«Men han var vel glad for at du
fattet interesse for arbeidet på gården?», sa han da han hadde fått igjen pusten.
«Jo da», sa Tallak.
«Ja, det var en nydelig plass dere
hadde der nede.»
Tallak smilte, men forsto samtidig
at Henrik virkelig var en fremmed. Han kunne kle seg opp med kniv og sekk og
rifle, men Tallak hadde bodd i enebolig og levd et liv hvor alt han trengte,
fikk plass i et bagasjesete. Henrik så dette livet slik alle andre så det, at
Tallak skulle fatte interesse for arbeidet, som om det var snakk om hvilket fotballag
han skulle holde med. Tallak husket hva faren hadde sagt, «her ute klatrer vi i
tau, og slipper vi taket bare et øyeblikk, faller vi». Tallak forsto det, men
det gjorde ikke Henrik, det gjorde ingen av de andre: De visste ikke at
arbeidet aldri opphører. De tror han eier gården, og vet ikke at den eier ham.
Dyrene som trenger ham, vannet som skal bæres, kjøttet som må saltes, alt som
skal flås og slaktes og henges til tørk. Fingrene, alltid fulle av sår og
rifter.
Det som gjorde mest vondt, var
likevel ikke alt arbeidet, men hvor høyt faren elsket det, og hvor fremmed det gjorde
ham. For ham var bygningene i enden av veien en beskjed til vinden og regnet:
Her kommer dere ikke inn. Alt han bygget og skapte, som sto mot jorden som en skanse,
ble en del av den han var.»
Tallak
Nystuen er en godt voksen mann. Han står og ser ut over lysningen i skogen der
gården Nordskog ligger. Der han vokste opp sammen med faren. Faren er død.
Nordskog er solgt. Det skal bygges en demning der gården ligger og den skal
legges under vann.
Tallak skal
på villreinjakt. Han skadeskyter en bukk og får et illebefinnende da han skal
lete etter dyret. Det vil være for langt å gå tilbake til gården, og han går
innom stølen som er utleid til Henrik. Det er dagen etter samtalen over skjer,
når mennene leter etter det skadeskutte dyret.
Vi får vite
om en oppvekst sammen med faren på den avsidesliggende gården som ikke har vært
lett. Moren forlot dem da Tallak var tre år. Om moren og årsaken til at hun
forlot dem snakkes det ikke om. Fortielse er et stikkord for romanen utgitt i 2014 som er Birger Emanuelsens ( f.1982) første roman.
Tidligere har han utgitt novellesamlingen For riket er ditt.
Det er et
lite persongalleri i romanen. Tallak, faren, en onkel som kommer innom, Henrik
og Tallaks lærer Elisabeth. Fine naturbeskrivelser. Absolutt ingen dårlig bok.
Link
til forlaget tiden der romanen er omtalt og der jeg fant bildet av forfatteren
nedenfor. Der oppsummeres romanen
slik:
«Fra jorden roper blodet er en
konsentrert roman, rik på kjærlighet. Gjennom et lite og levende persongalleri
vikles det ut en stor fortelling - om familie og arv, sannhet og løgn, om
hvilke historier som former våre liv, og om hvordan alt kunne vært annerledes.»
Jeg ble
ikke grepet av denne historien slik den oppsummeres. Skjebnen til Tallak og faren griper meg ikke slik at dette blir en stor fortelling. Jeg synes det er for mye usagt også
fra forfatteren. Når da bildet tegnes bedre helt på slutten, er det for sent for meg. Jakten på reinsdyret og møtet med Henrik tar for stor plass i historien uten at den tegner et tilstrekkelig bilde av Tallak slik han er blitt. For meg havner denne romanen/historien
i grenselandet til å være for dyster/mørk. Gårdens beliggenhet, tilstand, det
som skjer/blir sagt, det usagte, årstiden i nåtid (høst) osv osv. Romanen er på
222 sider og det var tilstrekkelig lengde for meg å oppholde meg i denne
historien. Romanen har jeg lånt av
biblioteket.
Synd denne ikke falt helt i smak for deg, men det kan jo ikke alle bøker gjøre. Han skriver godt, men historien må jo også treffe. Takk for link.:)
SvarSlettBare hyggelig. Jeg synes historien hadde et større potensiale enn resultatet. For meg er det noe som manglet. Muligens ligger det i komposisjonen.
Slett