Privat foto tatt idag - "bevis" for at boken har rødt omslag :)
Hedda med bokbloggen Boktanker
inviterte til Bokhyllelesing
2016 i dette innlegget. Et opplegg som jeg har meldt meg på. Jeg
fant ikke bøker i alle kategorier, og her i dette
innlegget har Hedda skrevet om hvem som har meldt seg på og med hvilke bøker.
Første runde er ei bok med rødt omslag. Den første uleste
jeg kom på i bokhylla med rødt omslag var Det røde rommet
av August Strindberg. Jeg hadde glemt at jeg eide et eksemplar. Min utgave er
fra 1997 og er på 284 sider inkl. etterord.
Jeg vet hvem August Strindberg var. Men kan for lite om
han – det savnet jeg da jeg leste denne romanen Jeg har lest om han i
biografier om Ibsen og Munch. Ibsen var han i konflikt og konkurrerte med.
Munch hadde han et bedre forhold til. I biografien om Munch som jeg skrev om i
innlegget:
står det følgende i tilknytning til bildet nedenfor:
«Strindbergs portrett
er malt i nyanser av blått, som er typisk for Munchs stil på begynnelsen av
1890 tallet. Maleren var sammen med Strindberg både i Berlin og Paris i dette
tiåret. Dette portrettet ble malt rett etter de to ble kjent i den tyske
hovedstaden. Forholdet mellom Munch og Strindberg kunne være turbulent, men
likevel mener Stenersen at dette portrettet tydelig viser at «Munch skjønte at
Strindberg var en stor dikter».»
I et innslag på NRK Radio ble det snakket om Strindbeg i forbindelse
med at Hålogaland Teater har satt opp Strindbergs Frøken Julie. Stykket hadde premiere 14. januar. Det ble der sagt at Strindberg er relativt
lite kjent i Norge sammelignet med den posisjon han har i Sverige.
På Wikipedia er
artikkelen om Strindberg innledet med:
«Strindberg regnes som Sveriges mest
betydningsfulle forfatter og dramatiker, han regnes også som en av
grunnleggerne av det moderne teater. I rundt 40 år var Strindberg en
dominerende skikkelse i det litterære Sverige. Han var stadig omdiskutert og
ofte involvert i personlige konflikter. Hans litterære produksjon inneholder et
antall romaner, noveller og drama som regnes som klassikere innen svensk
litteratur.»
Romanen som jeg har lest, Röda rummet, ble utgitt i 1879 og var Strindbergs gjennombrudd. Jeg
fant en god oppsummering av romanen her
hos Norli og den er:
«Denne
utviklingsromanen tar for seg et år i den unge dikteren Arvid Falks liv. Falk beveger
seg i en serie tablåer som gir leseren et historisk bilde av Sverige omkring
1870. Som tidsbilde gir romanen interiører fra hjem og kro, forlag og
parlament, teater- og bohemmiljø. Romanen er en satire over det borgerlige
samfunn.»
Romanen er delt opp i kapitler med overskrifter, og det
første kapitlet er Stockholm i et
fugleperspektiv. Det er i
begynnelsen av mai på Mosebacke i Stockholm:
«Imidlertid fortsatte
kjøkkenpiken sitt arbeid med innervinduene, og i løpet av noen minutter var døren
fra spisesalen til verandaen blitt åpnet, og ut i haven trådte en ung herre,
enkelt, men fint kledd. Ansiktet oppviste ikke noe uvanlig, men det lå en sorg
og en uro i hans øyekast, som riktignok forsvant da han, vel ute av den trange
salen, ble møtt av den åpne horisonten. Han snudde seg mot vindsiden, kneppet
opp jakken og tok noen dype åndedrag, som så ut til å lette hans brystkasse og
sinn. Så begynte han å vandre frem og tilbake langs rekkverket som skiller
haven fra skråningene ned mot sjøen.»
Det er Arvid Falk som
venter på Herr Struve:
«Fra verandaen kom en
liten mann med store bakkenbarter og briller mot ham, briller syntes bedre egnet
til å beskytte mot blikk utenfra enn til å se ut gjennom, en infam munn, som
alltid antok et vennlig, t i l og med godmodig uttrykk, en medtatt hatt, pen frakk
med defekte knapper, bukser heist på halv stang, et ganglag som både antydet
sikkerhet og skyhet. Av hans svevende ytre var det umulig å bestemme
samfunnsklasse eller alder. Han kunne like gjerne bli tatt for å være
håndverker som embedsmann, og han så ut til å være mellom 29 og 45 år. Nå
syntes han imidlertid å være smigret av snart å befinne seg i selskap med den
person han gikk i møte, for han hevet sin sammensunkne hatt usedvanlig høyt og iførte
seg sitt aller godmodigste smil.»
Struve, som er
medarbeider i den frisinnede avisen Rødkluten, titulerer Falk som sorenskriver,
noe Falk ber han ikke gjøre fordi stillingen er ekstraordinær notar. Struve
hadde ventet seg at møtet skulle være et lite toddylag. Men det er noe helt annet
Falk vil snakke med han om – møtet gjelder Falks fremtid. Falk forteller Struve
at han har forlatt sin embetsmannsgjerning og akter å bli litterat. Han gir
Struve et interiør fra ett av hans embetsverk: Kollegiet for Utbetaling av
Embetsmennenes Lønninger - Falk i samtale med vaktmesteren der dette kollegiet
holder til:
«Etter at jeg
imidlertid hadde forklart at min hensikt var å ta embedsrommene i besiktigelse,
for derved å få et begrep om arbeidsfordelingen i et så betydningsfullt og
omfattende embedsverk, fikk jeg den yngste av de to til å følge meg. Det var et
storslagent syn som møtte meg da han slo opp døren og en suite av seksten
værelser, større og mindre, lå fremfor meg. Her måtte det vel finnes arbeid,
tenkte jeg, og følte at jeg hadde fatt en god ide. Lyden av seksten kakkelovner med sprakende bjørkeved representerte et
behagelig avbrudd i stedets ødslighet.
Struve, som hadde
lyttet stadig mer oppmerksomt, fant nå frem en blyant mellom tøyet og foret i
vesten, og skrev 16 på sin venstre mansjett.
- «Her er de
ekstraordinæres rom», opplyste vaktmesteren.
- «Jaså! Er det mange
ekstra her i embedsverket?» spurte jeg.
- «Åja, det er da
mange nok.»
- «Hva gjør de for
noe, da?»
- «De skriver jo litt,
da . . . » - Og han sa samtidig så fortrolig ut at jeg syntes det var på tide å
avbryte ham. Etter at vi hadde vandret gjennom kopistenes, notarenes,
kansellistenes, revisorens og revisjonssekretærens, kontrollørens og kontrollørsekretærens,
embedsadvokatens, bokholderens, arkivarens og bibliotekarens, kontorsjefens,
kassererens, ombudsmannens, førstenotarens, protokollsekretærens, aktuarens,
registratorens, ekspedisjonssekrertærens, byråsjefens og ekspedisjonssjefens
rom, stanset vi omsider ved en dør, der det sto skrevet med forgylte bokstaver:
President. Jeg ville åpne doren og stige inn, men ble på ærbødig vis hindret av
vaktmesteren, som med dyp bekymring grep meg i armen og hvisket et «hysj»! -
«Sover han?» kunne jeg, med tanke på en
gammel historie, ikke unngå å spørre. «For Guds skyld, si ingenting; her får
ingen komme inn før presidenten ringer.» - «Ringer presidenten ofte da?» -
«Nei, ikke har jeg hørt ham ringe på det året jeg har vært her.» - Vi syntes
igjen å komme inn på det fortrolige område, så jeg avbrøt.»
NRK serien Etaten dukket opp i tankene mine når jeg
leste hans beskrivelse. Tenker at Strindberg hadde hatt noe å skrive om
hadde han levd i Norge i dag – f eks om byråkratiet som vokser rundt
regjeringen. Både Jens og Erna har økt antallet byråkrater de omgir seg med.
Vel, Struve har etter det Falk forteller fått noe å
skrive om og går hjem til sitt kvistkammer:
«Dette gjorde unge
Falk, men gamle Struve som samme dag hadde trådt inn i den konservative avisen
Gråfrakken, etter å ha fått avskjed fra Rødkluten, gikk hjem og skrev en
korrespondentartikkel til den tvilsomme Folkets Fane, «Om kollegiet for
Utbetaling av Embedsmennenes Lønninger», en artikkel på 4 spalter à 5 kroner
spalten.»
Men før de går hver til
sitt sier Struve til Falk:
«Kjære venn, du har
ikke lært deg livets kunst ennå; du skaI få se hvor vanskelig det er å skaffe
seg et levebrød, og siden hvordan det blir hovedsaken i livet. Man arbeider for
å få brød og man spiser sitt brød for å kunne arbeide for mere brød, for å
kunne arbeide! Tro meg, jeg har kone og barn og jeg vet hva det vil si. Man må
tilpasse seg forholdene, ser du. Man må tilpasse seg! Og du vet ikke hvordan
litteratens stilling er. Litteraten står utenfor samfunnet!»
Er det noe Struve kan, så er det «å snu kappen etter vinden».
Det er ikke Falks styrke eller svakhet alt etter som man ser det. Vi følger
Falk, hans familie og bekjente, gamle og nye, gjennom et år. Falk har en bror,
lerretshandler Carl Nicolaus Falk. Når
Falk i kapittel to kommer til broren og spør om det kan være slik at han har
penger til gode etter foreldrene som de arvet, viser broren han et dokument som viser at Falk har skrevet
under på at han fått utbetalt sin arv. I tillegg skjeller broren ut Falk, sier
han er uærlig og en skurk. Falk tør ikke ta til motmæle, han har en unnvikende
personlighet. Brødrene er motsatser. Falk er opptatt av og setter pris på det
sannferdige. Broren kan gjøre det meste for penger. Falk går videre og kommer
til Lille-Jans der han treffer på kunstnere som ikke har slått gjennom, og som
lever fra hånd til munn. Slik Falk kommer til å gjøre dette året der han
forsøker seg som litterat. Og blir vitne til løgn og bedrag i alle lag i
samfunnet, men mest i borgerskapet.
Min erfaring med gamle bøker de siste årene har gjort meg
skeptisk til å lese klassikere. En del har jeg opplevd som litt utdaterte. Gammelmodige.
Romanen jeg nå har lest var grei å komme gjennom. Lettlest. Greit å ha lest den
i og med at den står i bokhylla. Nå har jeg lest en del historiske bøker, både
faktabøker og romaner som gir et tidsbilde av den tiden Strindberg skriver om i
sin samfunnskritiske roman. Tv serier og faktaprogram. Jeg er ikke alltid like sikker hvor Strindberg vil ha meg som leser. Hva
som er budskapet i romanen. Hvor Falk, som etter det jeg har forstått speiler
Strindberg, vil. Ting blir veldig satt på spissen. Fantes det bare skurker i
borgerskapet den tiden er en tanke som slår meg. Det er en oppfatning om at
Strindberg hatet kvinner. Kvinner har liten plass i romanen, enten er de horer
eller rikmannsfruer som er slike som vi i dag kaller «It» og «Wannabes» Men det skal Strindberg ha, å beskrive
karakterene slik at de ble levende. Jeg synes også miljøskildringene var gode. Et
tablå er; «Levende bilde, gjengivelse av
malerier eller av historiske og poetiske scener ved levende figurer. Slik
opplever jeg romanen, som scener på et teater.
Mange har skrevet om denne romanen og lagt dette ut på Internett. Disse innleggene
anbefaler jeg dersom en vil ha en dypere analyse av romanen. Jeg har brukt det
meste av den tida jeg hadde til rådighet til å lese bøker denne uka til å lese Det røde rommet. Det er mange bøker som
venter på å bli lest. Som jeg gleder meg til å lese. Jeg tenker det holder nå.
Det som kunne vært
interessant, er å lese en biografi om Strindberg. Særlig fordi Arvid Falk i artikler mv om romanen beskrives å være
Strindbergs alter ego. Noen ganger har jeg opplevd at jeg har forstått
forfatterens bøker bedre ved å lese biografier. Var Strindberg f. eks så
rebelsk slik jeg oppfatter han etter å ha lest biografiene om Ibsen og Munch er
noe av det jeg kunne tenkt meg å få svar på. Jeg har f eks lest flere
biografier om Sigrid Undset, og det har vært en fordel når jeg har lest hennes
romaner, noen flere ganger.
Fin og grundig anmeldelse som vanlig:) Jeg har tenkt å bli flinkere til å lese bøker fra min egen boksamling jeg også, ikke bare det som er moderne selv om jeg ikke har meldt meg på Heddas opplegg. Jeg tar det heller som det kommer. Har tenkt å bli flinkere til å lese gammel og ny litteratur og lese mer fra min egen boksamling, så får vi se hvordan det går. God helg:)
SvarSlettIstedet for å melde på andres leseutfordringer, så kjører jeg min egen istedet. Litt sær sådan og er vel ikke spesielt sosial av meg:)
SlettTakk for det. Jeg synes det er vanskelig å skrive om en bok som er så gjennomanalysert som denne romanen er. Hadde notert meg mye mer under lesingen, men jeg blir litt lei når jeg har lest i en bok i en uke. Ikke fordi den var vanskelig å komme gjennom, men jeg har ikke hatt mye tid til å lese. Januar er i tillegg en "heavy" måned, og særlig nå etter nyttår da det er blitt så kaldt. Det skal også innrømmes at jeg følger med en del serier på TV som tar av den tiden jeg har til å lese bøker om kvelden. Mammon, den nye islandske krimserien og Krig og fred. Nå sitter jeg her og gruer meg til å gå tur med hunden. 15 minus, mye mer enn det som Yr meldte. Jeg hadde gledet meg til at temperaturen skulle under 10 minus. Hutre, hutre...
SlettHadde denne på ei pensumliste i sin tid, uten at jeg kan huske at den gjorde varig utrykk. Hadde du spurt meg før jeg leste innlegget ditt ville jeg sagt at Strindberg var satirisk og morsom, + mørk nevrotiker (som jeg ikke har suget av eget bryst) - og at han og Ibsen var bitre fiender.
SvarSlettNå klamrer jeg meg bare til det med nervene og Ibsen, for det er tydlig at boka må ha gått meg høyt over hodet. Den står fremdeles i bokhylla da, så en ny runde ville kanskje være på sin plass. Intressant at du trekker han inn i samtidskonteksten - byråkratiet var helvete i gamle dager (jmf kafka), men er sannelig ikke bedre i digitaltid -)
(Ang. temperaturen slipper jeg med -11 kommer jeg meg ut mellom 13 og 14. Venter jeg til 16 er vi igjen opp i -16. Her må man planlegge sine løpe/hundeturer nøye!)
Jeg tenker etter å ha fått den på avstand, at den godt kan leses flere ganger. Men med så mange bøker, vel, tror ikke det blir at jeg gjør det. Men man skal aldri si aldri. Kulde, uka som var har vært ille. Særlig fordi jeg måtte transportere meg tre dager til Oslo med tog, gå til og fra togstasjonene og satt i et lokale i 7 timer pr dag som ikke var alt for varmt. Herlig nå - noen minusgrader kjennes som sommer sammenlignet :)
SlettJeg husker at jeg likte denne da jeg leste den ifb Lines lesesirkel, og måtte lete opp innlegget mitt fra den gangen. Der står det at jeg skal lese Inferno en dag..
SvarSlettHer er mitt innlegg hvis du vil se: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/05/det-rde-rommet-av-august-strindberg.html
Flott med link. Så at det skulle være lesesirkel i år også. Vurderte om jeg skulle melde meg på. Men tror det rekker med opplegget til Hedda - Bokhyllelesing, og Ingalill sin biografisirkel. Jeg liker biografier.
SlettJeg leste til påske "Påsk" av Strindberg, der han er en ren evangelieforkynner, han presenterer forsoningen og tilgivelsen på en slik måte at det fremkaller tårer. Fantastisk drama. Slik er vi mennesker løst fra lovens krav og får oppleve Guds nåde til rettferdiggjrøelse ved tro alene (som Luther "oppdaget" 31. oktober 1517. "Det rode rommet" er en interessant roman, med sterke personskildringer. Strindberg bruker grovpenselen og finpenselen i sine maleriske skildringer - han å være blant de beste i Europa, vi ser personene for oss! En god opplevelse å bli kjent med "Sveriges Ibsen"
SvarSlett