20. aug. 2013

Oppdagelsen av det nye land av Helge og Anne Stine Ingstad - om de norønnes oppdagelse av Nord-Amerika.

Noen bøker gir meg en «wow»-følelse. Slik har det vært å lese boken Oppdagelsen av det nye land av Helge Ingstad. Og selv om det ikke står på omslaget, så har kona, Anne Stine som var arkeolog og hadde ansvaret for utgravingene på Newfoundland, vært medforfatter.



Boken ble utgitt i 1996 og innkjøpt samme år. Utgitt av J.W Stenersen Forlag A.S. Et stort format og 315 sider inkl register. Masse bilder, kart mv. Og til slutt er Grønlendinge Saga og Eirik Raudes Saga gjengitt i sin helhet. Og selv om jeg ikke leste alt til minste detalj, f eks alle detaljene om utgravingene, er den utrolig interessant. Og lettlest. Jeg har lest om Helge Ingstad og utgravingene på L'Anse aux Meadows på nordspissen av Newfoundland tidligere. Også sett TV program om tema. Men denne fremstillingen var noe helt annet. Det var rett og slett spennende å lese boken. Jeg har aldri tenkt på Grønland som et reisemål. Men med denne boken......

Helge Ingstad ble født i 1899 og døde i 2001. Han var jurist, forsker og forfatter. Innledningsvis er det en biografisk innledning om Helge Ingstad skrevet av Torbjørn Torkildsen. For et spennende liv Helge Ingstad levde og for en eventyrlyst han hadde! Skulle jeg skrevet om hans liv, ville jeg fått et milelangt innlegg. Er man interessert kan man lese hva Store Norske leksikon skriver om han. Det jeg leste har bl a medført at jeg har kjøpt og kommer til å kjøpe flere av bøkene Ingstad har skrevet. Bl a er Pelsjegerliv som han skrev om de fire årene han levde som pelsjeger i Alaska innkjøpt. Brukt på Finn.no. Sitatene fra hans bøker viser hvor flink han var til å beskrive det han opplevde. Naturbeskrivelsene er fantastiske.

Men det som boken i hovedsak omhandler er de norrøne sjøfareres oppdagelse av Nord-Amerika, 500 år før Columbus oppdaget Nord-Amerika, og hvordan hustuftene på L'Anse aux Meadows på nordspissen av Newfoundland ble funnet. Og om utgravingene. Men også om den norrøne befolkningen som bodde på Grønland i 500 år for plutselig å bli borte.

Det var islendingen Bjarne Herjolfsson som første gang fikk Nord-Amerika i sikte. I 986 var han på vei til Grønland da han ble blåst ut av kurs. Han gikk ikke i land. Men da han kom til Grønland fortalte han om det han hadde sett. Sønnen til Eirik Raude, Leiv Eiriksson, seilte i år 1000 motsatt vei og fant de stedene Bjarne hadde beskrevet. I boken til Ingstad skriver han at han mener Bjarne var med som kjentmann på den turen. Leiv gikk i land i Vinland og bodde der et år før de seilte tilbake til Grønland. Etterhvert var det flere som reiste til denne boplassen som Leiv satte opp. Men man antar at møte med de innfødte, "skrælingene", har skremt de norrøne slik at de ikke kom tilbake. Selv om det var langt bedre levevilkår der enn på Grønland. Dvs tilgang til mat og brensel.


God bok!

Maleriet av Christian Krogh «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er det første bildet i boken.  

2 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i historie og historiske romaner. Men jeg er veldig dårlig på biografier og faktabøker. Jeg kunne virkelig tenkt meg å lese mer om Leiv Erikson og oppdagelsen av Amerika. Så kanskje jeg tar meg sammen en dag :-) Et fint tips var det uansett!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er i et saksprosa-modus om dagen. Nå er det så mange slike bøker jeg har lyst å lese. Det går litt i rykk og napp. Og jeg synes det er enklere å lese slike bøker etter at jeg har innsett at noe av stoffet må jeg bare skumme igjennom. Denne var fin ved at mye ble gjentatt flere ganger i flere sammenhenger, og da er det letter å huske. Det skapes flere typer bilder i hodet mitt. Jeg gleder meg til å lese bøkene som han har skrevet. Håper at jeg liker dem like godt som jeg tror.

      Slett