8. juni 2013

Ein vakker dag (L'échappée belle) av Anna Gavalda


"Ny roman av Anna Gavalda, forfattaren av kjempesuksessen Saman er ein mindre aleine!» står det på omslaget til romanen Ein vakker dag som ble gratisboken i ta 3 for 2 hos Norli i mai.
«Kjempesukessen» til den franske forfatteren står i bokhylla og er lest for flere år siden. Og den likte jeg veldig godt. Det samme gjelder filmen basert på romanen. Ein vakker dag fenget meg ikke like mye. Men for all del, dette er ingen dårlig roman. Morsom. Godt språk.  Den er liten, både kva angår antall sider, 162,  og format. Og stor skrift. Romanen ble utgitt i 2009, men første versjon ble utgitt i 2001 utelukkende for medlemmer i en stor bokklubb.


Garance er fortellerstemmen. Hun blir hentet av broren Simon og kona Carine i bilen deres.  De skal i bryllupet til en slektning. På veien plukker de opp søsteren Lola og i bryllupet skal en annen bror Vincent befinne seg. Men det gjør han ikke. Og Garance, Simon og Lola får et innfall, de stikker  fra bryllupet, inkl Carine, og reiser til broren, hvor de har et «friminutt» sammen.

Vi blir kjent med hovedpersonene gjennom hva Garance forteller og gjennom dialogene. Konflikten som er mellom Garance og Carine pga at de er så ulike personligheter. Garance synes at svigerinnen er håpløs og synes synd på broren og forstår ikke hvordan han klarer å leve samme med kona. Rolig av avbalansert som alltid. I motsetning til henne selv. Det gode forholdet mellom søsknene. Litt om barndommen. Hvordan livet har utviklet seg for dem. Og selvsagt, hva de opplever i løpet av denne turen.

Et utdrag fra boken, de har stoppet på en bensinstasjon:

«Vi sette oss i bilen utan at ord vart veksla.

Carine tok ein spritluktande våtserviett ut av

beautyboksen for å desinfisere hendene sine.

Carine må alltid desinfisere hendene sine når

ho har vore der det er folk.

Av hygieniske årsaker.

For Carine, ho ser bakteriane.

Ho ser dei små hårete beina deira og den

fæle kjeften.

Det er forresten derfor ho aldri tar metroen.

Ho tar ikkje tog heller. Greier ikkje å la vere å

tenkje på dei folka som har hatt fotene på setet

og klint busemenn under armlenet.

Ho nektar ungane å setje seg på ein benk

eller å komme borti eit trappegelender. Ho har

problem med å ta dei med på leikeplassen. Ho

har problem med å setje dei på ei sklie. Ho har

problem med bretta på McDonald's, og ho har

store problem med bytinga av Pokemon-kort.»

8 kommentarer:

  1. Jeg ser frem til å lese Gavalda-boken jeg har på sommerlisten min, og tenker å se filmen etterpå. Synd at denne nyeste boken hennes ikke er like bra, men det virker som en bra historie likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig mange som liker denne også. Så det kan like gjerne være stemningen jeg var i da jeg leste den som ikke passet helt inn for denne historien.

      Slett
    2. Jeg ble først oppmerksom på denne forfatteren gjennom Heidi, og ser hun skriver så begeistret om bøkene under her at jeg får lyst til å sette sommerboken fremover på leselisten! Så spørs det om stemningen er passende :)

      Slett
    3. Gjør det, gjør det! :-D

      Slett
    4. Jeg skal, jeg skal! Den blir neste ut :D

      Slett
  2. Anna Gavalda, og dette skriver jeg hver gang jeg kommer over en blogg der Gavalda 'snakkes om', er en av mine store favoritter. Jeg har lest alle bøkene, også barneboka, og bare jeg hører noen si navnet hennes blir jeg helt varm om hjertet. Jeg ELSKER Anna Gavalda.

    Denne lille boka koste jeg med, jeg fant historien varm og morsom. Den ga glede, rett og slett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Og mange er veldig begeistret for boken. For min del tror jeg humøret mitt påvirket min leseopplevelse denne gangen. Den første leste jeg over en lengre periode.

      Slett
  3. Har sett at det ikkje er alle som liker "Ein vakker dag" så godt, men eg syns denne boka er ei lita perle:) Eg leste den ein fredelig søndags ettermiddag på terrassen, og koste meg veldig dei timane det varte. Anbefaler denne som sommerlesning:)

    SvarSlett