1913 av Florian
Illies, utgitt i 2012 og på norsk i 2013 omtales slik av det norske forlaget
Cappelen Damm:
«1913 var året da alt syntes mulig, det
var århundrets sommer. Proust er på sporet av den tapte tid, Rilke skåler med
Freud, Kafka forelsker seg, Louis Armstrong lærer seg å spille trompet, en ung
syerske ved navn Coco Chanel åpner sin første butikk, og i München selger
maleren Adolf Hitler sine bybilder.»
Men verden var på randen av krig, og
for kunstnerne var uskylden allerede tapt.»
Helt ukjent bok for meg før jeg fikk den i gave. Forfatteren går gjennom året
1913 måned for måned og skriver om ulike hendelser dette året. Før hver måned
oppsummerer han - for januar slik:
«Hitler og Stalin møtes på spasertur
i slottsparken
Schönbrunn, Thomas Mann blir nesten
halt ut av skapet,
Franz Kafka holder på å bli gal av
kjærlighet. En katt
sniker seg opp i Sigmund Freuds
sofa. Det er fryktelig
kaldt, snøen knirker under skoene.
Else Lasker-Schuler
er lutfattig og forelsket i
Gottfried Benn, hun får et
hestepostkort av Franz Marc og
kaller Gabriele Münter
for et null. Ernst Ludwig Kirchner
tegner kokottene
på Potsdamer Platz. Verdens første
loop flys med et
kampfly. Men ingenting hjelper:
Oswald Spengler
jobber alt med boken Der Untergang
des Abendlandes.»
Det er ulik
lengde på det han skriver om hver enkelt hendelse mv. F eks om Kafka:
«Nå nettopp lød midnattssalutten.
Skrik i gaten og på broen. Klokkeslag og kiming.» Fra Praha rapporterer: dr.
Franz Kafka, funksjonær i Arbeidernes ulykkesforsikring for kongeriket Böhmen.
Hans publikum befinner seg langt borte, i Berlin, i en leilighet i Immanuelkirchstrasse
29. Det består av bare en person, men hun betyr alt for ham: Felice Bauer, tjuefem år gammel, litt blond, litt knoklete, litt hengslete, stenograf i firmaet Carl
Lindström AG. De var så vidt blitt kjent i august året for; det regnet i strie
strømmer, hun ble våt på bena, han fikk snart kalde føtter. Siden har de
skrevet til hverandre om natten når familiene sover, høyt tempererte,
fortryllende, underlige, foruroligende brev. Og gjerne ett om ettermiddagen
også. En gang Felice ikke lot høre fra seg på noen dager, begynte han fortvilt
å skrive på «Forvandlingen» etter å ha våknet av en urolig drøm. Han hadde fortalt
henne om novellen, den var blitt ferdig like for jul (nå lå den i skrivepulten hans
og ble varmet av de to fotografiene av Felice som hun selv hadde sendt ham).
Men det var først med dette nyttårsbrevet hun forsto hvor lett hennes elskede
Franz selv kunne forvandle seg til et uhyggelig mysterium. Helt ut av det blå
spør han om hun ville gitt ham et hardt rapp med paraplyen hvis han bare var
blitt liggende i sengen dersom de hadde avtalt å møtes i Frankfurt am Main for
å gå på teater etter en utstilling. Slik spør Kafka innledningsvis med en
trippel kondisjonalis. Det kan virke harmløst, han hyller deres gjensidige
kjærlighet, han drømmer om at Felices og hans egen hånd er uløselig knyttet
sammen, men så fortsetter han: «Det kan jo tenkes at et par engang har blitt ført
til skafottet bundet sammen på dette viset». For en bedårende tanke å dele med
sin utkårede i et brev. De har ikke engang kysset, men mannen fantaserer alt om
å gå til skafottet med henne. Kafka selv virker et lite øyeblikk forskrekket
over det som kom er ut av ham: «Men hva er det jeg tenker på?» skriver han.
Forklaringen er enkel: «Det er 13-tallet i det nye året som gjør det.» Slik
begynner 1913 i verdenslitteraturen: med en voldsfantasi.»
Jeg har lest og skrevet om en biografi om Kafka, derfor er hans forelskelse kjent for meg. Men alltid fint å få hans liv beskrevet av ulike forfattere.
Om tyveriet av Mona Lisa:
Om tyveriet av Mona Lisa:
«En savnetmelding. Den savnede er:
Leonardos Mona Lisa. Hun var blitt stjålet fra Louvre i 1911, og man står
fortsatt uten hete spor. Politiet i Paris avhører Pablo Picasso, men han har
alibi og får lov til å dra hjem. Sørgende franskmenn legger ned blomster foran
den tomme veggen.»
Utdrag av
det han skriver om der Stalin ankommer Wien;
«En av de første dagene i januar, vi
vet ikke akkurat hvilken, ankommer en noe uflidd trettifire år gammel russer
Wiens Nordbahnhof med toget fra Krakow. Det snør kraftig. Han halter. Han har
ennå ikke vasket håret dette året, den bustete barten, som brer seg ut under
nesen hans lik et frodig buskas, greier ikke å skjule kopparrene i ansiktet.
Han går med sko av det slaget russiske bønder bruker og bærer på en tung koffert.
Straks toget er fremme, går han på trikken til Hietzing...»
Noe av det
første Florian Illies skriver om Thomas Mann:
«Thomas Mann gjør sin entré. Tidlig
om morgenen 3. januar går han på toget i München. Han leser noen brev og
aviser, ser ut på de snødekte åsene i Thüringer Wald. Men det er så altfor
varmt i kupeen, og han dupper av stadighet mens han bekymret tenker på sin
Katia, som har reist på nok en kur i fjellet. Da han besøkte henne i Davos
sommeren i Davos, fikk han plutselig, mens han satt på legens venterom, ideen
til en storslått fortelling. Men nå virker sanatoriumsfortellingen meningsløs,
for verdensfjern. Vel, vel. Om et par uker skulle i hvert fall hans nye bok
Døden i Venedig komme ut...»
Florian Illies skriver om kunstnere, forfattere, kjente personer, hendelser, bøker, mv, - noen kjente for meg, men mange ukjente. Fra Kafka som var engstelig å nærme seg kvinner til de som hadde elskere og elskerinner i fleng. Fra interessant for meg å lese om, til
noe som er helt uinteressant. En bok man med fordel kan lese flere ganger. Tar
man seg tid til å søker opp ukjente kunstnere på Internett, vil utbyttet bli
større. 247 sider er boken på. Absolutt en leseverdig bok som utvider "horisonten".
En av kunstnerne
han omtaler er Franz Marc – her er
hans Tårnet
av blå hester som er omtalt flere ganger - en maler som var ukjent for meg før jeg leste boken:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar