«En kald og blåsende høstkveld for
lenge siden fant man en avispapirpakke på trappen til huset for mummihittebarn.
I pakken lå jeg, meget liten og frossen, og uten en anelse om hvor min pappa og
mamma holdt til. (Av og til har jeg tenkt at det ville ha vært så mye mer
romantisk hvis mamma hadde lagt meg i en liten kurv med grønn mose i bunnen.
Men hun hadde vel ikke noen.)
Hemulen som hadde bygd
hittebarnhuset, fnyste litt og satte et segl på halen min for ikke å blande meg
sammen med de andre mummibarna.
Det var fullt av dem, alle sammen
like alvorlige og ordentlige, for hemulen vasket oss dessverre oftere enn hun
kysset dem.»
Sitatet er
fra begynnelsen av Mummipappa på eventyr som ble utgitt i
1950. Den fjerde i rekken som jeg har lest og skrevet om. Jeg blir bare mer og
mer imponert over det mulitikunstneren Tove Jansson skapte. Boken er et av mange
eksempler på at hun utnyttet sitt talent med fulle.
Med boken jeg
har kjøpt brukt fulgte det to bursdagskort til Theodor som fylte fem år. Jeg
håper han ble lest til eller selv leste denne fine boken. Jeg tror at er et barn
redd for spøkelser kan man bli kvitt denne redselen av denne historien.
Boken har
jeg kjøpt og lest inspirert av boken jeg skrev om i innlegget:
I biografien står det bl a om en hemuls
karaktertrekk:
«Det vrimler av hemuler overalt
rundt oss. De er lærere, myndighetspersoner, parkvakter og representanter for
lov og orden. Hemulene steller og ordner styrer. De er bekymret for oss andre,
for «hvor han så, var det noe å legget til rette, og han slet seg fordervet for
å få dem til å forstå hvordan de skulle ha det." Hemulenes rolle er ikke alltid
særlig lett. De er av og til store, klossete, ser latterlige ut. De er ikke
spesielt elskende eller elskelige vesener. I forfatteren er det mange av hemulenes
karaktertrekk. Tove holdt nøye regning med arbeidene sine, salget og mottatte
inntekter. I forholdet til arbeidsgivere var hun omhyggelig, nøyaktig og
pålitelig til det ble ufattelig stressende. Hun skrev hele tiden om hva som
skjedde i livet hennes, arkiverte informasjonen og brukte den alltid når tiden
var moden.»
«Jeg glemmer aldri det huset vi
bodde i. Det var på ingen måte slik som et mummihus skal være. Ingen
overraskende vinkler og lønnkammer, ingen verandaer, trapper eller tårn.
Hemulens hus var dystert og firkantet og lå på en tom hede.
Jeg husker tåken og nattfuglenes rop
og ensomme trær i horisonten - og mørke ganger med lange rader av dører inn til
firkantete, pilsnerbrune værelser.
Jeg husker at vi aldri fikk lov til
å spise sirupssmørbrød i sengen og ha koselige smådyr under den, aldri stå opp
om natten for å vandre eller prate. Jeg husker den melankolske lukten av
havrevelling...»
Mummipappa skriver
memoarene med sin erindringspenn. Trist begynnelse, men desto mer gøy blir
fortsettelsen. For han rømmer. Den første han på treffer i sin nyvunne frihet, er et pinnsvin. Mummi må først forsikre seg at stedet han er kommet til ikke
er eid av en hemul:
«- Hemul? sa pinnsvinet. - Hva er
det?
Tenk, det lykkelige vesenet hadde
aldri sett en hemul!
- En hemul har skrekkelig store føtter
og er blottet for humor, forklarte jeg. - Nesen er litt flat, og håret vokser i
ubestemte dotter. En hemul gjør aldri noe fordi det er morsomt, men bare fordi
det bør gjøres, og forteller deg hele tiden hva du selv burde ha gjort og . ..
- Å herregud, sa pinnsvinet og
rygget inn i bregnene.»
Mummi
finner ut at det hemulfrie området er stedet han sette opp et eget hus.
«Det var svært lite, men høyt, og
malt som et mummihus skal være og prydet med en mengde balkonger, trapper og tårn.
Pinnsvinet lånte meg en løvsag til verandarekkverket i furukonglemønster. Messingdøren
ble jeg dessverre nødt til å gi avkall på, men huset lignet allikevel en
kakkelovn. (Dere forstår: mummitroll prøver alltid å holde på stilen fra den
gang vi bodde bak kakkelovner. For sentralfyringen var oppfunnet.) Det spisse
taket pyntet jeg med en nydelig topp i løkfasong og fant ut at jeg ville
forgylle den senere en gang. Da alt var ferdig, gikk jeg opp i annen etasje, og
så gikk jeg ned i første etasje, og hele tiden kjente jeg etter hvor tilfreds
jeg var og tenkte at etter dette kunne hemulen gå hjem og legge seg.»
Mummi blir
etterhvert litt trist – han kjeder seg.
Pinnsvinet og andre han treffer på har det for travelt til å komme på besøk. Kjedsomheten
varer ikke lenge. Han treffer på Fredriksen – oppfinneren. Som mener det han
sier og aldri snakker i store bokstaver.
Fredriksen presenterer mummi for Fjomsedyret – et dyr som fjatter/fjomser rundt
i full fart og tankeløshet, mens det velter, søler og mister mest mulig. Som
trives best i boksen der den bor med alt skrotet sitt.
«Er dere i familie? spurte jeg.
Min brorsønn, sa Fredriksen. – Jeg adopterte
det. Faren og moren ble borte i en storrengjøring.»
En ny
skikkelse trer inn på arenaen: Jokseren. Som ikke liker ting som er forbudt. I
tillegg er han født lat. Jokseren
har en betraktning rundt berømmelse. Etter å ha lest biografien om Tove Jansson
er dette selvopplevd:
«Det er nokså kjedelig å være
berømt, sa Jokseren. – Kanskje moro til å begynne med, men så blir man vant til
det, og til slutt ender man med å bli kvalm av det. Som å kjøre med karusell.»
Etterhvert kommer
det frem at Fjomsedyret blir faren til Sniff og Jokseren faren til
Snusmumrikken. Her er de fire utenfor boksen til Fjomsedyret:
Fredriksen
får ideen om en husbåt – huset på båten blir mummis hus. De drar på eventyr med
båten som Fjomsedyret har feilmalt til Haffsårkesteret. I tillegg til at han aldri
selv ble ren igjen av malingen.
Mye skjer på
turen. Mummi redder tanten til hemulen fra hufsa. Det skal han angre på etter
at hun kommer ombord med alle sine påbud og forbud. Heldigvis blir de kvitt
henne igjen ved hjelp av nappetassene...De møter de lettsindige hattifnattene –
noe mummipappa ikke vil si og skrive noe om – det blir etter råd fra mummimamma
«prikk, prikk, prikk»...
De havner
etterhvert på en øy der lille My og søsteren, Mymlens datter, dukker opp for
første gang – My er på dette tidspunkt en baby. Hun er født om Sankthansnatten
og er søsteren til Snusmumrikken. Moren er Mymlen. Det vil si at Mymlen og Jokseren
har «hatt seg». Mymlen beskrives slik i biografien:
«Mymlen er en urvidunderlig prototype på
kvinnelighet og hattifnattenes feminine motpart. Det svenske navnet Mymlan er
avledet av det finlandssvenske slagordet ‘mymla’ som Tove brukte, det vil si å
elske. Mummidalens Mymla er mild, rund og kvinnelig og svært polygam. Hun har
over tjue barn med forskjellige menn, og et av barna er My. Av natur er Mymlan
narsissistisk og munter. Det viktigste er å nyte og være fornøyd, sove når man
har lyst, og våkne når det er bryet verdt. «Det finnes ingenting som er så
deilig som å ha det bra og ingenting som er så enkelt.» Som hattifnattene kan
også Mymlan blir elektrisk.»
På øya
møter de også en enehersker, danner en lovløs
koloni, ufarliggjør og sosialiserer et spøkelse, og mummipappa og mummimamma møtes for første
gang. Fjomsedyret
gifter seg med et sausedyr. Han har invitert tanta til hemulen til bryllupet
pga at han har dårlig samvittighet for tidligere å ha ønsket henne dit pepperen gror og
enda verre ting. Engstelsen brer seg for at hun kommer:
«- Tror dere hun kunne skremmes bort
med tråd og harpiks? spurte Øy-spøkelset som satt og broderte dødningehoder på
en tevarmer til Sausedyret.
- Ikke hun, nei, sa jeg dystert.
- Hun kommer til å begynne med
intelligensleker igjen, spådde Jokseren. - Kanskje t.o.m. hindre oss i å gå i
hi når det blir vinter og tvinge oss til å gå på ski.
- Hva er det? spurte Mymlens datter.
- Subbe seg fram på nedbøren, forklarte
Fredriksen.
- Kors, sa Mymlen.
- Nå døj vi snat, sa lille My.»
Men
heldigvis har hun ikke tid til å komme i bryllupet.
Foreldrene til Sniff, Fjomsedyret
og Sausedyret, i brudestas:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar