«Uwe: Storadmiral Alfred von Tirpitz
bygde opp den moderne tyske marinen, og nå skal jeg komme på skipet som bærer
hans navn.»
«Uwe» er en mange fiktive personer som forfatteren Ingrid Storholmen har gitt en stemme i
romanen Her lå Tirpitz. Romanen ble
utgitt i 2014 på Aschehoug forlag, og her kan du lese
hvordan forlaget beskriver den. Men også utdrag fra gode kritikker
boken har fått. Det er en bok som gjorde et sterkt inntrykk å lese, ikke minst pga formen
forfatteren har valgt. Det ble en intens leseopplevelse. Takk til forlaget for boken.
De fleste
som har fått en stemme er besetningen ombord i slagskipet. Tirpitz ble sjøsatt
1. april 1939 og hadde en besetning på om lag 2 500 mann. 17. januar 1942 dukket
skipet opp i Fættenfjorden
ikke langt fra der forfatteren vokste opp. Hun hørte ofte «Her lå Tirpitz.» hver
gang familien passerte stedet. Det er dette som ga ideen til romanen. I Fættenfjorden
lå skipet fra januar 1942 til oktober 1943.
Et
bilde av «Den ensomme dronning» som skipet etter hvert ble kalt – kilde http://www.nordnorge.com/no/?News=198
Under store
deler av 2. verdenskrig var skipet i Norge. Den var på konvoijakt i Nordishavet,og på et tokt til Spitsbergen. Men mesteparten av tiden lå skipet i havn, og
var et angrepsmål for fly og ubåter. I november 1944 ble skipet bombet, og det
kantret ved Håkøya utenfor Tromsø. 916 mann mistet livet.
Et sted den
lå lenge og der den ble angrepet og påført store skader, var Kåfjord i
Altafjorden. På hjemstedet mitt bygget
tyskerne et festningsverk for bl a å ha kontroll over den store flåtebasen de
hadde lagt i Altafjorden. Her kan du lese mer om festningsverket på
Håen. Men også om en av de tyske soldatene, Konrad Setznagel, som var
stasjonert der. Dette er nok en av årsakene til at boken til Stormoen gjorde
inntrykk på meg. Plutselig ble den lokale historien levende. Her er to
private bilder av deler av festningsverket slik det ser ut i dag, og en kan av disse forstå
hvor viktig det var for bl a å beskytte Tirpitz. Klikk på bildene og de kommer opp i et større format:
I 2005 ble
det opprettet et privat museum i Kåfjord. Her er link til hjemmesiden. Der kan
du lese mange detaljer om skipet. Museet har verdens største samling av
gjenstander og bilder av Tirpitz. Det har også en egen side på Facebook. Der
finner du bl a en video der Even Blomkvist, som har bygd opp museet, forteller
om en lommebok som ble funnet i vannet der Tirpitz gikk ned.
Det er
skrevet mange bøker om 2. verdenskrig og jeg har lest mange. Romanen til
Stormoen kategoriseres som en antikrigsroman med uhyggelig aktualitet. Det er
jeg enig i, og den burde leses av bl a de som nå skriker i kommentarfeltene
på ulike nettsteder om at Norge må sende soldater for å bekjempe IS.
Selv om
jeg som de fleste andre kunne tenke meg en verden uten krig, er jeg ingen
urealistisk «peace and love» person. Det finnes nok av despoter som Hitler i
verden i dag, og det vil alltid bli født nye. Men jeg får veldig lyst til å be
de krigslystne om selv å reise til Midt-Østen dersom det er så viktig for dem. Naturligvis
ønsker de ikke det – det er alle andre som skal ofre livet sitt i en krig ingen
kan vinne. I en krig finnes ingen vinnere.
I Her lå Tirpitz følger vi mange ulike
fortellerstemmer fra høsten 1939 – 1990. Tidsvitner. Noen faller bort etterhvert
– de blir drept, begår selvmord og dør pga sykdom. Nye kommer til. De snakker i nåtid og hver
fortellerstemme er en egen historie.
Formen forfatteren har valgt levendegjør og
skaper til tider veldig sterke bilder. Det snakker rett til meg og jeg kan ikke la være å høre på det de har å fortelle. Jeg kjenner redselen mange må ha hatt ved
å være Target nr 1 for de allierte. Men det er også dagligdagse hendelser som
unge gutter bedriver tiden med – bl a å tenke på og snakke om sex. Mangel på
privatliv. Hvordan de opplever de ulike årstidene. Møte med lokalbefolkningen.
Jenter de setter barn på. Men også familien og kjærester gis en stemme, og noen
norske. Det feires jul på skipet, de savner familien, de sender og mottar brev, og de er sultne pga til tider lite
mat. Men mesteparten av tida venter de ombord på skipet som ble kalt «Den
ensomme dronning.» Jeg kjenner klaustrofobien mange må ha følt. Etterhvert
forstår de at de ikke skal vende hjem til Wilhelmshaven i triumf – det er
større sannsynlighet for at de vil møte døden.
Boken viser
på en nøktern og troverdig måte krigens grusomhet. Fienden har fått en stemme. Mesteparten
unge gutter innelukket i et samfunn der alt styres av propaganda og der alle
nyheter som kan svekke kampmoralen holdes skjult. De kan ikke snakke om den
tvilen de har til den krigen som føres – det vil oppleves som svik. Heller ikke om
ryktene om grusomheten mot jøder og det som skjer på Østfronten. Mange av de som
var ombord kunne ikke svømme og var livredd for å måtte hoppe i sjøen.
De som
overlever og kommer tilbake til Tyskland er mer død enn levende. Til et samfunn
som er utbombet og med sine traumer.
Jeg har
notert og notert, og tenkt på utsagn jeg vil sitere. Til slutt ga jeg opp – det
er så mye at det blir vanskelig å velge ut noe. Men noe av det som gjorde mest
inntrykk på meg var når de ligger i Kåfjord i 1943 og får vite at slagskipet Scharnhorst,
som også hadde base i Altafjorden, var senket:
«PHILIPP |
Scharnhorst gikk ned 2. juledag, utenfor Nordkapp. Flere som opprinnelig var på
Tirpitz, ble med ned. Bare 36 av besetningen på rundt 1800 mann ble reddet. Det
hadde visst duppet levende og døde mennesker i vannet som korker.
Til kvelds ligger det fire kjeks og
litt sjokolade på tallerkenene våre. Det dukker opp spann med ertesuppe. De prøver
å sette mot i oss igjen.
FREGATTEN- KAPITAN BIELER
1; Da vi fikk meldingen om Scharnhorsts nederlag, gjorde
det sterkt inntrykk på meg at ingen av skipets 80 offiserer overlevde. Mange
skal ha begått selvmord. En skjøt seg foran bildet av familien sin i lugaren,
forteller en gast som berget seg.
Ettersom vi selv er vingeklippet,
Scharnhorst senket og rapportene om bombingen hjemme tiltar, blir stemningen om
bord stadig dystrere. I tillegg sliter mørketiden på oss. Det er langt mellom
smilene.
Jeg har begynt å gå med
identifikasjonsmerket rundt halsen igjen.»
Ingrid Storholmen debuterte i 2001
med "Krypskyttarloven" og fikk stor oppmerksomhet både for denne og
for sin neste samling "Skamtalen. Graceland" (2005). Hun utarbeidet
"Skamtalen. Graceland" til en forestilling/performance i samarbeid
med instruktør, musiker og scenograf. Hun har også skrevet
"Sirispelet", en slags mediterende monolog. Hennes neste
diktsamlinger er "Siriboka" (2007) og "Til kjærlighetens
pris" (2011). "Tsjernobylfortellinger" (2009), Storholmens første
prosabok, fikk flotte kritiker, og hun ble nominert til Brageprisen og
Kritikerprisen. Boken er oversatt til blant annet engelsk og hindi. Hun er
blitt tildelt Bokhandlernes forfatterstipend 2010, Sultprisen 2010 og Tanums
kvinnestipend 2011. "Mora som glemte at det var kveld" (2012) var hennes
første barnebok. "Her lå Tirpitz" (2014) er hennes andre roman. Det
tyske slagskipet Tirpitz lå lenge i Fættefjorden, ikke langt fra der Storholmen
vokste opp. Hver gang familien passerte stedet, sa de voksne: «Her lå Tirpitz.»
Dette minnet ble utgangspunktet for boken.
Blogget om denne boka selv i går, og gleder meg over enhver sjel som faller for historien og konseptet. Det tok lang tid å komme i gang, men når personene endelig begynte å få form, satt jeg som klistret. Uforglemmelig og uforlignelig.
SvarSlettHelt enig. Jeg er imponert over alt hun har fått inn mellom to permer. Jeg tenker også at hun må ha gjort en del research før hun skrev den.
SlettJeg er også veldig glad for alle som leser og liker denne boka, som er noe av det ypperste og sterkeste jeg har lest av årets norske bøker.:)
SvarSlettEnig med deg - slik tenker jeg også. Skulle ønske at den kom i en posisjon til å utgis utenfor Norge. Det fortjener den. Håper mange leser den.
SlettSer ut som det er mange som liker denne boken. Spesielt er det sikkert for dere som bor der hvor boken har sin handling. Har den på ønskelisten. Takk for fyldig omtale av boken :)
SvarSlettJeg måtte endre overskriften etter kommentaren din; det er stedet der jeg vokste opp, men det vil alltid forbli hjemstedet. Pussig, men sånn er det. Ja, jeg har hørt mye hva som skjedde under krigen; ikke minst kontakten lokalbefolkningen hadde med tyskerne. De som brente opp Finnmark har jeg forstått var tyskere som kom fra Østfronten. Slitne og frustrerte etter å ha vært i det reneste "helvete". De som var fast stasjonerte hadde en annen holdning og uttrykte hvor mye de savnet familien hjemme i Tyskland. Krig er grusomt; og det er det boken beskriver.
SlettJeg sitter og skriver om boken nå. Har dessverre et helt annet inntrykk enn de omtalene jeg har lest. Kanskje det skorter på empati fra min side, men jeg klarer ikke synes synd i tyske soldater. Lener meg til din og andres gode omtaler denne gangen :)
SlettJeg synes det er synd at du opplever boken slik. Formålet har ikke vært å synes synd på. Bildet er ikke så svart hvitt når det gjelder krig. Det lærte jeg tidlig som barn som vokste opp i en landsdel der alt ble brent ned og menneskene ble jaget på flukt. Alle dyr brutalt drept osv. Jeg ble fortalt om de fast stasjonerte tyske soldatene som savnet familien sin og viste bilder til lokalbefolkningen. Som lokalbefolkningen hadde sympati for. Tror ikke de likte å være plassert i isødet langt mot nord. De ville hjem. Det ble jeg fortalt selv om familien min mistet alt under krigen; de ble sendt sørover med livet som innsats i en liten fiskebåt og kom hjem igjen til ingenting. De som brente Finnmark, var for det meste soldater som kom fra Østfronten- som hadde sett så mye grusomheter at alt det menneskelige var borte. Det forsvarer ingenting, men kan forklare. Det er mennesker som kommer til Norge idag som har opplevd de mest grusomme ting. At de gjør grusomme ting etter de kommer hit kan ikke forsvares. Men myndighetene som plasserer de i lokalsamfunn med ubearbeidede traumer bør forstå hvilken risiko de tar. Krig er jævlig rett og slett. Derfor er det bra at slike bøker skrives for å minne oss om det.
Slett