Kilde:
alamy.com " Akrobaten ('the acrobat') is a pedestrian bridge that stretches across the tracks of Oslo Central Station, connecting the two areas Grønland and Bjørvika"
På fredag
var jeg i Oslo i et møte, og for å komme til møtet er den korteste veien for
meg å gå over gang- og sykkelbruen Akrobaten. Jeg tenkte på boken Ungen av Aina Basso utgitt i 2019. På
bildene i hodet mitt etter å ha lest romanen. Herunder om hvordan byen må ha
sett ut da hovedpersonen i boka vandret rundt i gatene på slutten av
1800-tallet. Her er en beskrivelse fra
romanen:
«Har
byrja hutre der eg står. Skodda har signe inn fra fjorden. Duvar
over brusteinen i den tronge gatene, driver mellom dei små, skakke husa. Blir reint vakkert av det. Gasslyktene
små ulne lykter i disen, viser veien inn i dødsriket. Ein må famle seg fram,
ser ikkje lenger enn neste steg framfor seg. Dei ulne lysa som leier veg. Inn i
berget, under jorda. Rakt ned til hinmannen sjøl.»
"Reklame: boka er mottatt som leseeksemplar
fra Samlaget".
Aina Basso skriver i etterordet:
«I 2012 skreiv eg ein historisk artikkel om pleiemødresaka,
og i åra etter prøvde eg å finne ut kva meir eg skulle gjere med dette
spennande, men gruvsame stoffet. Skulle eg skrive ei sakprosabok der eg og tok
med englemakersker fra andre land, eller det ein på engelsk kalla baby farmers ?
Eller skulle eg prøve å bruke stoffet til ein roman? Korleis skulle eg i så
fall gjere det?
Ettersom eg ikkje har klart å finne ut nok om dei
verkelege personane i pleiemødresaka, har eg valt å fiksjonalisere forteljinga,
endre på namn og omstende og dikte til og trekke frå. Ungen er altså inspirert av
verkelege hendingar og personar, men det du les i denne boka, er fiksjon.»
Artikkelen
hun skrev kan man lese her på Samlaget.no.
Saken førte til en større lovendring, og det å sette bort barn til privat pleie
ble underlagt en lang større kontroll og kvalitetssikring enn tidligere.
Først om Aina Basso:
«Aina
Basso (f. 1979) debuterte i 2008 med ungdomsromanen Ingen må vite. Ho har
seinare skrive romanar for både ungdom og vaksne, i tillegg til sakprosa for
barn og unge om heksejakta i Europa. For Inn i elden blei ho nominert
til Brageprisen i 2012 og Kulturdepartementets litteraturpris og Nordisk råds
pris for beste barne- og ungdomsbok i 2013. Ho blei tildelt Sokneprest Alfred
Andersson-Ryssts pris for romanen Fange 59. Taterpige (2010) og Finne
ly (2014) fekk begge Bokbloggerprisen i kategorien Årets roman.»
At Aina Basso skriver gode bøker, var jeg klar over før jeg begynte å
lese Ungen etter å ha lest romanene
jeg har skrevet om i disse innleggene i 2014 og 2015:
Romanen Ungen
står ikke tilbake for tidligere bøker. Aina Basso får virkelig frem det
grusomme i saken, men også det miljøet der dette skjedde og levevilkårene
kvinner og barn levde under. Fattigdommen og nøden som gjorde dette mulig. Men
også hvordan menn så enkelt kunne fraskrive seg ansvaret for egne unger.
«Basert på kjelder frå ei trist og gruvsam rettssak
tek Aina Basso oss med til eit Oslo i ei anna tid. I Kristiania i 1899 mistar
Anna husposten sin etter at grosseraren ho tente hos, går
konkurs i krakket. Ho får ta inn på Grønland
hos Pauline, som ho tidlegare arbeidde med på fabrikken. No er det ikkje arbeid
å få, og dei to bestemmer seg for å ta til seg pleiebarn – mot rimeleg betaling. Men når det først og fremst handlar om eiga overleving, hamnar
spedbarna ofte i andre rekkje, og følgjene
blir alvorlege. Mellom
ungane er det likevel ei som Anna knyter seg til. Vesla minner om det ho sjølv
hadde i eit tidlegare liv, før ho mista alt.
