30. apr. 2016

Bøker lest og skrevet om i april 2016


Da er det ikke mange timene igjen av april. Ingen flere bøker blir lest ferdig denne måneden. Jeg leser Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij, og når jeg er ferdig med den er høyst uklart. Jeg er kommet til side 205 (Annen del) i boken som er på litt under 1 000 sider. Vel, det var et sted i begynnelsen jeg tenkte: hva i all verden er det jeg har begitt meg inn på! Jeg er nå kommet over en «kneike», og har pr nå ambisjon om å komme gjennom den.  Noe langt innlegg har jeg ikke planlagt å skrive om Brødrene Karamasov. Men som alltid er det alltid noe å sitere. Her er et eksempel:

"Å føle seg forurettet kan jo være meget behagelig, ikke sant? Og selv om vi vet at det ikke er noen som har fornærmet oss, og at det er vi som har gjort en mygg til en elefant, så blir vi straks fornærmet, fornærmet inntil velbehag, helt til det føles som en sann fornøyelse, og dermed oppstår det ofte et virkelig fiendskap."

Som motvekt leser jeg innimellom i en bok om nordiske ugler: Nattens lydløse jegere av Felix Heintzenberg & Tom Schandy. Den er fantastisk bok, både tekst og bilder.  Selv om april har vært kaldt og våt er det tepper av hvitveis rundt omkring. Et sitat fra boken som beskriver årstiden vi er midt i nå:

«Når øynene ikke er i stand til å utforske skogens oppvåkning, tar de andre sansene over. En søt, fuktig duft av mose og blomstrende hvitveiser trenger inn i luktesansen. Etter den lange vinteren er hvert åndedrag en svært følelsesmessig opplevelse, en bekreftelse på naturens kraft, dens skjønnhet og livets stadige fornyelse. «

Fire av bøkene jeg leste i april var biografiske på en eller annen måte. Jeg liker veldig godt å lese biografier. Det gjorde også Franz Kafka.

Kafka elsket bøker og favorittbøkene var biografier. Sitat fra biografien om Kafka som jeg har skrevet flere innlegg om:

«Men midt i den eklektiske mangfoldigheten som kjennetegner hans interesser, er ett konstant: hans intense nysgjerrighet overfor andre menneskers liv. Det som synes å ha opptatt ham mer enn noe annet, var biografier, enten de handlet om de berømte eller de beryktede, eller om enkle mennesker, med alle intime og uavkortede detaljer, hele potpurrien av høye tanker og banalt miskmask, med alt det rotet og alle de trivialitetene som hogger og hoper seg opp i kolossale mangebinds-biografier eller i selvbiografier, dagbøker og brevsamlinger, som alltid hørte til hans yndlingslektyre. For ham, som trodde mer på ordet enn på virkeligheten, var de beviset på at det fantes folk i verden som var i stand til å sette den ene foten foran den andre og slik bevege seg i sin takt fra vogge og til grav. For en person som gang på gang følte seg lammet av angst og ubesluttsomhet, må det ha ligget en viss trøst i dette. «
Link til innleggene jeg skrev om bøkene jeg leste i april:








11 kommentarer:

  1. Virker som du har hatt en fin lesemåned Tone. Håper mai også blir fin for deg.:)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen!
    For en spennende bunke bøker du har vært gjennom. Jeg elsket Bruce Springsteen i min ungdom, så den boken burde jeg sannelig fått med meg. Artig sitat fra Brødrene Karamasov, det er mye sant i det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og det samme til deg. Jeg er tillitsvalgt under en forening for YS og er spent på hva som skjer i meklingen. Har en ferie på gang den tiden det ev kan bli streik, og var akkurat inne og sjekket reglene for det. Artig sitat; passet fint til siste ukes hendelser på jobben :)

      Slett
  3. Det virker som alle leser og skriver en hel del, mens jeg ligger etter med alt:) Man får bare gjøre så godt man kan:)

    Fin oppsummering dette og nå skal jeg ta meg min tredje kopp med kaffe og lese mer. Det er bare å ta seg sammen og lese enda mer i mai:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mer enn det kan ingen kreve. Og en må ikke være for streng med seg selv. Jeg har ikke lest så mye idag selv om det er søndag. Jeg sover dårlig for tiden, og det gjøre meg trøtt på dagtid. Skal til tannlege tidlig i morra, og jeg gleder meg til jeg er ferdig. Hun skal bytte tre stk fyllinger; det har jeg vært klar over siden august f å, men har utsatt og utsatt å bestille time. Men nå måtte jeg skjerpe meg. Men jeg gruer meg til å ta bedøvelse; jeg hater sprøyter :)

      Slett
    2. Har en tendens til å være grusomt streng mot meg selv og aldri være fornøyd med noe av det jeg gjør. Det er vel en forbannelse:)

      Synd å høre at du sover dårlig. Selv har jeg slitt med søvnmangel siden 2011. Kan ofte gå tre netter i strekk uten å sove og når jeg først får sove blir det bare 1 - 2 timer. Så det er ikke mye skjønnhetssøvn å få. Så håper det ordner seg for deg for det er ikke gøy å bli liggende våken.

      Lykke til angående tannlegen i morgen. Det greier du:) Har heldigvis ikke tannlege eller sprøyteskrekk så kunne godt tatt timen for deg, men det er dessverre umilig. Men er helt sikker på at du overlever:) Får sende deg gode tanker:)

      Slett
  4. En flott samling av stor variasjon ang. tematikk. Det er viktig, syns jeg.
    Ha en flott lesemnd i mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Enig, viktig med variasjon. Jeg blir fort lei om jeg leser samme kategori /bøker med samme tematikk.

      Slett
  5. Har ikke lest noen av disse, men Wassmo sin bok står på leselisten. Ha en fin lesemåned i mai

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Mai blir nok mindre antall bøker, det er mye annet å foreta seg i og med at jeg er mer ute. Har bestemt meg for å gi hagen en løft dette året. God begynnelse, så får jeg se om jeg klarer å følge dette opp fremover :)

      Slett