15. juni 2015

Krim: Sasha Arango: Sannheten og andre løgner (Wahrheit und andere lügen)


«Løgnerne blant oss vil vite at enhver løgn må inneholde en viss andel sannhet for å virke overbevisende. En dråpe kan være nok, men den er uunnværlig, som olivenen i en dry martini...Oppdiktede historier er lette å glemme, løgner må huskes. Det er et slit, og med tiden blir enhver løgn en blindgjenger og dermed farlig. Henry visste det. Glemte løgner ligger ofte lenge på lur og ruster under overflaten fordi ingen merker dem. Man blir uforsiktig, men blir sløv, man glemmer. Men de andre glemmer ikke. Den som ikke holder rede på hvor glemte løgner befinner seg, burde holde seg borte fra området. Henrys biografi var full av disse farlige tingene, derfor styrte han konsekvent klar av sin egen fortid, den var et minefelt. Faktiske opplevelser holder seg lenge i minnet.»

Henry er verdensberømt forfatter. Men det kun han og hans kone Martha vet, er at han ikke har skrevet bøkene som er utgitt i hans navn. At det er Martha som er forfatteren. I forlaget som har gitt ut bøkene jobber elskerinnen Betty som var den som var medvirkende til hans berømmelse.
Nå har Henry fått et problem. Betty er blitt gravid. Henry har problemer med å velge . Martha eller Betty. Vil planen han legger for å komme seg ut av problemet kunne gjennomføres...

Jeg likte romanen Sannheten og andre løgner skrevet av Sascha Arango. Skiller seg ut av mengden av bøker som gis ut på en positiv måte. Velskrevet. Den var spennende og handlingen er uforutsigbar. Aldri hesblesende. God bok! 252 sider, utgitt i 2014 og på norsk av Font forlag i 2015. Boken jeg har lest har jeg lånt av biblioteket.


2 kommentarer:

  1. Ser det er mange som har lest og likt den boka. Selv savner jeg å lese en bok man virkelig blir oppslukt av. Det er altfor lenge siden sist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke dette er boken du søker da. Men jeg syntes dette var en god bok.

      Slett