4. jan. 2020

Bøker lest og skrevet om i august til desember 2019, og en liten statistikk



«Flyte sakte uten ror og ratt,
ut av mørket ei sein desembernatt
Båre av ei bølge
løfta av ei tru
På at alt kan vende, at alt kan snu
Æ trur på januar»

Teksten over er fra den første låten på Ola Bremnes nyutgivelse Trur på januar.




Kjært barn har mange navn. Det har stranda jeg er på vei til på bildet over. Tatt på nyttårsaften. Engholmstranda er navnet på kartet. De fleste kaller den for Paradisbukta. Om sommeren er det en av mange strender der det er et yrende liv. I disse tider er det få. I dag er dagen 15 minutter lengre etter solsnu, som jeg kaller vintersolverv. Så jeg har også tru på januar. Jeg er så glad at slike kunstnersjeler som Ola Bremnes finner. Gleder meg til å lese boka Ola Bremnes utga i 2019 og som ligger i bokhylla: På gyngende grunn. En reise med hurtigruta.



Når jeg ser på statistikken over leste bøker siden jeg opprettet bloggen i 2013, da jeg leste og skrev om 128 bøker, til 2019 da det kun ble 50 bøker, er det et hav av forskjell. 




Men mye har forandret seg siden 2013. Ikke minst jobben der jeg stortrives sammen lignet med 2013. Bøkene jeg har begynt på og ikke avsluttet, var langt flere i 2019 enn i 2013. Det er faktisk et betydelig antall. Allikevel burde jeg kunne lese flere bøker enn 50 i løpet av et år.


«Å sette seg lesemål, er noe av det fineste du kan gjøre når et nytt år starter. Vi har tid til å lese bøker. Når vi har tid til å være 1 time og 42 minutter på sosiale medier hver dag, bør det være lett å bytte ut scrolletid med lesetid. Det krever ingen dyre investeringer og resultatet blir så bra. For hodet. For humøret. For konsentrasjonen. Men det krever en innsats. Og den innsatsen er det bare du selv som kan stå for. «

Hvem som liker å lese bøker kan være uenig i det? Men for meg er å sette konkrete mål bare stress. Å lese bøker skal ikke være stress, men gi energi. Eksempel er desember som bruker å være en god lesemåned for meg. Men i desember ble det bare 2 bøker. Jeg klarte ikke å konsentrere meg. Jeg hadde en syk hund, snekkere i 2-3 uker som byttet takstein til solsteintak og hamret og banket, og selv var jeg syk i 3 uker med en hardnakket forkjølelse. I tillegg til juleforberedelser. Men helt klart, jeg burde klare å lese mer.
128 bøker som i 2019, det er helt urealistisk å tro jeg skal klare å lese. Men 75, det burde være realistisk. Jeg har mange bøker jeg gleder meg til å lese, både innkjøpte bøker og bibliotekbøker jeg står i kø for å låne.


Jeg har ikke skrevet oppsummeringsinnlegg siden august. Under er bøker lest og skrevet om august – desember 2019


Desember 2019


November 2019




Oktober 2019




September 2019


August 2019







4 kommentarer:

  1. Goddt nytt år, Tone. Du skriv som vanleg klokt og reflektert.
    Eg tykkjer ikkje 50 bøker er lite, for du les så variert og dessutan ikkje dei enklaste og kortaste bøkene.
    Har lest Lewis-trilogien og Tore Skeie si bok. Likte dei veldig godt, dei to forfattarane er begge flinke til å setja historiske personar og hendingar i perspektiv - kvar på sin måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og det samme til deg. Har tenkt på kategoriene jeg leser. Faktabøker er bøker jeg faller lett for. :)

      Slett
  2. Godt nyttår Tone, veldig kjekt å bli heiet på i dag :) Lesing gjør vi når vi finner roen, og ofte spiller livet oss et puss, sånn at det blir vanskelig. Heldigvis har vi lesegleden, den forsvinner ikke.
    Ser vi har ganske lik lesesmak, så mange av dine bøker har jeg også lest og likt. Riktig godt nytt leseår Tone!

    SvarSlett
  3. Takk og det samme til deg. Ja, jeg er glad jeg har det behovet for å lese bøker. De gir meg mye selv om jeg ikke får lest så mye som jeg ønsker. Håper det blir flere bøker i 2020 :)

    SvarSlett