeg har tidligere lest og skrevet om disse biografiene skrevet av Lunde:



Selv om jeg kunne mer om Munch enn de to andre, var det veldig interessant lesning. Inspirasjon til å lese mer om hans liv og kunst. Samtidig som jeg leste og bildene hans ble omtalt, fant jeg dem frem på Internett. Håper jeg med dette skal huske litt mere. For øvrig er 16 av hans bilder gjengitt i boka.

Edvard Munch ble født i 1863 på Engelhaug Gård i Løten i Hedemark. Da Munch var ett år flyttet familien til Kristiania. Faren hadde fått jobb som korpslege i Armeens hovedkvarter. Da Munch er fem år dør moren av tuberkulose. Etter dette ble faren mørk og tungsindig. Det er tante Karen (Bjølstad), morens søster,som blir familiens overhode hva angår det praktiske. Men hun hadde stor betydning for Munch, mye større betydning enn det fremkommer i mange biografier har jeg lest i andre kilder. For øvrig vil jeg si at Lunde til tross for at dette er en liten biografi har fått frem hennes betydning for Munch. Da Edvard er 14 år dør den ett år eldre søsteren  Sophie, og det er denne hendelsen som er grunnlaget for hans maleri Døden i sykeværelset fra 1893.

Etter farens ønske startet Munch på Kristiania Tekniske Skole høsten 1879, men ett år etterpå bestemte Munch seg for å bli maler. Faren var dypt sjokkert over beslutningen. Men Munch var urokkelig og i 1881 ble han elev ved Den kongelige Tegneskole. I 1883 debuterer han på Høstutstillingen med Morgen.

Det er mye jeg kunne skrevet om alt det interessante jeg har lest i denne boken. Barndommen. Utenlandsoppholdene. Om Munchs turbulente liv og den motstand han møtte ift til sin kunst. Kunstverkene og utstillingene.  Hans vennskap med Strindberg. Hans møte med Ibsen.  Kristiania Bohemen. Tulla Larsen. Bjørnstjerne Bjørnson som beskyldte Munch for å misbruke stipendiet han hadde fått som han fikk ble tildelt i 1889 og bruke pengene som sykekasse under sitt opphold utenlands. Munch ble rasende og bestemte seg for å holde en utstilling i Kristiania for å vise hvordan han hadde brukt stipendårene.

Munch levde et utsvevende og egosentrisk liv. I 1909 kommer han hjem etter et opphold på en nerveklinikk Danmark. Og etter det oppholdt han seg i Norge; Åsgårdstrand, Kragerø Hvitsten og Jeløya. En roligere tilværelse bl a ved hjelp av tre av sine venner. I 1916 kjøper han Ekely i Kristiania hvor han bor til sin død i 1940.

Tror jeg stopper her. Du kan heller lese den. Det bildet jeg har fått særlig sans for etter å ha lest biografien er Melankoli fra 1892.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar