3. okt. 2020

Bøker lest og skrevet om i juli, august og september 2020

 

Over er nok den siste sommerfuglen i hagen min dette året;  et sitat fra boken Lille Tre av Forrest Carter:

«Den siste sommerfuglen flagret gjennom dalen. Han slo seg ned på en maisstilk i åkeren der Bestefar og jeg nettopp hadde høstet inn de siste kolbene. Han viftet ikke med vingene, bare satt og ventet. Det var ingen vits for han å sanke mat. Han skulle dø, og han visste det. Bestefar sa at han var klokere enn mange mennesker er. Han lagde ikke noe oppstuss om det. Han visste at han hadde utrettet det han skulle, det eneste som stod igjen var at han skulle dø. Derfor satt han og hvilte og ventet i den siste solvarmen. «

Enda et kvartal av dette miserable året er tilbakelagt. Norske journalister er opptatt av å skrive om alt Trump foretar seg, men hva med å ha noe mer fokus på arnestedet til Covid 19. Ikke minst kinesiske brudd på menneskerettighetene. Men det er selvsagt mindre arbeidskrevende å oversette Trumps idiotiske meldinger på Twitter enn å skrive om det som skjer i Kina, eller om mangelen fra nyheter derfra. 

I dag er det her en kronikk i Aftenposten om at mediene i Norge tegner et for negativt bilde av USA. Han skriver at omtalen av Trump er negativ, er nok som oftest fortjent. Men at mengden er massiv. En må ikke lese mye nyheter for å være enig i denne påstanden.  

Forfatteren Erika Fatland gjorde et godt inntrykk da hun var her i Dagsnytt 18 og fortalte om kinesisk overvåkning på en reise hun hadde i Himalaya, og stilte spørsmål ved Norges handelsavtale med Kina. Det minnet meg om at jeg bare må få lest bøker hun har skrevet, og jeg har startet med å kjøpe Grensen: 



 Boken hun har skrevet om sin reise i Himalaya med tittelen Høyt En reise i Himalaya håper jeg også å få lest

 



Å bruke penger på bøker støtter ikke opp om kinesisk økonomi.

Det som er positivt, er at jeg har lest like mange bøker i tredje kvartal som de to første kvartalene. Fortsetter jeg slik vil jeg kunne klare å lese flere bøker i 2020 sammenlignet med 2019. I tillegg har jeg fått lest mange bøker jeg har kjøpt, ikke bare bøker som jeg låner av biblioteket. 

 


September 2020

 

De venstrehendtes forening av Håkan Nesser – Van Veeterens rolle i romanen kunne vært nedtonet

 

En japansk vår – en reiseskildring skrevet av Ina Strøm – utgitt i 2020

 

Å forlate en katt – et personlig essay skrevet av Haruki Murakami – utgitt i 2020

 

Døgnåpent av Sayaka Murata – en roman om å kjenne på det sosiale presset til å følge normene i det japanske samfunnet

 

Fornemmelsen for slutten (The Sense of an Ending) av Julian Barnes – filmatiseringen er god, romanen enda bedre

 

Er mor død – Vigdis Hjorths nyeste roman – en treg start, men oppsummert en intens leseopplevelse

 

Noe tapt og noe vunnet (Educated) av Tara Westover – en historie fra en til tider brutal oppvekst

 

 August 2020

 

Den kaldeste vinteren i Brooklyn Heights av Henning Howlid Wærp – en overraskende god leseopplevelse

 

Sapiens En kort historie om menneskeheten av Yuval Noah Harari – interessant og tankevekkende

 

I dag jeg I morgen du av Kjersti Annersdatter Skomsvold – når livet går i vranglås

 

Globus av Sarah Smith Ogunbona - en roman om familie, avhengighet og tilhørighetens mange former

 

Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar – jeg ser frem til å lese hans neste roman Gul bok

 

Frøken Island (Ungfrú Ísland) av Auður Ava Ólafsdóttir – kunne likt å få denne historien på film

 

 Juli 2020

Transitt (Transit) av Rachel Cusk – siste kapittel er alene grunnlag for et teaterstykke

 

Biografi: Erik Bye av Asbjørn Bakke – «Erik Bye har betydd veldig mye for veldig mange.»

 

Samtale med venner (Conversations with Friends) av Sally Rooney – debutromanen til forfatteren bak Normal People

 

Kudos av Rachel Cusk – siste roman i trilogien ble delvis en skuffelse

 

Til ungdommen av Linn Skåber illustrert av Lisa Aisato – løp og kjøp og les!

 

Fyrsten av Henrik H. Langeland – god underholdning fra første til siste side

 

Jekta Eventyrets farkost av Bjørn Tore Pedersen – livsnerven langs kysten vår i femhundre år

 

Dylan Thomas – dikt og andre tekster samlet av Harald Sverdrup

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar