Jeg
synes det er vanskelig å skrive om romanen Ungdomstid
av Patrick Modiano. Derfor låner jeg innledningsvis noe som «proffene« har
skrevet, og som står på bokomslaget
til Ungdomstid, den andre boken jeg har kjøpt og lest skrevet av Modiano.
"Ungdomstid er ingen
skjellsettende roman, men har verdier og egenskaper jeg sjelden møter i nyere
litteratur. […] Patrick Modiano makter også å bibringe oss de øyeblikk hvor
intet skjer, men hvor alt allikevel hender." Vetle Lid Larssen,
Morgenbladet
"Fortellingens styrke ligger i den milde antydningens kunst som boka er full av, og den indre spenning som ubemerket sniker seg inn etterhvert som våre to skikkelser beveger seg ut og inn i den grå og matte Pariser-hverdagen." Finn Stenstad, Fremover
"Fortellingens styrke ligger i den milde antydningens kunst som boka er full av, og den indre spenning som ubemerket sniker seg inn etterhvert som våre to skikkelser beveger seg ut og inn i den grå og matte Pariser-hverdagen." Finn Stenstad, Fremover
For
tilsynelatende skjer det lite. Så lite at jeg en periode tenkte; men i all
verden – her skjer absolutt ingenting. Akkurat som i romanen Gater i mørke faller jeg ut av historien en periode – den engasjerer ikke. Denne gangen kan jeg ikke
skylde på andre tanker som forstyrrer konsentrasjonen. Men på et eller annet
tidspunkt vekkes interessen igjen – jeg ser hvor forfatteren
vil ha meg til å se, og når jeg har lest siste side kan jeg konkludere med at
jeg likte historien. Jeg likte romanen.
Romanen Ungdomstid ble utgitt i 1981 og den
norske utgaven jeg har kjøpt er fra 2014 og på 159 sider. Litt av begynnelsen:
«Barna leker i hagen, og det er
snart tiden for det daglige sjakkpartiet.
- I morgen tidlig skal de ta av ham
gipsen, sier Odile.
Hun og Louis sitter på terrassen
utenfor alpehuset og holder øye med datteren og sønnen som løper over plenen et
godt stykke unna sammen med de tre barna til Viterdo. Gutten deres, som er fem
år gammel, har venstre arm i gips, men det later ikke til å sjenere ham...
...I går tok Louis ned treskiltet
hvor han hadde malt «SUNNY HOME» med hvite bokstaver, fra fasaden på huset. Nå
ligger det og slenger på bakken utenfor det franske vinduet. Da de kjøpte huset
for tolv år siden og gjorde det om til feriehjem for barn, hadde de ikke vært
sikre på hva de skulle kalle det. Odile ville heller ha et fransk navn, som
«Les Lutins» eller «Les Diablerets», men Louis syntes et engelsk navn virket
mer elegant og tenkte at det ville trekke kunder. Til slutt hadde de valgt «
Sunny Home».
Han plukker opp treskiltet. «Sunny
Home». Han skal straks rydde det vekk, i en skuff. Han føler seg lettet. Det er
slutt med feriehjemmet for barn. Fra og med i dag skal de ha huset for seg
selv, helt alene. Han skal bygge om uthuset nederst i hagen til restaurant med
tesalong, og så kommer det folk om vinteren, for de tar taubanen.»
En
familieidyll. Kvinnen, Odile, fyller 35 år den dagen og de feirer den sammen
med nabofamilien. Men det har ikke alltid vært slik.
Vi
blir tatt tilbake til ungdomstiden til Odile og Louis for femten år siden i
Paris. Sterk kontrast til «Sunny Home». De var 20 år, foreldreløse, fattige og
ensomme. Louis var nettopp ferdig med militærtjenesten. «Forretningsmannen» Brossier
skal hjelpe Louis til å finne jobb. Men først må Brossier ut og reise. Bellune
skal hjelpe Odile igang med sangkarrièren. Men så begår Bellune selvmord. Louis finner Odile nedbrutt på en jernbanestasjon, og følger henne til krypinnet der
hun bor:
«Odile gravde i lommene. Hun la tre
tifrancsedler og 2,85 francs i småpenger i en haug.
Sent på ettermiddagen gikk Louis
rundt leiegårdskvartalet og kjøpte en liter melk, et brød og noen skiver
skinke. Han ringte til Hotel Muguet og ble fortalt at Brossier ikke ville være
tilbake igjen for uken etter.
For at ikke sulten skulle plage dem
for sterkt, sov og lå de så lenge som mulig. De mistet tidsbegrepet; og dersom ikke
Brossier hadde kommet tilbake, ville de aldri ha forlatt dette værelset mer,
eller sengen hvor de lå og hørte på musikk mens de lot verden seile sin egen
sjø litt etter litt. Det siste bildet av verden utenfor var sneflakene som de så
falle hele dagen gjennom vindusåpningen.«
Brossier
skaffer Louis jobb i den lyssky virksomheten til Bejardy. Som nattevakt i en
garasje – Louis skal svare telefonen og åpne porten for kundene. Hva slags
virksomhet Bejardy driver, får han ikke vite. Men det unge paret blir nyttige
for Bejardy. Også til andre aktiviteter. Før Odile innser at hun ikke vil få
noen sangkarrière, utnyttes hun seksuelt av en hun håper skal hjelpe henne
frem:
«Han knappet opp blusen hennes, og
hun gjorde ingen motstand. Nå la hun på magen, han trakk av henne skjørtet og
trusen og kjærtegnet henne over baken. Hun kjente avsmak da hun tenkte på de
altfor velpleide fingrene. Hun så rett fremfor seg, med haken mot sofakanten.
Lysene ute fra avenyen ble sløret av gasgardinene, like sløret som omrisset av
møbler og andre gjenstander. Ute regnet det. Her var hun i hvert fall i ly for
regnet. Det var bare å ikke røre seg og å «gå opp i dekoren» - det var et av Bellunes
uttrykk, som hun likte godt.»
Sakte men
sikkert kommer jeg inn i denne historien. Som det står på bokomslaget; forfatteren
bruker «dempede litterære virkemidler til
å skrive frem stemning og spenning».
Modiano
bruker ikke mange sider på å fortelle historien. Utgangen vet jeg, men vil jeg
få vite hvordan Odile og Louis kom dit de er i dag... Eller vil der være løse
tråder etter at jeg har lest siste side...
Hadde jeg
hatt forfatterambisjoner, ville jeg brukt tid på å studere hvordan Modiano
bygger opp sine romaner. Men det har jeg ikke. Uansett; Ungdomstid er på samme måte som Gater
i mørke en roman som tåler å bli lest flere ganger. Men først skal jeg lese
den tredje jeg har kjøpt: Søndagene i
august.
Jeg krysser fingrene for at om ikke så lenge kan det komme intervju/bokprogram
om og med forfatteren. Nyere eller eldre dato; samme for meg.
Har fortsatt Gater i mørket liggende, må lese den snart-- Det var jo så om å gjøre å få tak i den da den var utsolgt, men så ble den liggende..Nå ble jeg igjen påminnet, takk for det. typisk. Ha en god påske.
SvarSlettTakk det samme. Ta deg god tid; det er ikke mange sider, nettopp derfor er det enkelt å tro at det er en bok en kan lese raskt. Det er en av feilene jeg gjør. Selv om jeg sier til meg selv gang etter gang at jeg skal ta det ekstra rolig med bøker av få sider.
SlettJeg har lest og blogget på tre av han - fint å se at flere leser han. Og det ser ut som du likte denne bedre enn det jeg gjorde. Den beste synes jeg var Gater i mørke.
SvarSlettJeg er ikke helt sikker på hvem jeg likte best. I denne jeg nå har lest er det ikke så mange karakterer å holde rede på og litt mindre farting i Paris. Jeg har en igjen, og så håper jeg på å kunne lese de om igjen om ikke så lenge.
Slett