Hva kan
være interessant med gamle sammenraste bygninger, er det lett å tenke når en
ser bokomslaget til Norske ødegårder Historien om stedene vi forlot av Øystein Morten
og Pål Hermansen (foto). Jeg har lest den og kan fortelle at det er masse
interessant og lærerikt å lese om i boken. Det at boken er illustrert med
bilder, levendegjør forfallet og historien bak dem.
Boken er
ingen variant av NRK TV programmet Der
Ingen skulle tru at nokon kunne bu. For de ni eiendommene boken forteller
om er virkelig forlatt, og det er lite håp om at noen noengang skal bosette seg
der igjen. Norske ødegårder Historien om stedene vi forlot ble utgitt i
2017 og boken har jeg kjøpt.
Fra begynnelsen av bokens forord:
«Begrepet
ødegård» brukes gjerne om gårdene som ble liggende fraflyttet etter
svartedauden. Men definisjonen er bare «en gård som er ute av drift som
selvstendig bruksenhet», og ordet er kanskje mer aktuelt enn noensinne. Bare
siden 1970 har mer enn 115 000 gårdsbruk blitt lagt ned, og det finnes
rundt 30 000 bruk i Norge der ingen bor lenger, omtrent det samme antallet
gårder som ble liggende øde i århundrene etter svartedauen.»
Boken hadde
ikke vært interessant uten menneskene som bodde der, og de valg de tok bl a på
grunnlag av samfunnsutviklingen. Fra fortellingen om gården Hunstad, Nes på
Romerike:
«I
år 536 forsvant solen bak et grått mørke. Temperaturen sank. Vinteren varte og
varte. Det la snøflekker på jordene i juni. Verden stoppet opp. Hvordan vet jeg
dette? Flere offentlige tjenestemenn fra det østromerske riket skildrer hvordan
solen ble liggende bak en tett dis i årene 536 og 537. Solstrålene nådde dem
ikke lenger. Det var så kaldt at ingenting vokste. Lenger nord var det enda
verre. I isen på Grønland har forskere funnet et alarmerende høyt svovelinnhold
fra disse årene. Undersøkelser av årringer fra Skandinavia antyder at
snittemperaturen kan ha sunket med fire grader, noe som er ekstremt. Hva kan ha
skjedd? Rapportene om den grå disen foran solen og svovelinnholdet i isen peker
mot et enormt vulkanutbrudd et sted på den nordlige halvkule.
Hva
tenkte folkene på denne gården? Trodde de jorden var i ferd med å gå under?
Trodde de på gudenes vrede? Det eneste vi
vet, er at sporene etter dem opphører. Dette er typisk for hele Skandinavia på midten
av 500-tallet. Tusenvis av gårder ble fraflyttet. Hele landbruksstrukturen ble
lagt om på bare noen tiår. Det ser ut som de gjenværende gårdene ble mye større.
Mange ble nok ufrie gårdsarbeidere. Senere på 500-tallet ble det bygget noen
enorme gravhauger, slik som Raknehaugen, 25 kilometer fra Hunstad. Det er naturlig
å sette det hele i sammenheng med klimakatastrofen som startet i 536.
Vi
kan lage en sannsynlig historie om hvorfor folkene forsvant fra gården. Det ble
kaldt, avlingene ble for små, og de måtte søke hjelp hos en høvding i nærheten.
De fryktet jordens undergang. Katastrofen førte til store ofringer, de bygget
kjempehaugene, skogene erobret del gamle kulturlandskapet, og så videre.
Om
tusen år kan arkeologene finne den dramatiske utviklingen i vårt landskap, der
hele gårdsstrukturen blir lagt om. Da er det vi som er de fremmede. Arkeologene
kan finne rester av enorme korntørker og gigantiske traktorer. Historikerne kan
lage teorier om de dramatiske årene 1975 til 2025. Noen vil sikkert også trekke
linjer tilbake til den store krigen noen tiår før del igjen. De kan forklare
hvorfor gården Hunstad i 2004 igjen ble liggende øde.
Er
det slik? Kan den store historien forklare enkeltmenneskers tanker og valg?»
En annen
historie er om Vevlen, lystgården på Idd i Østfold. For nåværende eier er den
bare en pest og plage, og han ønsker ikke oppmerksomhet om den falleferdige
gården. Skallet som er igjen minner meg om bygninger i filmatisering av Jane
Austens romaner. Historien om Carl Adolph Dahls eventyrlige prosjekt.
«Men hva gjør Askeladden etter at
han har vunnet sin del av kongeriket og fått sin prinsesse? Det forteller aldri
eventyrene noe om. For kanskje blir han overmodig og grisk? Kanskje bygger han
et altfor stort slott til henne?»
Og hvor
fikk byfogd Dahl penger fra, var han korrupt?
I boken er historien om et småbruk i Vesterålen, Vangen. Bruket som ble ryddet i den
norske ødemarka støttet av Ny Jord og Stortinget. Ny Jord som skulle demme opp
for den store utvandringen til Amerika. Datteren til bureiseren sier blant
annet dette:
«Det
finnes ikke et romantisk fnugg i meg når jeg tenker på Vangen,» sier Lillian.»
Jeg får en kjempebismak i munnen når jeg ser på diss programmene Der ingen
skulle tru at nokon kunne bu. Kom ikke her og fortell meg at det er romantisk i
det hele tatt. Stakkars de ungene som skal være med for at foreldrene skal leve
ut en eller annen drøm på øde steder.»
Det Lillian
sier har jeg tenkt på flere ganger når jeg har sett på programmene og der det
er unger med på flyttelasset.
I boka Norske
ødegårder Historien om stedene vi forlot kan du også lese om en gård
forfatteren Siri Hustvedt forfedre kommer fra, hennes beskrivelse av stedet mv.
«Det finnes forlatte gårdsbruk over
hele landet. Langsomt har naturen overtatt husene, og sporene etter mennesker
holder på å viskes ut. I denne boken oppsøker forfatteren Øystein Morten en
rekke slike gårder, og lar dem fortelle sin egen historie.
Noen av gårdene er helt overgrodd,
nesten forsvunnet. Andre står omtrent slik de stod da de ble forlatt.
Kalenderen henger på veggen, en dukke ligger på en oppredd seng.
I tekst og bilder gir Norske
ødegårder uvanlige og gripende glimt av landet vi bor i og av nær og fjern
fortid. Fra ruinene av ballsalene på den store embetsgården i Østfold til den
lille klyngen forblåste hus oppunder et fjell i Sogn.
«Ødegårder er små museer der tiden
synes å stå stille. Ofte lar de seg ikke tolke uten videre. I denne boken
prøver jeg å samle noen rester fra fortiden for å forstå dem, før alt blir til
mose og jord.»
Takk for tips, Denne boka husker jeg kom, fordi jeg elsker å fotografere forfallene hus og låver. Den skal jeg låne på biblioteket!
SvarSlettHåper du også liker den. Må si at det var vanskelig å finne neste bok som jeg tror kan være interessant å lese som denne og Hvitekrist.
Slett