6. apr. 2014

Film: Monica Z - du må ikke elske jazz for å like filmen


I går stakk jeg innom biblioteket. Jeg skulle se på en diktsamling av T.S Eliot. Den ble ikke med meg hjem, men det ble disse:
  • Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping (Haruki Murakami)
  • Øst og vest (Pearl S. Buck)
  • Budda på loftet (Julie Otsuka)
  • Den glemte vals (Anne Enright)
  • Sjelens Amerika (Karl Ove Knausgård)
Som jeg har skrevet om i flere innlegg; jeg er en håpløs optimist når jeg kommer innenfor bibliotekets vegger. Men det er ikke så farlig; det er ingen skam å levere bøker tilbake ulest. Det er det som er så fint med biblioteket. For etter at jeg kom hjem og gjorde oppslag på Bokelsker. no mv; og har bladd litt mer i bøkene, blir boken til Murakami og Buck med meg tilbake, ulest.

Filmen på toppen av bunken, Monica Z (2013), rasket jeg med meg fordi jeg ble stående i kø pga en tidstyv på to bein med skylapper hadde behov for å underholde med hvilke bøker hun og x-antall familiemedlemmer skulle lese fremover. Det var like før vi fikk vite menyen hun hadde planlagt i ukene fremover- en utadvendt dame sa 17 -åringen når jeg fortalte om "episoden". Ja, ja, sånn går det også an å se det...

Vel; istedenfor å stå i kø og himle med øynene, tok jeg meg en ekstra runde og fant filmen.  Aldri så galt...;   filmen så jeg i går og den likte jeg. En film som fikk gode kritikker. Du må ikke elske jazz for å like denne.


Her er hva filmweb.no skriver om filmen:

"Monica Z" er den biografiske filmen om den legendariske svenske sangeren og skuespilleren Monica Zetterlund og hennes store reise fra jobben som telefonoperatør i svensk småby til stjernestatus på klubbscenene i New York og Stockholm.

Filmen skildrer den svenske stjernen og nasjonalikonet sitt store gjennombrudd og blomstringstid på 60-tallet. "Monica Z" er spillefilmen om en eksepsjonell artist som med sitt unike nærvær levde et liv på scenen samtidig som et turbulent kjærlighetsliv utspant seg utenfor rampelyset.

Musikeren Edda Magnason debuterer som skuespiller i rollen som Monica Zetterlund. Øvrige store roller spilles av Sverrir Gudnason, Kjell Bergqvist, Vera Vitali og Cecilia Ljung. For regien står Per Fly, tidligere kjent for den sterke danske trilogien med filmene "Benken", "Arven" og "Drapet".



Her er Monica Zetterlund  som synger Trubbel (1968):



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar