Romanen Trøbbel (Affiction) av Fay Weldon ble
utgitt i 1993 og den norske utgaven jeg har ble utgitt gjennom Bokklubben i
1994. 229 sider. Slik oppsummeres den på Bokelskere.no:
«Sakte men sikkert går det opp for
henne at hun ikke kjenner mannen i sitt liv. Han er ikke lenger bare hennes».
Det er den
eneste boken av Fay Weldon jeg har i bokhylla, og jeg tror jeg har lest den
før, men husker ikke helt. Uansett har den ikke gitt noe stort inntrykk da jeg
leste den. Jeg har lest flere bøker av forfatteren, men de har jeg lånt av
biblioteket.
Fay Weldon
beskrives slik i innledningen på Wikipedia:
«Fay
Weldon (født 22. september 1931)
er en engelsk forfatter som har skrevet romaner, noveller,
essay og en del skuespill. Hennes forfatterskap er assosiert med feminismen. Hun portretterer samtidens kvinner som befinner
seg fanget i undertrykkende situasjoner foresaket av den patriarkalske
strukturen i den britiske samfunnet. Weldon ble internasjonalt berømt for The
Life and Loves of a She-Devil (1983) (norsk tittel: En hunndjevels
bekjennelser), som er filmet to ganger. Forfatteren har vært gift tre ganger og
har fire sønner. «
Her er link til Gyldendal
forlag der du også kan lese om forfatteren og der jeg fant dette bildet av
henne:
Jeg klarer
ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg synes om Trøbbel. Den har bl a irritert og provosert meg. Den som irriterte og
provoserte meg mest var hovedpersonen Annette, og det var kanskje ikke det
forfatteren ville med romanen. Jeg har humret meg gjennom en del scener, men
kanskje mindre av det enn det første jeg nevner.
Kanskje jeg
klarer å konkludere etter å ha skrevet denne oppsummeringen. Det er det som er
en av fordelene med å ha en bokblogg. En tvinges til å ta stilling til det en
har lest. Og dermed husker en bedre hva en roman inneholder.
Romanen
består for det meste av dialoger og det er forholdet mellom hovedpersonen Annette og Spicer som er kjernen i romanen. Her er litt fra starten på
romanen:
«Jeg vil gi deg halvparten
av huset i fødselsdagspresang» sa Spicer, åtte dager senere. « Jeg gir deg det
av kjærlighet, som det heter i rettsdokumentene. Jeg vil dele dette huset
akkurat slik vi deler livet vårt. Jeg skal oppsøke
advokaten min sa snart jeg kan.»
«Spicer,» advarte Annette, «er du
ikke litt for rask? Vi har bare kjent hverandre i syv uker, og mesteparten av
dem har vi tilbrakt i sengen.»
Spicer lo.«Jeg er rask av meg,» sa
han. «Det er alt eller ingenting for meg.»
Annette sto lent mot et eiketre for
enden av en overgrodd hage. Litt lenger borte lekte Spicers sønn, Jason, som
han hadde med sin første kone, Aileen, og Annettes datter, Susan, som hun hadde
med mannen sin, Paddy, rolig sammen i det lange gresset. Jason hadde vært to år
i verden og Susan tre.
«Du vet like godt som jeg, Annette,»
sa Spicer, «at vi skal gifte oss og leve lykkelig alle våre dager.» Han kysset
henne på leppene og trakk seg bort fra henne, men bare fordi han hørte at barna
nærmet seg. Begge følte mangelen på berøring som en smerte, og stønnet. De
grønne eikebladene høyt over dem bivånet scenen og skalv.»
Annette
jobber i et TV-selskap sammen med (telefon) venninnen Gilda. Spicer driver med
vinimport.
Ti år og to
måneder senere er Annett gravid og idyllen mellom henne og Spicer er
forsvunnet. En kveld Spicer kommer for sent hjem til middag ender kvelden med
at Annette kyler en tallerken i veggen og kaster boken han sitter og leser i
inn i peisen.
«Helvete heller, Spicer,» skrek
Annette, «hva er i veien?»
Spicer så rolig på sin kone, og så
bare raskt bort fra henne for å kaste et blikk på boken som brant i peisen. Han
kunne ha reddet den hvis han hadde villet, men det ville han ikke.
«Se på deg selv!» sa Spicer. «Se på
deg selv i speilet, spør deg selv hva som er i veien og prøv å roe deg ned. Du
er fullstendig sprø.»
«Men hva har jeg gjort?»
«Det er ikke din skyld,» sa Spicer.
«Du kan ikke noe for det, det er jeg klar over. Men skal vi gå gjennom oppførselen
din i dag? Først ringer du meg på kontoret og prøver å forstyrre meg der; du tillater
ikke at jeg slipper vekk fra deg, ikke engang i en time eller to; så ringer du
sekretæren min og prøver å sette henne opp mot meg. Du tilbringer formiddagen
med å snakke med Gilda om seksuallivet vårt i telefonen - jeg spiste lunsj med
Stephen: det virker som om han kommer til å miste jobben forresten. Du er fullstendig
selvsentrert og uten lojalitet. Jeg er lite glad for at du diskuterer vårt
intime liv med den lesbiske venninnen din. Jeg lurer på hva slags tak hun har
på deg? Når jeg kommer sent hjem,er du ikke interessert nok til å spørre meg
hvor jeg har vært. Du har tatt på deg parfyme, derfor vet jeg at du på din
beregnende måte har planlagt å ligge med meg i kveld. Riktignok ber du om
unnskyldning for at du ringte meg på kontoret, det er alltids noe, men så følger
du det opp med en bemerkning som skal gi meg dårlig samvittighet, om hvor
urolig jeg har gjort deg. Du åpner en flaske med '85-årgangen av St. Estephe
uten å spørre meg - du er så konkurranseinnstilt at du til og med går inn på
vinområdet! - og enda verre, du gjør det uten å bekymre deg det ringeste for
babyens helse. Du er så ambivalent innstilt til lille Gillian at jeg ville bli
forbauset om du klarte å fullføre svangerskapet. Du går ikke på svangerskapskurset
- du lar være å gå for å gi meg skyldfølelse, men det faller tilbake på deg
selv, for å gjøre meg ansvarlig for hva du foretar deg er bare enda en måte å
få kontroll over meg på, og du kan ikke dy deg for et ekstra lite spark, du
nevner at Steve gikk sammen med Gilda. Stakkars Steve: han har visst ingen selvstendig
vilje. Du må ha meg helt for deg selv, derfor sender du de stakkars ungene av
gårde på kino, uten hensyn til hva de har lyst til, uten å tenke på at jeg
kanskje ville ha vært sammen med dem. Du lager oksestek enda du vet utmerket
godt at det eneste proteinet jeg kan spise nå for tiden er lyst kjøtt - kylling
eller litt fisk - og du koker bønnestuingen altfor mye, så mye at det bare kan
være med hensikt. Så knuser du noen tallerkener, følger etter meg inn hit, her
jeg sitter og leser fredelig, napper boken ut av hånden min, og slenger den inn
i peisen. Holder dette som svar på hva som er i veien? Herregud, ikke begynn å
gråte så du gjør barna urolige. De kommer til å se det på øynene dine når de kommer
hjem fra kino. De er urolige nok som det er. Forstått?»
Vi følger
Annette i forholdet med Spicer, et forhold som er på avgrunnens rand, gjennom ulike dialoger. Som her med Spicer, pr telefon med venninnen Gilda, moren og
andre. Litt etter litt får vi et innblikk i livet deres i nåtid og noen
hendelser i fortid. Den manipulerende Spicer og den for meg intelligente, men
naive, lettlurte og tilgivende Annette. Spørsmålet er hvilken vei dette
ekteskapet, som viser seg ikke å være lovformelig, ender. Det skaper en
spenning i romanen som jeg likte.
Virkemidlene
som brukes blir for overdrevet enkelte ganger for min smak – for ekstreme. Noen ganger gir
det meg en god latter, andre ganger blir jeg lettere oppgitt; særlig når det
grenser mot det som en gjenfinner i såpe-serier.
Nå er verden gått fremover siden denne ble skrevet. Jeg er opptatt av likestilling. Som
jeg sa til en eldre kollega for en del år tilbake som ble særlig godt tatt vare
på av sin ektefelle og som syntes jeg var for streng mot min samboer: skal man
ha likestilling i et forhold må man være som en dommer i en fotballkamp –
dommeren må sette standarden i begynnelsen av kampen. Da blir alt enklere. Ikke
la det skli ut i begynnelsen. Han lo av meg; det syntes han var morsomt. Jeg
er for likestilling, men ikke i millimeterform. Jeg er realistisk.
Realisme
søker jeg også i bøker. Konklusjonen min er at romanen Trøbbel ble litt vel overdrevet for meg. Oppkonstruert og minner meg litt mye om såpe-serier Men absolutt lesverdig. Dessuten
synes jeg formen hun har valgt – bruk av dialoger - passet til innholdet.
Godt skrevet, Tone! Det er lenge siden jeg leste Weldon, og om jeg hadde hatt bokbloggen den gangen hadde kanskje bevisstheten om det leste vært klarere. Veldig enig med deg i det. Jeg tenker det overdrevne i "Trøbbel" er nettopp det å vise hva likestillingen kan være, og gi oss noe å tygge på i så henseende :)
SvarSlettTakk for det. Du har et poeng. Samtidig opplever jeg ikke at denne boken handler så mye om likestilling. Tema er mer utroskap. Og det er her fra begge sider kommer det frem i boka. Det er mye "skap" her - også galskap. :)
Slett