7. feb. 2019

Heftige bånd av Vivian Gornick - Fierce Attachements: A Memoir by Vivian Gornick



Skulle ønske at jeg kunne skrive at jeg hadde en veldig god opplevelse ved å lese Heftige bånd av Vivian Gornick. Men sånn gikk det ikke. Det ble bare sånn passelig. Jeg fikk bare ikke kontakt med personene i romanen boken og livet deres. Det ble for masete. Til tider ble jeg helt likegyldig til livet deres. Moren i boken var for mye drama til at hun ble troverdig. Forordet til Per Petterson der han fremsnakker romanen boken hadde ingen virkning utover at det fikk meg til å lese romanen den. Sånn kan det gå.


«New York, 1980-tallet. En voksen datter og hennes aldrende mor vandrer opp og ned på langs og på tvers i byens gater. De snakker, krangler og minnes datterens oppvekst i en leiegård i arbeiderklassestrøket Bronx: den vakre nygifte damen ovenpå som brukte branntrappa for å komme seg forbi en låst inngangsdør; den elendige husholdersken som aldri holdt opp med å husholde; kvinnen som hver kveld vandret fram og tilbake i lyset fra gatelyktene; og Nettie, den rødhårede ukrainishe som brukte livet på å forsøke å komme seg ut av moderskapet.


Heftige bånd er en collage av fortellinger om arbeidernes og immigrantenes New York på 1940-tallet – og om kvinnene som formet Vivian Gornick. Forfatteren skriver saftig og presist om kvinnelige erfaringer og begrensninger, om løsrivelse og ulevd liv, og hun skriver varmt og rasende om de bestandige båndene mellom en mor og en datter.»

2 kommentarer:

  1. "Heftige bånd" er ikkje ein roman, men ein sjølvbiografi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - det er memoarer,og jeg har rettet i innlegget.

      Slett