Kontrasten
er stor mellom handlingen i romanen jeg nå har lest, Voksne mennesker av Marie Aubert, og romanen jeg avsluttet for noen
dager siden og skrev om i innlegget:
Etter å ha lest boken til Kvæven er det lett å tenke at menneskene i Voksne mennesker, har problemer som de finner
ved å pirke i navleloen sin.
«Ida
er arkitekt, barnløs og i sin beste alder, men i det siste har varsellampene
begynt å blinke. For sikkerhets skyld har hun undersøkt mulighetene for å få
fryst ned egg til senere bruk, i tilfelle hun skulle treffe den rette. Nå er
det sommer, og Ida tar bussen sørover til barndommens ferieparadis, hvor moren
skal feire 65-årsdag med sin lille familie. På hytta venter lillesøster Marthe
med samboer og bonusbarn. Alt skulle ligge til rette for noen fine feriedager,
hadde det bare ikke vært for Marthes strålende nyheter.
Voksne
mennesker er en roman om tynnslitte familiebånd, sjalusi og selvhevdelse,
og om skammen over en uelsket tilværelse.»
Hovedpersonen og fortellerstemmen er
Ida, 40 år og singel. Ida
har før hytteturen vært på en fertilitetsklinikk i Sverige. Planene er å ta ut
egg og fryse de ned. Marthes strålende nyhet, er at hun er gravid.
«Jeg
tar av meg den svette T-skjorta, legger meg bakover på den oppredde senga og
ser i taket og hører på lydene utenfra, vinduet er åpent, måker som skriker langt
borte og Olea som roper at Kristoffer skal se på henne for et eller annet, hun
roper til hun blir sint i stemmen, pappA!, og han svarer jeg ser på deg, med et
tonefall som roper at han ser på telefonen sin. Jeg hører en båt ute på sjøen,
en som går raskt, det har skyet over, det er kaldt å ligge i bare bh. Jeg gråter
ikke. Det lukter alltid litt innestengt her, og sengetøyet er mykt og slitt og
lukter tørkesnor, madrassen er gammel skumgummi, det er sånn det skal være, jeg
har ligget i denne senga hver sommer siden jeg var liten. Så nå er jeg her. Med
Marthe. Med mannen hennes og barnet deres i magen og Olea.
Jeg
hadde ikke trodd det, ikke på ordentlig. Venninnene mine har gått forbi meg,
alle sammen, men at Marthe, at hun også, et sted inni meg hadde jeg bare tenkt
at det ikke kom til å bli noe av, at det ikke kom til å forandre seg, Marthe
kom jeg alltid til å ha der som en jeg måtte trøste, hun kom ikke til å gå forbi
meg.
Hun
kan ikke gå forbi meg.
Jeg
holder om meg selv, huden er liksom vissen og tørr, kroppen er ingenting og
ingen vil noe med meg lenger, som om jeg har sluttet å finnes. Jeg har aldri hatt
med meg noen hit til hytta, det har aldri vart lenge nok til det. Marthe har
sittet her med kjærester siden hun var femten og alltid fått det største
soverommet, alltid trege, tafatte gutter som mamma og jeg har himlet med øynene
av, for hun endelig ble sammen med Kristoffer og fikk Olea på kjøpet. Og jeg,
hva har jeg.»
Livet har på en måte gått ifra Ida. Det er ikke lenger så kjekt å date
menn som er gift og samboere, og mene at utroskapen ikke hennes problem. I
disse dagene på hytta kommer de dårlige sidene til Ida frem med styrke. Det er
som en av rollene Linn Skåber spiller. Menneskelig og morsomt, men noen ganger blir
jeg flau av personen Linn Skåber spiller. Ikke en gang Olea, bonusbarnet til
Marthe, klarer Ida å holde utenfor det til tider skitne spillet sitt.
Selv om jeg synes romanen til Marie Aubert er en god bok, er jeg i tvil om jeg ville trivdes å lese
om Ida utover romanens 140 sider. I bunn og grunn synes jeg hun er kjedelig.
Eksemplaret jeg har lest er lånt av
biblioteket.
Enig. Hun gjorde meg sur. Var glad jeg var ferdig.
SvarSlett