29. juni 2013

Oppsummering juni 2013

Sommeren er godt i gang selv om det ikke er den store varmen. Samma det, det er ikke snø og kulde og det er jeg glad for. Enda er det to uker å glede seg til uker borte fra jobben og en reise jeg skal på i juli.

Bøkene jeg leser nå blir ikke ferdig lest i juni, derfor kommer oppsummeringen nå. Her er bøkene jeg avsluttet i juni;

 
Stjerneskudd (Shooting Star) av Peter Temple var den tredje boken jeg har lest av forfatteren. Helt klart den svakeste. Jeg er fortsatt nr 2 i køen på å få lånt Den onde dag. Jeg liker hans bøker selv om jeg sliter litt med å få oversikt over persongalleriet. Men så liker jeg også bøker som gir meg motstand.
Sjøromanen Mytteriet på Bounty (Mutiny on the Bounty) av John Boyne var så god. Det at den baserer seg på en sann historie gjør den enda bedre. Kan anbefales både for yngre og eldre lesere.

Jeg har Saman er vi mindre aleine i bokhylla og leste den for noen år siden. Likte både boken og filmatiseringen. Derfor var jeg spent på Ein vakker dag (L'échappée belle) av Anna Gavalda. Selv om den ikke traff meg så godt som den første jeg leste av forfatteren, er dette helt klart en fin liten roman som mange andre lesere elsker.

En bok som jeg gledet meg veldig til var Turen med Charley (Travels with Charley) av John Steinbeck. Den skuffet ikke. Og nå leser jeg Geert Maks bok der han reiser i Steinbecks fotspor. Og så langt er den toppers!
Et nytt bekjentskap var Et siste kyss av Marita Fossum. Det blir ikke den siste av henne jeg skal lese. Boken er en fin start på en krimroman.

Så var det den andre boken til «the storyteller»; The Sins of the Father av Jeffrey Archer. Vel, det er et ankepunkt ved historien som jeg skriver om i innlegget. Det er der realisten i meg tenker «bob bob». Men så er det engang slik at har man startet å lese en historie, så blir man nysgjerrig på hvordan dette ender. Og han skriver så bra og enkel engelsk, at jeg ser ikke bort i fra at jeg leser nr 3 når den kommer i pocketutgave.

Archer skriver på bloggen sin så entusiastisk om De utålmodige av hjertet (Ungeduld des Herzens) av Stefan Zweig, at det var bare en ting å gjøre; lese romanen. Og det angrer jeg ikke på. Håper Archer får noen tips der han sitter og skriver på bok nr 4 i sin serie....
Muligens at den trege starten med Andrea D av Margaret Skjelbred hadde å gjøre med at boken til Zweig tappet meg litt for krefter. Men når jeg kom i gang, himmel og hav for en roman! Helt klart skal jeg lese flere romaner skrevet av forfatteren.

Den siste boken jeg fikk avsluttet i juni var En helt annen historie (En helt annan historia) av Håkan Nesser. For å si det enkelt; jeg er så glad jeg har så mange bøker skrevet av han som jeg ikke har lest.

I tillegg har jeg lest i mursteinen om Churchill. Som jeg skrev om i et innlegg du finner uten «Biografier», begynt jeg på side 343 i slutten av mai. Nå har jeg akkurat rundet 500 og det nærmer seg 2. verdenskrig, der han virkelig var i sitt ess. For å si det kort, han gjorde mange dumme ting også. Men det skal han ha, han satt ikke og sutret så lenge. På'an, igjen med stor styrke. Jeg har ikke en høyere ambisjon med boken enn at jeg skal ha lest den ferdig før nyttår.
Gulrøttene er at når jeg blir ferdig med biografien, først da kan jeg begynne å lese de bøkene til Richard Herrmann som jeg ikke har lest og som jeg nå har 12 av 16. Først da kan jeg kjøpe en selvbiografi som Churchill skrev og som Roy Jenkins beskriver som den beste han skrev. Litt press må man legge på seg selv…..

 

3 kommentarer:

  1. flott oppsummering :) skal si du har fått lest mye :)
    ha en fin fin helg !

    SvarSlett
  2. Fin oppsummering:) håper p få skrevet min i løpet av søndagen. Er så ustabilt nett for tiden at jeg er heldig om jeg går fullført et innlegg. Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  3. Så fin oppsummering!:) Imponert hva du har lest, det var ikke lite og virker som mye bra også:) Nesser skal jeg også lese en dag:) Er også veldig glad jeg har lest så få:) Kos deg med juli lesingen!:)

    SvarSlett