12. nov. 2013

Gjenferd av Jo Nesbø - det ble ikke den store leseopplevelsen for meg


«Harry kommer tilbake fra Hong Kong etter tre år og melder seg på Politihuset for å etterforske et nedprioritert og til og med allerede oppklart drap i narkomiljøet. I Oslo er antall gjenger og heroinsalget sterkt redusert etter innsatsen til den nye sosialbyråden i samarbeid med den nye sjefen for Orgkrim, Bellman, Harrys rival fra "Panserhjerte". Men det er kommet et nytt dop på gata kalt fiolin, et opiat som gir færre overdosedødsfall, men også sterkere avhengighet. 

Harry får møte den antatte drapsmannen. Det er en gutt på atten år som han ikke har sett på lenge, nemlig Oleg, sønnen til hans ekskjæreste Rakel, som har vokst opp med Harry som sin farsfigur. Nye overraskelser dukker opp, og det i utgangspunktet typiske dopdrapet får et omfang Harry ikke hadde forutsett. Og de fleste sporene peker én vei. Oppover.» 

Å lese bøker handler om å velge. I et mylder av bøker. Derfor handler det mest om å velge bort. For meg gjelder dette krim i serie. Men jeg er av og til i tvil om det er riktig å velge bort serie-krim. Det gjelder bl a bøkene om Harry Hole skrevet av Jo Nesbø som er solgt i et enormt antall.

Det står to bøker i Harry Hole-serien i bokhylla. Snømannen er halvlest. Halvlest fordi jeg tenkte at jeg måtte begynne på bok nr 1 i serien. Den andre er Gjenferd. Romanen Gjenferd har jeg nå lest. Dvs - de siste 50 sidene bare skummet jeg gjennom. Det ble ikke den helt store leseopplevelsen jeg hadde forventet det skulle bli.

Det var etter å ha lest boken: Om å skrive av Hans Olav Brenner – jeg håper det kommet et bind 2!!  at jeg tok avgjørelsen om å lese en bok av hver av forfatterne som intervjues. Jo Nesbø er en av dem. 

Jeg kan lese at i Gjenferd overlater forfatteren ingenting til tilfeldighetene. Råskap i et dystert miljø en kjenner igjen fra TV og aviser. Kan se deler av ved selvsyn når en er i Oslo. Selv om det er fiksjon er det mye i den som er realistisk. Detaljene hva angår karakterer og miljø er på plass. Godt språk. Teknisk god.En bok som er skrevet av en «flinkis». 

Men for meg var ikke dette boken jeg sier wow over. Det ble for lenge å være i det dystre universet forfatteren tar oss inn i. Det var særlig begynnelsen jeg syntes var dyster. Etterhvert begynte jeg å kjede meg. Telle sider. «Ja, her har vi da vært før...» Detaljer som gjentas. For en krimbok på 456 sider ble den litt enspora for meg. Minnet meg litt om en del amerikanske filmer jeg har sett og som kjeder meg. Spenningspunkt var der. Men ikke så mange som jeg hadde trodd. Ikke engang Harry Hole ble en ekstraordinær karakter for meg. 

Den største verdien for meg med å lese Gjenferd,  at jeg fikk bekreftet at det ikke er noe tap for meg å velge bort resten av Harry Hole-serien. 

For å få opp humøret noen hakk etter å ha vært altfor mange timer i et kynisk narkomiljø, blir det et enormt sceneskifte. Det blir bok nr 2 i Jalna-serien. En feelgood-roman som det er knyttet mye nostalgi til. Et univers det er godt å være i selv om det er urealistisk. 



6 kommentarer:

  1. Ja, interessant å lese en som ikke liker Harry Hole og Nesbøs krim så godt.. Jeg har begynt på to (Snømannen og Frelseren) og lagt de bort.. Tenker jeg må prøve igjen. Kanskej er han bare ikke noe for meg, men han skal få en sjanse til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det jeg leste av Snømannen var rå-spennende.Uhyggelig spenning. Allikevel kjenner jeg ikke behov for å lese den ut. Det er så ufattelig mange andre bøker jeg kan tenke meg å lese istedenfor. Sikkert ikke så spennende, men jeg tror det er bedre for meg som person å lese dem istedenfor å bruke dager og t o m uker på Harry Holes eventyrlige krumspring.

      Slett
  2. Ser at Harry Hole ikke er for alle. Jeg har alle bøkene hans lainet opp, og går inn i hver ny bok med iver og glede. Sånt gjør sikkert noe med leseopplevelsen også. Skjønner at du trenger sceneskifte. Jeg satt i går og prøvde å finne frem til en feelgoodroman til å ha med på jentetur i helgen. Sånt er det ikke mye av i mine hyller :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at Nesbø skriver utrolig bra. Så det var nok tema som ble litt for mye for meg. Har nok med humøret mitt å gjøre også. Det svinger litt kan man trygt si. Jeg har heller ikke mye feelgood. Men heldigvis er denne Jalna-serien på 16 bøker. Så jeg har noe jeg kan hygge meg med. Før jeg leser de to jeg hentet på biblioteket idag.

      Slett
  3. Jeg liker noen av Harry Hole bøkene, men ble aldri tatt av den basillen. Så jeg er dessverre ikke avhengig av disse Nesbø bøkene. Jeg liker Jørn Lier Horst bedre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste ikke mye bøker da Nesbø kom på markedet. Det var jobb og jobb. Derfor er jeg veldig på etterskudd. Jeg leser mye bra om Jørn Lier Horst sine bøker. Får se om jeg får lest en av han en gang. Det er mye bra norsk krim. Og så slipper man å tenke på om det at man ikke liker en bok kan ha med oversettelsen å gjøre.

      Slett