Nå finnes det sikkert massevis at litteratur mv om studieteknikk. Men den
boka jeg kjøpte og leste før jeg satte i gang var Effektiv læring skrevet av Ragnar
Hatlem. Jeg har 3. utgave og på forsiden står det «En lærebok i personlig effektivitet for studenter og andre som ønsker
å lære mer på kortere tid.»
Boken på 223 sider er i et lite format og som jeg leste på veldig
kort tid før jeg startet med studiene. Innholdet er fordelt på 12 kapitler med undertema.Den starter slik:
«Studieteknikk handler om å være effektiv, men ikke for effektivitetens
skyld. Gode arbeidsvaner er kun et middel. Målet er å få mer ut av livet………Meningen
med denne boken er ikke å påvirke noen til å bli gledesløse strebere som kun
tenker på egen suksess. Tvert imot! Det handler om å leve, slik at studiene
ikke bare kommer til nytte, men at studietiden også blir en tid du kan nyte.»
Boken var gull verdt
for meg. Som en vitaminpille. Tipsene fikk meg til å senke skuldrene. Jeg
trivdes med å studere. Fikk gode karakterer. Men det viktigste
var at jeg lærte en masse. At det ble en god studieperiode gir jeg denne lille
boken noe av æren for.
Boken tar for seg tema som kan være nyttige å tenke gjennom også utenfor
en studiesituasjon. F eks et utrykk han kaller SISU. Om dette utrykket skriver
han bl a under kapitlet «Å tenke effektivt»:
«Alle som har drevet med litt databehandling, vet at kvaliteten på det
som kommer ut, avhenger av man legger inn. Derav utrykket «søppel inn, søppel
ut.» SISU. Det samme gjelder for hodet ditt. Hvis du fyller hodet ditt med store
mengder auditivt og visuelt søppel, hva kan du vente å få ut?
Vi lever i en verden med støy, og det meste av støyen er helt
frivillig, Kulturen er blitt slik. Menneskene doper seg ned med mengder av
intetsigende musikk, innholdsløse TV-programmer og radio med tomgangsprat innimellom
hjerneknusende rytmer og tåpelige reklameinnslag. Tror du kanskje at hjernen
din har kapasitet til å takle denne strømmen av impulser, og samtidig ha
overskudd til å ta seg av de faglige utfordringene du møter i forbindelse med
studiene?»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar