18. nov. 2014

Boken på vent; Tove Jansson Arbeide og elske - en biografi skrevet av Tuula Karjalainen


Det er dessverre lenge siden jeg har deltatt i Boken på vent hos Beathe. Det er ikke enkelt å få tid til slike aktiviteter på tirsdager lenger. Jeg får se om jeg kan få ryddet plass til å delta oftere fremover.

Vil du lese om flere bøker på vent eller ønsker å delta, her er en link til Beathes bokblogg.

Biografien jeg fikk i posten i dag.Her i Dagbladet skriver Maya Troberg Djuve: Biografien om Mummis mamma er et must for kulturinteresserte



Biografien som ble utgitt i 2014 er illustrert med mange bilder, og selv om jeg har lest en del om Tove Jansson tidligere, gleder meg virkelig til å lese boken.

Om boken:


Tove Jansson (1914-2001) er en av Finlands best kjente kunstnere. I 2014 er det hundre år siden hun ble født. Kunsthistoriker og fagbokforfatter Tuula Karjalainen har skrevet en rikt illustrert biografi over Tove Janssons lange, fargerike og produktive liv. Tove Janssons bøker er oversatt til mer enn førti språk. Hun var mangesidig begavet, og jobbet i tillegg til å være forfatter, som billedkunstner og illustratør. Tuula Kar- jalainens biografi plasserer Tove Jansson i 1900-tallets politiske, sosiale og kulturelle sammenheng. Boken viser også hvor nært forbundet kunsten og livet var for Tove Jansson, og hvordan hun påvirket samfunnets ver dier. Ikke først og fremst som en revolusjonær fanebærer, men gjennom egen levemåte og livsvalg.

6 kommentarer:

  1. Virker som en interessant biografi.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker slik- Og ikke for lang og med mange flott bilder, både fotografi, kunst og av disse skapningene som jeg er så begeistret for.

      Slett
  2. Biografier er jeg dårlig på å velge. bør kanskje endre på det

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan jeg anbefale biografier for barn og ungdom. De er undervurdert. Jeg har lest mange slike, og de gir akkurat passe info med mindre man er superinteressert i personen en ønsker å lese om.Boken om Jansson er under 400 sider med mange bilder, og det er supert.

      Slett
  3. Jeg også er veldig dårlig på å lese biografier, men denne fikk jeg lyst til å lese for å bli litt bedre kjent med forfatteren. Jeg har kun lest "Sommerboken" av forfatteren, og har selvfølgelig fått med meg Mummitrollet på tv når barna var små. Tusen takk for supert boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Gleder meg til å lese den; må bare bli ferdig med 1814-boka først. Det går litt langsomt i denne mørke og fæle årstida. Energien flyter ut samme med lyset.

      Slett