På lokalsendingen på radioen var et tema her om dagen om det å
tømme kjøleskapet for rester. Hvilke skrekkelige syn og lukter som en kan møte i et slikt oppryddingsarbeid.
Jeg har rimelig god oversikt over innholdet i
kjøleskapene. Men jeg har ikke samme oversikt over bøkene i bokhyllene. For det er ikke tvil, det befinner seg
mange uleste og halvleste bøker her i huset. Det blir en del bomkjøp. Noen av bomkjøpene legger jeg i
poser for levering til vårens loppemarked. Ute av syne og ute av sinn. Andre
står der fordi jeg har en plan om å lese dem.
En av bøkene jeg har
kjøpt, og hadde store forventninger til, er Skrivekoden av Audun Farbrot utgitt og kjøpt i 2019.
Kjøpt med
et håp om at det han skriver om kan gi meg noen skrivetips; tips om hvordan jeg
i blogginnleggene kan bevege meg bort fra det akademiske språket i rutiner og
skriveregler (stammespråket) som jeg må bruke på jobb. I bokens innledning skriver Farbrot:
«Skriver du akademisk,
rendyrker du fakta, kunnskap og fornuft, og vokter deg vel for å vise følelser
i teksten. Akademisk skriving er en skrivesjanger som er uegnet dersom du
ønsker å skrive for folk utenfor din egen stamme og ditt eget fagområde. Resultatet
blir kjedelige og livløse tekster som får leseren til å gjespe, sovne eller
klikke seg videre til noe som er morsommere og mer interessant.»
Det er ikke alltid en god forklaring til at en bok blir
halvlest. Det er i hvertfall ingen god forklaring på at boken til Farbrot ble
liggende å støve ned på et bord. Men nå har jeg lest boken ferdig, og det er
klart en bok som tåles å gjenleses.
Boken til Farbrot er todelt. Første del er ti skrivenøkler
og del to (tekstsjanger) har han kalt fra Twitter til kronikk. Til slutt i boka er det
litteraturliste og ordliste. 150 sider, og en lettlest bok med mange gode tips.
Skrivenøkkel 1 er Skriv
med følelser og inspirasjon som innledes slik:
«Tenk deg at du sitter
på Verdensteateret i Tromsø, Kulturhuset i Oslo eller en annen populær møteplass
med noe godt i glasset. Du noterer stikkord og momenter til en kronikk du skal
skrive om prosjektet du jobber med. Så kommer en attraktiv person bort til deg
og lurer på hva du skriver. Hva svarer du for å få den andre til å få lyst til
å fortsette samtalen? Dette er en oppgave jeg gir studenter, forskere og
fageksperter for å få dem til å koble inn følelser, personlig stemme og blikk
på leseren når de skriver. Å visualisere en situasjon med lyn-sjekking gjør
underverker med teksten.
Du må la lidenskapen
og engasjementet ditt skinne gjennom teksten. Skal teksten ha kraft i seg til
ikke bare å informere og inspirere, men også å bevege leserne, må du ta sjansen
på å la følelsene dine skinne gjennom teksten. Selv om det betyr at du må bryte
med hva du har lært om akademisk skriving. Selv om det betyr at du må skrive
deg ut av komfortsonen din.
Å skrive med både fornuft
og følelser tilfører teksten din liv i møtet med sine lesere. En tekst uten
følelser er en livløs og kjedelig tekst.
Skal du skrive godt og
effektivt, må du skrive med lyst og inspirasjon, ikke av plikt. «Uten gnist kan
det ikke bli bra», hevder Nils Christie (Christie, 2009),som var professor i
kriminologi ved Universitetet i Oslo.
«Det viktigste i skriveprosessen
er «klikket». Du må finne ut hva som er viktig for deg og la deg engasjere.
Brenner du for noe, kommer teksten av seg selv», mener rektor Ole Petter
Ottersen ved Karolinska Instituttet (Farbrot, 2017). Han advarer mot å skrive
om noe du ikke brenner for. «Det blir aldri bra. Bortkastet tid».»
Et av sitatene over er fra
denne boken jeg skrev om i innlegget:
Det at man ikke skal skrive om noe man ikke brenner for, er
et godt poeng. Det kjenner jeg veldig godt igjen som bokblogger. Har jeg lest
en bok som ikke traff meg, da er det ikke særlig inspirerende å skrive om den.
Et av hans tips er jeg skal skrive som jeg snakker, at dette gjør teksten mer
levende og morsommere.
Det er mange gode tips til meg som blogger. F eks
skrivenøkkel 6: Lag overskrifter som gir
folk lyst til å lese teksten din:
«Det har alltid vært
viktig å skrive gode overskrifter for å bli lest. Når vi skal få folk til å
lese i digitale og sosiale medier er det ikke bare viktig å skrive gode overskrifter,
det er ekstremsport. Overskriften kan avgjøre hvorvidt du blir lest eller ikke
lest. Selv den beste tanke eller ide risikerer å forbli ulest dersom den gjemmes
bak en kjedelig overskrift. Skal du vinne travle folks oppmerksomhet, må du være
djevelsk god til å skrive overskrifter som gir folk lyst til å lese teksten
din.
Overskriften er tekstens
frontsoldat. Den skal ut på kamparenaen for meninger og erobre oppmerksomheten til
travle lesere. Du må skrive deg frem til en overskrift som er potent, en
overskrift som virker, som stikker seg from i informasjonsjungelen.»
Det med overskrifter er jeg godt kjent med, og det må det
trenes på.
Boken har ikke bare verdi for meg som bokblogger.
Skrivenøkkel nr. 9 Be andre kommentere
teksten, og lytt til rådene, er viktig å ta med seg i jobbsammenheng. Både det å motta og gi kommentarer er
ikke enkelt, og det er alltid fint å bli påminnet om det.
Forlaget presenterer
Skrivekoden av Audun Farbrot slik:
«Altfor mange tekster
er intetsigende, uforståelige, uinteressante, irrelevante, fargeløse,
upersonlige, fantasiløse eller på andre måter dønn kjedelige. Det finnes
imidlertid ingen grunn til at en tekst skal være kjedelig, selv om den tar for
seg et seriøst tema. Kjedelige tekster har ikke livets rett. Heldigvis kan de
skrives bedre før de slippes løs på lesere.
Til sammen vil de ti skrivenøklene hjelpe deg til å knekke skrivekoden. Å løse eller knekke skrivekoden betyr i denne sammenheng å skrive tekster som kommuniserer godt og effektivt med leserne dine.
Forfatteren, Audun Farbrot, har mange års erfaring som kursholder, skrivetrener og veileder. Skrivenøklene han presenterer i denne boken er forankret i egen erfaring, men også teori og forskning på kommunikasjon, psykologi, påvirkningspsykologi, fagskriving og markedsføring.»
Til sammen vil de ti skrivenøklene hjelpe deg til å knekke skrivekoden. Å løse eller knekke skrivekoden betyr i denne sammenheng å skrive tekster som kommuniserer godt og effektivt med leserne dine.
Forfatteren, Audun Farbrot, har mange års erfaring som kursholder, skrivetrener og veileder. Skrivenøklene han presenterer i denne boken er forankret i egen erfaring, men også teori og forskning på kommunikasjon, psykologi, påvirkningspsykologi, fagskriving og markedsføring.»
Det blir nevnt akademisk skriving i innlegget og jeg grøsser ved tanken. Det er noe jeg virkelig ikke savner. =)
SvarSlettIkke så lett å legge det vekk når jeg bedriver aktiviteten fem dager i uka året rundt :)
Slett