26. jan. 2016

Bokbloggerprisen 2015 - kortlisten - og jeg venter på sommerfuggelvær


Privat foto – jeg lengter etter sommerfuggelvær


Siste verset i Hans Børli sitt dikt Seljefløyta:

Jeg maktet vandringa gjennom vintrene
fordi jeg ville skjære
ei fløyte av selje


Kortlisten til Bokbloggerprisen 2015 ble offentliggjort i går 25. januar 2016 – mer om dette kan du lese her: Bokbloggerprisen 2015: kortlistene!- som er:

Årets roman:

– Bjørn Vatne: Slik skal vi velge våre ofre (Gyldendal)
– Maja Lunde: Bienes historie (Aschehoug)
– Helga Flatland: Vingebelasting (Aschehoug)

Åpen klasse:
– Heidi Sævareid: Slipp hold (Mangshou)
– Gaute M. Sortland: Fotturar i Norge (Samlaget)
– Morten Strøksnes: Havboka (Forlaget Oktober)

Jeg har vært med og stemt, men på ingen av bøkene på kortlisten, eller på de utstemte fra langlisten som er:

– Linn Ullmann: De Urolige (Forlaget Oktober)
– Synnøve Macody Lund: Personar du kanskje kjenner (Samlaget)
– Morten Øen: Tellemarck (Forlaget Oktober)
– Eirin Gundersen: Du er menneske nå (Gyldendal)
– Agnes M. Bjorvand og Lisa Aisato: Astrid Lindgren (Cappelen Damm)
– Siri Pettersen: Evna (Gyldendal)

Av bøkene på kortlisten er det kun romanen til Maja Lunde, Bienes historie, jeg har lest, og den leste jeg ferdig på søndag. Av de utstemte har jeg ikke lest noen bøker.

Jeg leste få bøker utgitt av norske forfattere i 2015 og 2016 frem mot fristen til å stemme. Årsaken er sammensatt. Men i og med at jeg har stemt, har jeg anledning til å være med videre.

Bøkene jeg stemte på, som jeg ikke forventet skulle komme med på verken lang- eller kortlisten selv om jeg likte dem, var – link til innleggene:

Roman:

Åpen klasse:


Privat foto


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar