Hva som er
et godt bokomslag for en bok er det delte meninger om. Også hvor
viktig et bokomslag er for en bok. Jeg er av den oppfatning at ved mange
bokutgivelser kunne man ha fått flere lesere ved å velge et annet bokomslag.
Jeg velger ikke
bøker ut fra bokomslaget. Men et bokomslag kan skape oppmerksomhet når det er
flere bøker å velge mellom. Jeg husker en bok som jeg har lest og lest om bedre dersom
boken har et bokomslag som skaper oppmerksomhet. På samme måte kan en helt ukjent bok skille seg
ut ved bokomslaget.
Jeg er
kommet til den delen som handler om bøker og lesing i boken til Orhan Pamuk: Andre farger. Under overskriften Ni notater om bokomslag skriver han:
- En romanforfatter som ikke fabler om omslaget på den boken han er i ferd med å skrive, har blitt en følelsesmessig moden mann, men han har samtidig mistet den naiviteten som gjorde ham til forfatter.
- Når vi erindrer våre store leseropplevelser og lesergleder, blander minnene seg med minnene om bøkenes omslag.
- Vi trenger flere lesere som kjøper bøker etter å ha kikket på omslaget, og flere kritikere som ikke ser ned på bøker skrevet for slike lesere.
- Å gjengi hovedpersonens ansiktstrekk i detalj på et bokomslag er et utilgivelig overgrep mot forfatterens og leserens fantasi.
- En designer som gir en bok kalt Rødt og sort et rødt og sort omslag, som putter bildet av et blått hus på Det blå huset og et slott på omslaget til Slottet, gir oss ikke inntrykk av å respektere teksten, men snarere en følelse av at han ikke har lest den.
- Når vi mange år senere støter på omslaget til en bok vi har lest, er det blitt et emblem som får oss til å minnes bokens verden og den gangen for lenge siden da vi gjemte oss bort i et hjørne for å lese den og tre inn i denne verdenen.
- Bokomslag er veiskilt som peker ut steder der vi kan vandre over fra den hverdagslige verdenen vi lever i, og inn i bokens verden.
- Det som gjør en bokhandel levende, overdådig og tillokkende, er ikke utvalget av bøker, men mangfoldet av omslag.
- I vår bevissthet fungerer boktitler som personnavn: De hjelper oss å skille en bok fra millioner av andre som den ligner på. Bokomslag, derimot, har mer til felles med et menneskes ansikt: Enten minner de oss om en lykksalighet vi en gang har følt, eller så forespeiler de oss en frydefull verden vi ennå ikke har utforsket. Derfor stirrer vi like henført på bokomslag som på ansikter.
Under er fem bokomslag som bare spratt opp i hukommelsen etter å ha
lest det han skriver med link til innlegg jeg skrev etter å ha lest bøkene.
Omslagene passer inn i min leseopplevelse.
En fortelling om kjærlighet og mørke (A tale of Love and Darkness) av Amos Oz
En fortelling om kjærlighet og mørke (A tale of Love and Darkness) av Amos Oz
Enig med deg, disse var flotte. Har skjønt på mange at coveret har litt å si når de velger bok. Jeg pleier å se, og da mener jeg se skikkelig, på coveret når boken er lest. Først da gir det mening ofte. Herlige ord fra Pamuk, som oftest er det vel hva som selger bøker som bestemmer :)
SvarSlettJeg synes at tittelen på den første, boken til Løkås, men spesielt den siste; Dagen skal komme som en blå vind, er så fin. Det kunne vært en strofe i et dikt. Men det er boken til Løkås som går av med seieren om en god begynnelse. Man snakker ofte om at det er viktig med en god start på en bok; og begynnelsen traff meg veldig slik jeg hadde det på det tidspunktet jeg leste det. Den er også imponerende med tanke på at det er en debutbok. Heldigvis er jeg ute av snegletilværelsen nå, :)
SlettDet var mye sant i ordene til Pamuk. Jeg velger heller ikke bøker etter omslag, men noen omslag kan få meg til å løfte opp en bok for å lese på baksiden. Så det er klart jeg blir påvirket. :-)
SvarSlettEnig at det er mye sant. Det er også valgt et fint omslag på boken som jeg leser i. Mye fint å lese der selv om ikke alt er like relevant for meg å lese. Men han skriver om bøkene til Dostojevski slik at jeg nå har bestemt meg for å forsøke med på en av dem; er ikke helt enig med meg selv om hvilken.
Slett