13. jan. 2015

Bokbloggerprisen 2014 - langlisten


«Vart du skræmt no?»- Det ble ihvertfall jeg da jeg så «selfien» over som reingjeter Nils Jovnna Eira Meløy tok da han var ute med reinflokken i kulda i Heastajohka utenfor Karasjok i går 12. januar 2015. Les mere her

Jeg ble ikke skremt da jeg så langlisten til Bokbloggerprisen 2014, som du finner her og som jeg har kopiert inn nedenfor. Mandag 26. januar publiseres kortlistene, tre i hver kategori. 

En av bøkene jeg har lest og nominert er på listen til årets roman, og to er på listen i åpen klasse. Om jeg ikke ble skremt, ble jeg litt skuffet. Da med tanke med hvilke bøker jeg mener skulle vært der. Kanskje jeg forandrer mening dersom jeg leser de andre.

Jeg har en ambisjon om å lese de som kommer på kortlisten og være med på samlesingen. I det minste lese de seks før fristen for nominering går ut i juli/august. Men jeg skal ikke bare lese norske bøker fremover; det er enormt mange gode oversatte bøker jeg kan tenke meg å lese. Jeg har et "etterslep" fra de årene da jeg var kronidiot og prioriterte jobben høyt - også hva jeg leste på fritida...

Det som bekymrer meg en smule, eller bekymrer er vel feil å skrive dersom bøkene er så gode som de beskrives, er at jeg har ikke lest noen bøker i triologien til Tiller. Å lese tre bøker i en slik triologi i løpet av kort tid har aldri falt heldig ut er min erfaring.

Uansett; her langlisten til Bokbloggerprisen 2014:

1) Årets roman:

- Ida Hegazi Høyer: Unnskyld (Tiden)
– Carl Frode Tiller: Innsirkling 3 (Aschehoug)
– Aina Basso: Finne ly (Samlaget)
– Ann Kyong Sook Øfsti: Si at vi har hele dagen (Gyldendal)
– Lars Mytting: Svøm med dem som drukner (Gyldendal)
– Marit Kaldhol: Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz (Samlaget)

2) Åpen klasse:


- Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeg (Sakprosa, Aschehoug)
– Siri Pettersen: Råta (Ungdomsroman, Gyldendal)
– Lise Grimnes: Kaoshjerte (Ungdomsroman, Aschehoug)
– Elin Fossdal Vaage: Hekla myter (Lyrikk, Cappelen Damm)
– Simon Stranger: De som ikke finnes (Ungdomsroman, Cappelen Damm)
– Ingvild Rishøi: Vinternoveller (Noveller, Gyldendal)

4 kommentarer:

  1. Det kan være ganske tøfft å lese Tillers trilogi på rappen, ja. Jeg leste dem alle i høst, men måtte ta 2-3 uker pause mellom nummer to og tre, og da gikk det fint med nummer tre. Det er verdt det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pst.. bildet av reineieren er faktisk ganske nifst..

      Slett
    2. Ja, er det ikke fælt. Tenker dette bildet må være tips til skrekkfilmbransjen... Jeg leste de to første bøkene til Helga Flatland rett etter hverandre, det ble for mye sorg for meg. Jeg har ennå ikke lest nr 3 pga at det ikke ble en god leseopplevelse med nr 2, Den første synes jeg var kjempegod. Jeg hadde tenkt å lese bøkene til Tiller, men hadde tenkt at det skulle skje etter at jeg har lest serien til Knausgaard. Også den har jeg spredt utover. Det samme gjelder bøkene til Per Petterson. Selv om hans bøker ikke er en serie, er det en form for felles grunntone i forfatterskapet. Så jeg får se hva jeg gjør - også om jeg kjøper eller låner bøkene til Tiller. Nå har jeg tre bøker på biblioteket på vent; de må leses jf at jeg har store forventninger til dem.

      Slett
  2. Ja, ikke sant.. passer bra i noe ala Kings Shining. Eller en ny episode av Fritt Vilt. Helga Flatlands bøker har jeg heller ikke lest og ahr faktisk tenkt å lese dem på rappen, da jeg har to av dem her. Men kanskje ikke så lurt det, da.. Knausgårds Min Kamp tar lang tid hvis du skal spre dem, og hvis alle leses tett blir du sikkert veldig lei.. Jeg har fortsatt ikke lest nr 6, og heller ikke halve nr fem. De er jo ujevne, så noe er veldig bra, ennet ikke like interessant. Bibliotekbøker føler jeg stresser meg litt, ift til at de skal tilbakeleveres. Men det er jo min egen skyld, som stadig låner nye bøker.., men jeg kan ikke eie alt jeg leser . Nå har jeg tre bib-bøker og tre lydbøker til låns her.. Et par av dem er lesesirkelbøker da. Lydbøkene har jeg i papirbøker her, men de hjelper meg å få lest dem kjappere når jeg kan lytte litt i tillegg..

    SvarSlett