Basso har skrive ein roman om dei ofte skremmande
vilkåra uønskte
barn levde under ved hundreårsskiftet i Kristiania. Den viser fram
desperasjonen i fattigdommen og kva menneskesyn som kan komme til uttrykk når
ein sjølv
gjer alt for å overleve. Forteljinga er basert på faktiske hendingar og
personar.»
Romanen starter slik:
«Ungen sutrar. Eg ventar litt for å sjå om det går
over. Det gjer somme tider det, dei roar seg om ein let dei i fred.
Haustregnet
trommar mot glasrutene. Gjer dei lage husa i Smalgangen svarte av væte og får
rennesteinen til å fløyme over.
Eg kulsar og dreg på meg sjalet. Tømmer i meg den siste, lunka
kaffislanten. Vender den tomme koppen mellom hendene. Ein liten, lysegul kopp
med skår kanten.
Men ungen held fram, har fått ei rynke mellom bryna.»
Før Anna flyttet inn hos Pauline og
de startet med å ta imot pleiebarn, jobbet hun som tjenestejente hos en
grosserer. Men da
han gikk konkurs måtte hun slutte på dagen. Pauline har vaskejobber. Når hun
kommer hjem med ei vogge kan hun fortelle at hun har lagt inn en bestilling på
et pleiebarn til. Anna sier at ungen må være like stille som denne de har nå.
«- Eg skal skrive det på bestillinga. Ho
har visst ein
på handa. Ei som skal føde kva dag som
heist. Tenestejente
i ein villa bak slottet, visst.
- Så dei held seg med slike enno.
- Somme folk er som veggdyr, dei overlever
alt.
- Får ho behalde posten sin og?
- Så vidt eg veit. Frøken Hoist seier ho
har snørt seg
så hardt og ete så lite at det knapt viser. Ho er visst
reint blodfattig, stakkar. Så det er nok
ein liten unge
vi får i hus.
- Like greitt, det.
- Nei, eg får byrje på grauten skal det
bli mat på oss
for natta fell.
Pauline skal til å reise seg igjen, men eg
løftar
handa.
- Berre ligg, seier eg. - Kvil deg. Eg kan
koke graut
til oss i kveld. Det er deg vel unnt.
Ho smiler takksamt og let att auga.
Eg dyttar litt i den tomme vogga idet eg
går forbi. Ho
gyngar skeivt og knirkande på den lause meien.»
Etter
hvert får leseren vite om livet til Anna før hun flyttet inn hos Pauline. I begynnelsen hadde jeg en viss sympati på at
hun begir seg inn på denne geskjeften. Men etterhvert blir bakgrunnen ingen
forklaring for
handlingene. Hun og Pauline vokser til monstre for meg.
Selv om handlingene er grusomme, er Ungen bygget opp slik at jeg slukte romanen. Det er også en viktig
bok. Selv om jeg har lest en del historie om fattige barn og deres skjebne i
denne tidsperioden, kjente jeg ikke til denne saken.
I handlingen har Anna og Pauline jobbet her på Hjula Væverier som
i dag inneholder kontorer. Bygningene ligger rett over Beierbrua som også er nevnt
i boka. Linkene er til Wikipedia der bildene nedenfor er hentet fra. Det at en kan gjenfinne stedene der forfatteren har lagt handlingen til,gjør at boken blir levende for meg.
Flott og variert omtale som bobler over av entusiasme. Jeg likte også boken godt, og skulle gjerne gått i fotsporene til Anna og Pauline :)
SvarSlettSynes Aina Basso skriver gode bøker. At hun bygger på historiske fakta betyr mye for meg.
Slett