Jeg hadde
neppe valgt å lese Tokyo av Mo Hayder basert på bokomslaget. I innlegget : Orhan
Pamuk: ni notater om bokomslag viser jeg til at han bl a mener
følgende:
«Å gjengi
hovedpersonens ansiktstrekk i detalj på et bokomslag er et utilgivelig overgrep
mot forfatterens og leserens fantasi.»
Der er jeg
enig i, også opp mot denne romanen. Romanen
er ikke gjennomgående blodig, men spekket med innhold. På bokomslaget står det
at det er en thriller. Den var spennende, men for meg ble romanen en thriller
ca de siste 100 sidene. Forøvrig var den en god og innholdsrik roman med en
gripende historie. Utgitt i 2004 og på norsk i 2007.
Jeg har
lest mye fint om Mo Hayders bøker. At hun skriver gode bøker har jeg ikke
betvilt, men jeg har tenkt at i mengden av bøker jeg kan velge mellom, er
bøkene hun skriver ikke de jeg vil prioritere å lese. Men jeg liker å lese variert, og tenkte at
siden Ina som har bokbloggen har I
Bokhylla, har Mo Hayder som en av sine favorittforfattere, måtte
jeg prøve en roman av henne. Og da valgte jeg den frittstående romanen Tokyo. Her
kan du lese hva Ina syntes om Tokyo da hun leste den i 2010.
Romanen, som jeg har lånt av biblioteket og er på 421 sider, forteller to parallelle historier med en forbindelselinje: en film som ble tatt
opp i Nanking i 1937. Forfatteren skriver i etterordet at Nanking er idag kjent
i pinyin-form Nanjing, og det er dette navnet som dukker opp når jeg søker opp Nanjingmassakren
på Internett.
Nanking var
dengang hovedstaden i Kina, og massakren er en brutal og grotesk krigsforbrytelse
som ble gjennomført mot den kinesiske befolkning av japanske okkupasjonsstyrker
under den andre kinesisk-japanske krig. Den vitner om ondskapen som finnes i
mennesker. Og hvordan den får sitt utløp under krig.
Grey Hutchins er en fattig engelsk student ved et
universitet i London som har en besettelse: hun ønsker å finne en film hun har
lest skal eksistere og som ble tatt under massakren. Sommeren 1990 kommer hun
til Tokyo. Målet med besøket er den kinesiske professoren Shi Chongming som visstnok
skal ha denne filmen:
«Av og t i l må du virkelig gjøre en innsats. Selv om du er trett
og
sulten og befinner deg på et fullstendig ukjent sted. Slik hadde
jeg det den sommeren i Tokyo, da jeg sto foran døren til professor
Shi Chongming og skalv av nervøs iver. Jeg hadde presset
ned håret så det lå så pent som mulig, og brukt lang tid på
å ordne på det gamle bruktbutikk-skjørtet mitt, børstet av
støvet og brukt hendene for å glatte ut krøllene etter reisen.
Den medtatte bagen jeg hadde hatt med som håndbagasje på
flyet, skubbet jeg bak meg med foten så den ikke skulle være
det første han så, for det var helt avgjørende at jeg virket
normal.
Jeg måtte telle til femogtyve og trekke pusten dypt og
inderlig noen ganger før jeg våget å si noe.
«Hallo?» sa jeg prøvende med ansiktet helt inn t i l døren.
«Er det noen der?»»
Grey har en historie
som kommer frem etterhvert, med bl a innleggelse på psykiatrisk sykehus i en
lang periode. Årsaken kommer frem etterhvert som historien beveger seg
fremover.
Shi Chongming er hjemme og tar henne imot. Hun forteller
sitt ærend, og at dette kommer av at hun har studert krigsforbrytelser og har
brukt halve livet til å studere krigen i Kina. Men professoren reagerer kraftig
på hennes forespørsel:
«Shi Chongming reiste seg brått og gikk rundt skrivebordet.
Han stengte døren, deretter lukket han persiennene foran
vinduene som vendte ut mot bueskytterhallen. Han trakk litt
på det venstre benet; han var så tynn i håret at bakhodet nærmest
virket skallet, huden der lå i rynker, som om skallen
manglet og foldene og forhøyningene i hjernen lå nesten
oppe i dagen. «Fatter du hvilket følsomt tema Nanking er her
til lands?» Han kom tilbake og tok med giktisk møysommelighet
plass bak skrivebordet, bøyde seg mot meg og hvisket
lavt: «Vet du hvilken makt høyrefløyen har i Japan? Vet du hva
slags folk som har fått unngjelde fordi de har snakket om
dette? Amerikanerne -» Han rettet en dirrende finger mot
meg, som om jeg var det nærmeste han kom en representant
for USA i farten. « - amerikanerne, MacArthur, sørget for å
gjøre høyrefløyen til de angstbiterne de er i dag. Vi snakker
ikke om det - så enkelt er det med den saken.»
Grey må dra fra professoren - han er ikke villig til å imøtekomme hennes ønsker. Hun trasker
rundt i Tokyo, sitter på en kafé uten å ha penger til å kjøpe så mye og ender om kvelden på en benk i en tempelgård. Da hun våkner neste morgen sammen med uteliggerne,
sitter den en ung vestlig mann, Jason, på en benk og betrakter henne. Jason
sier at han synes hun virker smårar på en sympatisk måte. Han forteller at det
er et ledig rom der han bor og at hun kan få jobb på en vertinneklubb.
Det ender med at Grey flytter inn i den rivningstruede
bygningen, og begynner på vertinneklubben sammen med Jason og to russere:
Svetlana og Irina. Der dukker det etterhvert opp en mafiaboss som har noe Shi
Chongming ønsker. Grey og professoren inngår en avtale som skal vise seg å få uante følger for flere enn Grey.
Samtidig med at vi får historien om Grey, får vi historien
om Shi Chongming da han bodde i Nanking i 1937 og opplevde massakren sammen med
den overtroiske ektefellen Shujin. Dette alene er en gripende historie som står
på egne ben. Men sammen med fortellingen i nåtid, har Mo Hayder skapt en roman
som er vel verdt å få med seg. Et interessant persongalleri og en god
beskrivelse av det miljøet handlingen foregår i er noe av kvalitetene jeg
syntes romanen hadde. Som gjør at jeg ikke ser bort fra at jeg skal lese flere
av romanene hun har gitt ut.
Bildet under av Mo Hayder har jeg funnet her hos Gyldendal og er tatt av Kate Butler. Der kan du lese om Mo Hayder og hvilke bøker hun har utgitt.
Bildet under av Mo Hayder har jeg funnet her hos Gyldendal og er tatt av Kate Butler. Der kan du lese om Mo Hayder og hvilke bøker hun har utgitt.
Mo Hayder er etter kvart blitt ein av mine yndlingsforfattarar - og Tokyo er mellom dei aller beste, etter mi meining. Ein sterk psykologisk thriller! Eg las boka i 2012 og omtalte ho på den gamle bloggen min http://beroene.blogg.no/1353021548_ny_favorittbok.html
SvarSlettDet er så mange jeg har lest har skrevet fint om hennes bøker, og når du skriver det her husker jeg at du er en av dem. Det er en bok jeg kommer til å anbefale til andre.
SlettDenne leste jeg for en del år siden, men likte den virkelig. Liker Mo Hayders tankegang. Hun er mørk og dyster. Det liker jeg. Tror også du kommer til å like Fuglemannen og Kuren.
SvarSlettSer du leser boka "Til Jacobs forsvar". Det var en av mine topp fem bøker i fjor. Håper du liker den:) God helg:)
Takk for tipset. Ja, har nettopp begynt med "Til Jacobs forsvar" - lest litt over 100 sider og liker den veldig godt så langt. Jeg er virkelig spent på hvordan historien kommer til å utarte seg.
SlettSpent på din omtale av "Til Jacobs forsvar" når den er ferdiglest. Men det virker som du liker den godt så langt:)
SlettDårlig formulert av meg på slutten der haha, jaja, kommer nok en positiv omtale fra deg om Til Jacobs forsvar om ikke lenge. Kos deg med boka:)
SlettTokyo er en så bra bok. Den er godt skrevet, er spennende og interessant - og med en overraskelse. Og den er en fin start inn i Mo Hayders forfatterskap.
SvarSlettJeg valgte den fordi jeg er litt fascinert av Tokyo - uten å ha vært der. Men det skulle jeg gjerne vært - særlig etter å ha sett filmen Lost in translation som jeg har skrevet om her på bloggen. Jeg kjente igjen scenene fra filmen når forfatteren skriver om byen. Jeg liker også godt å lese romaner der handlingen foregår i Kina. Så alt i alt var denne boken veldig god syntes jeg. Det er imponerende synes jeg hvordan hun har komponert romanen rundt den tragiske massakren.
Slett