Oversikten under har jeg hatt på kontorveggen i ca 20 år. Er ingen
kontrollfreak; liker best når det er hektisk, og jo mer jeg har å gjøre, jo
bedre jobber jeg. Men jeg liker at det er litt struktur, og arbeidsvanene er
greie i så måte. Ikke alltid like enkelt å følge dem; men jeg forsøker.
Den som jeg liker best og som jeg er veldig opptatt av å leve etter, er Gjør ikke ting bedre enn godt nok til å tjene sakens formål. Jeg ser altfor mange mennesker som sliter ut seg selv og andre med å strebe etter å gjøre alt 100 % perfekt. For meg er livet for kort til at jeg skal gidder å være perfeksjonist.
·
Løs oppgavene i rekkefølge etter deres
viktighetsgrad
·
Gjør "ubehagelige" ting
tidligst mulig på dagen
·
Kom med løsninger, ikke bare problemer
·
Gjør en ting av gangen - og gjør den
ferdig
·
Ta aldri i et stykke papir uten å
gjøre noe med det
·
Løs beslektede oppgaver i sammenheng
·
Unngå impulsive avbrytelser i eget og
andres arbeid
·
Gjør ikke ting bedre enn godt nok til
å tjene sakens formål
·
Fastsett tidsfrister for arbeidet
·
Vær usvikelig presis ved oppfølging av
tidsfrister
·
Analyser feil og forebygg gjentakelser
·
Årsaksforklar suksesser - og gjenta
dem
Bra liste og jeg er helt enig med deg: livet er for kort til å skulle gjøre alt perfekt - og hva er perfekt! Nei, om man skal gape over alt tror jeg en går rett i depresjonens felle...men at alt skal gjøres ved å tjene sakens formål, vel der er jeg ikke helt enig. Eller, nå er jeg sikkert vanskelig - men det spørs hva formålet er?
SvarSlettNei, du er ikke vanskelig. Helt klart er grunnlaget hva som er formålet. For en kirurg tåles ikke feilskjær. Da bør formålet være at jobben skal utføres perfekt. I den jobben jeg har tåles feilskjær fordi eventuelle feil kan rettes opp uten fare for liv og helse. Da er instruksen at jobben skal utføres godt nok. Ikke perfekt.
SvarSlettNår du skriver det sånn: enig :)
SlettI min jobb er det også slik at vi hele tiden har et forbedringspotensiale og anledning til refleksjon og bevisstgjøring som kan føre til at situasjoner håndteres på en annen måte neste gang.