7. jan. 2021

Bøker lest og skrevet om i oktober, november og desember 2020, og en liten statistikk for leseåret 2020

 


TRUR PÅ JANUAR - Tekst av Ola Bremnes
Sige sakte
uten ror og ratt
ut av mørket
ei sein Desembernatt.
Båret av ei bølge,
løfta av ei tru
på at alt kan vende,
på at alt kan snu.
Æ trur på januar.

Ellers om årene er januar en lettelse; det går mot lys og vår, og jeg hadde kunnet istemme låten til Ola Bremnes. Men den tida vi er i er surrealistisk på så mange måter.  Imens jeg begynte på dette innlegget, stormet Trump-tilhengere Kongressen. Sånn har 2020 vært og det fortsetter inn i 2021; en kan bare lære seg at alt kan bli verre enn det er.

Jeg fikk litt dreis på det siste kvartalet hva angår lesing av bøker slik at jeg kom to over hva angår leste bøker i 2020 sammenlignet med 2019, dvs 52 mot 50. Men det burde helt klart vært flere. Samtidig har jeg begynt på mange bøker og avsluttet lesingen, i noen tilfeller sågar lest halve boka før jeg har klappet den igjen; livet er for kort til å lide seg gjennom bøker. Men det vises ikke på statistikken. Jeg skriver ikke om påbegynte og halvleste bøker.



Jeg har som alltid mange uleste bøker i bokhylla som jeg gleder meg til å lese. Mange som er innkjøpt nylig. Akkurat nå leser jeg Orientekspressen av Torbjørn Færøvik. Har nylig «reist» sammen med forfatteren gjennom Romania, og er blitt påminnet om hva som skjedde der i 1989; Ceaușescu-regimet som falt. Ved å lese slike bøker blir man påminnet om hvor mange gale ledere det har vært opp gjennom historien; også i Europa. Selv om jeg håper avgangen til Trump skal gi USA et pusterom, viser historien at det det tar tid å få skakkjørte land opp og gå.

 

 




Desember 2020

Norge i Europa av Lise Rye – handler om Norges forhold til europeisk integrasjon

A Child's Christmas In Wales av Dylan Thomas – en fortelling som er filmatisert

 

Krim: Merket for livet av Emelie Schepps - første bok i serien om Jana Berzelius.

 

Herren på Jalna (The Master of Jalna) - bok nr. 10 i Jalna-serien skrevet av Mazo de la Roche

 

November 2020

Mine gleders by av Richard Herrmann – fortsatt en reiseguide for London av de sjeldne

 

Showtime av Henrik H. Langeland – sprek avslutning på trilogien

 

Kjell Aukrusts Verden – utvalg og presentasjon av Anders Heger – god helse å lese boken

 

Oktober 2020

Biografi om Astrid Lindgren: Denne dagen, et liv av Jens Andersen

 

Tritonus En skjærgårdsfortelling – en ny god roman av Kjell Westö– denne gangen en samtidsroman

 

Ung kjærlighet (Finch’s fortune) - bok nr. 9 i Jalna-serien skrevet av Mazo de la Roche

 

Sjarmen med tarmen (Darm mit Charme) med undertittelen Om et av kroppens mest undervurderte organer av Guila Enders – kjempeinteressant bok.

 

 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar