«-Menn fødes som diktere. De er i konfirmasjonsalderen
når de må forsone seg med den uunngåelige skjebnen; at de er genier. Det
spiller ingen rolle om de skriver bøker eller ikke. Kvinner blir kjønnsmodne og
får barn som kommer i veien for at de kan skrive.»
Auður Ava Ólafsdóttir, for en forfatter
hun er. Nå har jeg lest Frøken Island, en roman utgitt i 2018 og på norsk i
2019. Og før det har jeg lest romanene Arr og Stiklingen. Jeg er
så glad for at det er forfattere som skriver slike bøker og norske forlag som utgir
bøkene på norsk. 200 sider, men den rommer så mye. En av kritikerne forlaget
siterer kan jeg istemme etter å ha lest Frøken Island:
«Det er fascinerende hvor mye som kan
leses mellom linjene. Det handler om Island, men er også allmenngyldig. Det
handler om 60-tallet, men er også tidløst. Ikke minst i kjølvannet av metoo.
Det er symboltungt, om en er på det sporet. Men kanskje er det bare en historie
om at slik var/er det bare. En historie som fenger.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen
Jón Kalman Stefánsson skriver godt. Men
jeg liker bøkene til Auður Ava Ólafsdóttir
bedre. Håper virkelig at hun skriver flere bøker. Spesielt godt liker jeg
dialogene i boken Frøken Island. Det gjør historien levende. Kunne likt at den hadde blitt filmatisert. En bok jeg er glad
jeg har i bokhylla – den tåler å leses flere ganger.
Jeg har kjøpt boken utgitt på forlaget Pax
som beskriver den slik:
«Året er 1963. Island har 177 000
innbyggere og én nobelprisvinner. Bokens heltinne, Hekla, er en ung poet som
kommer fra utkantstrøket Dalir. Etter å ha pakket de få eiendelene sine og en
skrivemaskin, setter hun kursen mot Reykjavik. Der skal hun bli forfatter. Hun
flytter inn i en leilighet sammen med den homofile barndomskameraten Jón John.
Vennskapet styrkes av en felles opplevelse av utenforskap. Hekla skaffer seg en
dagjobb slik at hun kan skrive om natten, i all hemmelighet. Slik må det bli i
et samfunn hvor menn fødes som poeter og kvinner får tilbud om å være frøken
Island. Allerede i konfirmasjonsalderen tar menn på seg den uunngåelige rollen
som genier. Det spiller ingen rolle om de skriver eller ikke. Kvinner blir
kjønnsmodne og får barn, derfor kan de ikke skrive.»
Eg er så einig. For ein forfattar! Eg storkoser meg og undrar meg over kor annleis islandske menn tenkjer om diktining enn norske...
SvarSlett