«I stillingsannonsen stod det: Å være flyvertinne er ikke bare en jobb. Det er en livsstil. Jeg
har prøvd å skape meg et liv her oppe. Bevege kroppen på en måte som føles
meningsfull. Som får tiden til å gå. Jeg har oppgaver her, det er ting å gjøre.
Men de tingene minner om andre ting, og dagene minner om hverandre. Det gjør
noe med hjernen min. Jeg har hukommelsen til et gammelt menneske, eller enda
verre, et lite barn. Barn er elendige til å skape minner: De husker ting feil.»
Husker barn ting feil?
I bokomtalen skriver forlaget at Sarah Smith Ogunbonas debutroman Globus utgitt i 2020 er «en roman om familie, avhengighet og tilhørighetens mange former - fortalt fra flere tusen fot over bakken.» På slutten av romanen er hovedpersonen Hazel i en samtale med søsteren Cornelia der de er innom et tema som fikk meg til å tenke på Vigdis Hjorths roman Arv og miljø. En rom som det ble mye støy rundt der temaet kort var hvem som eier en historie. I Globus sier søsteren Cornelia at Hazel må slutte å late som om de hadde en dårlig mor. Tidligere har vi lest at Cornelia overtok morens rolle i livet til Hazel da moren forsvant inn i sitt mørke:
«Da Cornelia var ferdig med å oppdra
seg selv, oppdro hun meg.»
Det er noe uforløst over Hazel. Samtidig; hun er ung, 20 år. Usikker. Fortsatt
bundet til og avhengig av søsteren som har vært en trygghet for henne i en etter
hvert kaotisk oppvekst. I den nye jobben knytter hun seg på samme måte til en
kollega, Europa, tilknytningen skjer allerede under opplæringen til jobben som
flyvertinne:
«Jeg har på meg den samme kjolen resten
av uka. Jeg kommer akkurat tidsnok, eller til og med litt sent, for å være
sikker på at jeg er sist inn i rommet. For å se om vesken til Europa står på stolen.
Jeg kan umulig være den eneste som vil sitte ved siden av henne. Alle liker
Europa, og allikevel holder hun av plassen til meg. Jeg liker også Europa, og
jeg liker notatene hennes. De gjør det lettere å skille det som blir sagt for
stemningens skyld, det vi skal le av, og det som er ment jeg skal ta med meg videre.»
Forlaget skriver at Sarah Smith
Ogunbona (f. 1989) er født og oppvokst i Oslo. Hun har studert ved Forfatterstudiet
i Bø og ved Litterär gestaltning i Gøteborg. Og at Globus er hennes
første bok. Jeg tenkte underveis på hvorfor forfatteren har valgt at Hazel skal
jobbe som flyvertinne. Å være flyvertinne
i dag er ikke så glamorøst som det var før, og slik jeg oppfatter det er
lønninger lavere i dag enn før. Samtidig
er det noe eget med dette yrket sett utenfra. I
dette intervjuet forteller forfatteren hvorfor:
«– Fordi jeg elsker alt som er fake,
som er overflate. Uniformer, sminke, replikker, påklistrede smil. Med det mener
jeg ikke at flyvertinner ikke har dybde, det har de, for i tillegg til å være
flyvertinner er de også mennesker. Men de har unektelig en påfallende plettfri
overflate. Og jo mer perfekt en overflate er, dess mindre midler kan den
ødelegges med. Det er en bra motor for dramatikk, spesielt når man, som meg,
ikke har noe særlig talent for plot og intriger.»
Jeg likte romanen Globus fordi den gir meg rom for egne tanker underveis og etter å ha lest romanen. Herunder om hvordan Hazels forhold Cornelia og
Europa utviklet seg, og om Hazel klarer å frigjøre seg fra dem. Men mest fordi den har et tema som jeg synes er viktig; at det sjelden finnes en sannhet om relasjoner i en familie; at sannheten er subjektiv.
Forlaget Oktober omtaler av romanen slik:
"Når jeg er på jobb savner jeg
jordkloden. Den eneste trøsten er at vi alltid er på vei tilbake til dit. På én
måte fra det sekundet flyet skyves fra gaten. Alle rundt meg tror de er på vei
til bryllupet til en fjern slektning i Denver, en filmfestival i Budapest eller
for å hente et barn de har bestilt fra et barnehjem i Longhui, og at de på den
måten er ute på sin egen, unike reise. Sannheten er at vi er på vei hjem, alle
sammen. Og det er det beste med flyvningen".
Hazel er i begynnelsen av tyveårene og arbeider
som flyvertinne. Sammen med den strålende kollegaen Europa, som alltid er der
til å veilede Hazel, jobber hun raskt og effektivt i den trange flykabinen. Hun
annonserer og demonstrerer, koker kaffe og te, briefer ved nødutganger og
forbereder kabinen til landing. Hun roer de redde passasjerene og serverer vin
til de utålmodige, ønsker takk for turen og velkommen igjen ved en senere
anledning. Arbeidet er fint. Det gir henne et sted å gjøre av hendene. Nede på
landjorda er Hazels storesøster Cornelia gravid. Cornelia, som oppdro seg selv
og Hazel da foreldrene gikk fra hverandre, skal bli mamma på ordentlig. Nå må
Hazel bli voksen, mener hun.
I lufta dukker minner fra en barndom opp.
Den nigerianske faren var lystig og lett, men visste ikke hvordan man skylte
håret uten å få vann i øynene. Moren vasket Hazels hår ømt og forsiktig, men
forsvant siden inn i et mørke hun sjeldent kom ut fra. Storesøsteren lærte
henne alt hun trengte for å navigere verden i en barnekropp. Men hva gjør det
med en å bli oppdratt av et barn som bare er få år eldre enn seg selv? Og hva
vil det egentlig si å være voksen?
"Globus" er en roman om familie,
avhengighet og tilhørighetens mange former - fortalt fra flere tusen fot over
bakken.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar