«Men jeg er et menneske uten
hukommelse. Det tror jeg på sett og vis kan være en fordel for en forfatter.
Det er ikke umulig at man dermed har en vel så spennende underbevissthet, som
kommer fram gjennom den konsentrasjonen man tvinger seg inn i når man er i
skrivemodus. Hele livet har jeg skrevet på et sammensurium av erfaringer og
glemte opplevelser som ligger i underbevisstheten. Det frigjorde meg til å plukke
ut og blande sammen mens jeg var i en arbeidssituasjon. Det er klart jeg kan
huske ting, men jeg har ingen hukommelse som jeg stoler på. Jeg har ikke brukt
hukommelsen når jeg har skrevet. Å skrive var for meg en forskning i sinnet.
Jeg bygget opp en novelle som et byggverk. La ut noen spor i innledningen, og
så la jeg stein på stein, setning på setning, uten å vite hvordan novellen
skulle fullføres.»
Boken til Alf van der Hagen: Kjell Askildsen et liv er en blanding av
intervju, biografi og memoarer.
Den ble utgitt i 2014, er på 351 sider og jeg har lånt eksemplaret jeg har lest
av biblioteket.
Før jeg leste boken er det eneste jeg har lest av Kjell Askildsen han novellesamling som jeg skrev om i innlegget:
Før jeg leste boken er det eneste jeg har lest av Kjell Askildsen han novellesamling som jeg skrev om i innlegget:
Boken til
Alf van der Hagen har fått gode anmeldelser. Det fortjener den. Virkelig. For
dette er en god bok.
Forfatteren
Kjell Askildsen (f.1929) vokste opp Mandal i et strengt pietistisk hjem:
«De store trekkene ved barndommen
kan jeg huske. Religiøsitet og redsel. En veldig frykt for helvete, bokstavelig
talt for den smerten som er forbundet med at du skal stå med kroppen i en ildmørje
i all evighet. Jeg var jo tvers igjennom et Guds barn. Jeg vokste opp i et
miljø hvor det ikke fantes motforestillinger. Hvis jeg hadde gjort noe som ble betraktet
som synd, skapte det en enorm frykt i meg. Denne følelsen av frykt satt i lenge
etter at jeg tok avstand fra religionen. Den forfulgte meg i marerittene mine
til langt opp i voksen alder. Men bare som drøm. Frykten for fortapelsen var
sterk i vår familie.»
I de første to kapitlene forteller
han om slekt, barndom og ungdom.
Faren som var lensmann var streng og familien på syv tilhørte byens borgerskap.
Synden var et sentralt tema i hjemmet og synd forbandt Askildsen tidlig med
klasse – «det var i arbeiderklassen synden
var, og syndens hus i Mandal var Folkets Hus».
Under
krigen ble det dramatisk for familien. De konfiskerte radioene var det faren som lensmann
som hadde ansvaret for. Broren Haakon, som var med i motstandsbevegelsen, stjal
nøkkelen til loftsrommet der de ble oppbevart, lyttet på meldingene fra London
som han distribuerte. Her deltok også Kjell. Faren kjente til aktiviteten. Det
endte med at faren ble arrestert og fikk dødsdom. Han klarte å rømme fra fengslet,
og faren og moren rømmer til Sverige. Broren ble også arrestert og ble kraftig
straffet med tortur. Kjell og to yngre søsken måtte bo hos en pleiefamilie til
krigen var slutt.
Askildsen
forteller at om hvordan det var å miste troen på Gud:
«Det var en befrielse. Enorm befrielse, og på
et blunk var jeg blitt ateist. Det gikk veldig fort. Jeg fant ut at Gud ikke eksisterte.
Mine foreldre og jeg fikk helt forskjellig syn på tilværelsen. Senere begynte
det å komme reaksjoner fra far. Han var ikke fanatisk overfor meg, men han var
så redd for at det skulle gå galt med meg.
Hvordan galt da? En av dine
barndomsvenner har fortalt meg at din far var livredd for at du skulle komme
til helvete?
Ja visst. Det handlet om helvete.»
Om farens
forhold til litteratur:
«Han leste også god litteratur. Vi
hadde et lite bibliotek hjemme. Også Ibsens samlede verker, men de sto innelåst
i bokskapet på hans lensmannskontor. For han hadde sensurert dem. Sto det
«pokker», strøk han det og skrev «søren» over i stedet. Jeg syntes det var fælt,
for jeg hadde jo en kamerat som het Søren.»
Med unntak
av gymnastikk klart Askildsen seg fint på skolen. Å skrive begynte han med i
puberteten. Men hans skrev alltid kort og ble bedt om å skrive lengre av
norsklæreren. Når det gjelde litteratur nevner han at Dostojevskijs Forbrytelse og straff gjorde stort
inntrykk på han som sekstenåring.
Debutboken var novellesamlingen Heretter
følger jeg deg helt hjem (1953).
Med sognepresten i spissen ble boken forbudt på biblioteket i Mandal. Faren brente
eksemplaret han hadde fått tilsendt. Askildsen tror de reagert på de erotiske
skildringene, og mener selv at han mistet jobben som turistsjef pga boken. Han
ble regelrett kastet ut av byen. Det ble en tøff tid med dårlig økonomi. Han ga
ut to romaner i den perioden uten at han fikk noe gjennombrudd som forfatter.
I en
periode flyttet han og ektefellen og to barn mye før de skaffet seg en bolig i
Oslo på 1960 tallet:
«Hvis jeg spurte Edith om hvordan du var å
leve sammen med på Ammerud i de årene, hva tror du hun ville svart?
At vi hadde det greit. Jeg tror ikke
hun merket noe videre. For jeg klaget ikke. Materielt hadde vi det greit, ikke
sant. Men jeg hadde et følelsesliv som jeg i dag vil karakterisere som umodent.
Det var et romantisk element i det som lå nærmere puberteten enn mitt eget
alderstrinn. Jeg hadde levd fra hånd til munn så lenge, og det ble ingen bedring
på det, bortsett fra at husleien var lav og hyggelig. Men jeg hadde det ikke
vondt med min kone på noen måte. «
Novellesamlingen
Kulisser (1966) fikk gode kritikker.
Men det var også på det tidspunkt kona forlot han pga utroskap.
I kapitlet
om 1970-tallet forteller Askildsen om sitt liv som kommunist – en hard tid med
mye splid. Et nytt samlivsbrudd som han var skyld i. En periode med misbruk av
alkohol og piller pga psykiske problemer og personlige frustrasjoner. Enda en
situasjon han kun kunne skylde seg selv. Han forteller at romanen Kjære, kjære Oluf (1974) er den eneste
boken han har skrevet som ligger tett opp til han selv. Boken ble på en måte
hans redningsplanke, en livbøye han kunne klamre seg til. En roman som han selv
mener er den nest svakeste han har skrevet. Selv om ikke alle er enige i det. Forfatteren
oppsummerer 1970-tallet som de sørgelige årene da mye gikk galt for han.
I
kapittelet fra 1970-tallet forteller han også om sitt problematiske forhold til/syn
på familie og slekt. Hvorfor han ikke reiste i farens begravelse. Om egne barn
sier Askildsen at foreldre skal ta godt vare på barna sine, men på spørsmålet
om frihet var et nøkkelord i hans barneoppdragelse er svaret han gir:
«Ja, selvfølgelig. Da jeg selv ble
far, hadde jeg jo forstått hvordan friheten kan bli hemmet av religiøs overtro.»
På 1980-tallet
byttet Askildsen forlag og gikk over til Oktober forlag. Forlagssjef William Nygaard
i Aschehoug har uttrykt at de forsømte seg alvorlig hva angår Kjell Askildsen.
Da overgangen var et faktum forsøkte Nygaard å få han tilbake. I et svarbrev
som er sitert skriver Askildsen bl a til Nygaard:
«Det er hverken din eller min skyhet
som er årsaken, på ingen måte, og for stor pågåenhet bare skremmer meg. Du har
aldri vist meg annet enn vennlighet, som jeg har satt pris på. På den annen side
er jeg vel litt overrasket over at Aschehoug nå som det er kjent at jeg vil prøve
et annet forlag, signaliserer en såpass stor interesse for meg. Selv har jeg
nok, i likhet med mange andre, hatt følelsen av å være nær drukningsdøden når
en av bøkene er blitt markedsført i konkurranse med forlagets mer profitable
prosjekter, f.eks. kjendislitteraturen, og det er en avgjørende årsak til at
jeg vil prøve et lite forlag som har skjønnlitteratur som hovedsak...»
Kapitlene
om 1990- og 2000-tallet handler mye om litteratur i alle former. Egne
utgivelser, hvorfor han skriver, kritikk han har fått og reaksjon på den osv
osv. Bl a dette:
«Det må være noe dynamisk i
litteraturen. Det nytter ikke bare å fortelle om en tur i skogen. Det må finnes
motsetninger i et tema. Skal du lage en novelle som skal være spennende på et
eller annet plan, nytter det ikke å fortelle en solskinnshistorie. All kunst
skal være noe som pirker i folk. Det skal være noe som stikker dem, noe som
kanskje gjør dem litt redde. Det mener jeg er kunstens oppgave. Ikke lulle i søvn.
Ikke fortelle pene historier. De stygge historiene kan være veldig pene når det
kommer til stykket, for de kan få folk til å innse at det de ser i seg selv,
som de nødig vil ut med overfor andre mennesker, det kan de finne igjen hos helt normale og greie mennesker i mine noveller.»
Askildsen sier at
det at det er menneskesinnet som er hans tema, og at det skal være
gjenkjennelig for de som har sinn til å like hans noveller.
Det har
referert til er bare noe av det man kan lese i den gode boken som jeg har lest.
En bok jeg på sikt må få kjøpt. Den forteller ikke bare om Askildsens liv, men også om samfunnsutviklingen. Hvor trangsynt det norske samfunnet var. Om det at
Mandal i ettertid har gitt Askildsen annerkjennelse som forfatter sier han bl a
dette:
Målet mitt er å få lest flere av Askildsens novellesamlinger. En må ikke være forfatter for å kunne kjenne seg igjen i en del av det han forteller og reflekterer over. Merker at de siste to kapitlene gjorde spesielt inntrykk å lese. Men jeg setter punktum med disse setningene som boken slutter med:
«I 1999 hadde jeg ikke noe som helst
agg til Mandal, så jeg har ikke lyst til å snakke stygt om Mandal som by nå
heller. Byen har reparert og reparert. Jeg synes det er skikkelig og voksent
gjort, og jeg tror de mener alvor med den annerkjennelse de gir meg. Den er
kanskje litt ekstra sterk på grunn av fortiden. Derfor dro jeg også ned dit de
gangene jeg ble spurt om noe som hadde med litteraturen å gjøre.»
Målet mitt er å få lest flere av Askildsens novellesamlinger. En må ikke være forfatter for å kunne kjenne seg igjen i en del av det han forteller og reflekterer over. Merker at de siste to kapitlene gjorde spesielt inntrykk å lese. Men jeg setter punktum med disse setningene som boken slutter med:
«Jeg forsøker å gi et sant bilde av
forholdet mellom mennesker. Jeg kan ikke, som enkelte andre, peke på veien
fremover. Hva jeg kan vise, er hvor fattig forholdet mellom mennesker blir
etterhvert. Og at det har sine gode grunner.»
Privat foto
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar