2. mars 2019

Bøker lest og skrevet om i januar og februar 2019, P2 lytternes romanpris, Bokbloggerprisen og en plagiatsak



I dag har jeg på frilørdagen prioritert bokrelaterte sysler, herunder oppdatert meg på hva som skjer med P2 – lytternes romanpris som jeg tidligere har skrevet om her. Jeg fant ut at diskusjonene også vises her på TV.  Vinneren kåres i morgen. Gøy å se og høre på diskusjonene.

En annen pris er Bokbloggerprisen. Hvem som er på kortlista for denne prisen kan du lese her. Jeg nominerte slik:

Skjønnlitteratur
1. plass - Tre vegar til havet – Brit Bildøen
2. plass - Byens Spor Maj – Lars Saabye Christensen
3. plass - Så mye hadde jeg – Trude Marstein
4. plass - Gratis og uforpliktende verdivurdering – Marit Eikemo
Sakprosa
1. plass - Kjærlighet og mørke – en biografi om Marie Hamsun – av Anne Hege Simonsen
2. plass - En muslimsk mors kamp – Azra Gilani og Maria Gilani
 Barn og ungdom
1. plass  - Jenta i veggen I skjul for nazistene – Lena Lindahl

Den eneste av bøkene jeg ga min stemme til som kom meg på kortlista, er romanen til Trude Marstein. Jeg sendte min stemme før jeg hadde lest boken til Simon Stranger Leksikon om lys og mørke. En fantastisk roman som heldigvis er kommet med på kortlista. Uansett; det viktigste for meg er at folk leser bøker. Dersom jeg kan bidra til det, er jeg veldig glad.

En negativ litteraturrelatert hendelse etter nyttår, er en plagiatsak. Jeg har skrevet om en av bøkene vedkommende har utgitt. Innlegget har jeg slettet. Til syvende og sist er dette en personlig tragedie, og det er ikke nødvendig å rippe mer opp i det.

Januar og februar 2019 leste jeg åtte lest bøker. Skulle veldig ønske det hadde blitt flere. Men det var det jeg hadde tid til å lese. Uansett var det mange gode lesetimer. Jeg har etter nyttår kjøpt maaaaange bøker = uleste bøker i bokhylla øker i antall. Luksus :)

Bøkene jeg leste og skrev om etter nyttår er:

Februar 2019







Januar 2019




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar