20. juli 2020

Kudos av Rachel Cusk – siste roman i trilogien ble delvis en skuffelse


Hadde det ikke vært for at jeg tidligere har lest og likt romanene Omriss og Transitt i trilogien, der Kudos er siste roman, vet jeg ikke om jeg hadde lest slutten.  For mange av  historiene hovedpersonen Faye blir fortalt av mennesker hun møter, synes jeg var tunge og lite interessante. I tillegg er Faye så å si anonym i romanen. Faktisk mer enn i Omriss.  Da hjelper det ikke at forfatteren skriver godt. Å lese romanen ble derfor delvis en skuffelse, og særlig fordi jeg hadde høye forventninger til den etter å ha lest Omriss og Transitt. Kudos kunne like gjerne vært utgitt som en novellesamling synes jeg,

Romanen starter med at Faye sitter i flyet på vei til en litteraturfestival. Han som sitter ved siden av henne har lange bein som havner ut i midtgangen til irritasjon for flyvertinnen. Etter hvert begynner han å fortelle utdrag fra livet sitt som han avslutter med at han graver ned hunden sin etter at en dyrlege har avlivet den. For meg ble denne personen etter hvert et usympatisk menneske. Ikke for det siste han forteller om, hunden var syk og ville dødd uansett. Men det er holdningen hans jeg leser ut av det han forteller som jeg misliker.

Det andre møtet er med forleggeren til Faye i baren på hotellet der hun bor. Denne samtalen, som starter med hvilket bilde forleggeren har valgt på omslaget til Fayes bok, er både morsom og interessant. Ikke minst når forfatteren Linda forteller om skrivestuen hun har deltatt på i Italia.

Forlagets omtale av romanen Kudos av Rachel Cusk:

En kvinne sitter på et fly og hører på den fremmede i setet ved siden av fortelle om sitt liv. Han snakker om jobben, ekteskapet sitt og en opprivende opplevelse han akkurat har hatt: Han har gravlagt familiens hund. Kvinnen er Faye, og hun er på vei til Europa for å markedsføre boken hun akkurat har utgitt. Vel fremme snakker hun med menneskene hun møter – om kunst, familie, politikk, sorg og glede, rettferdighet og urettferdighet. På denne måten nærmer hun seg noen av de viktigste spørsmålene vi mennesker stiller.

Disse samtalene, den siste med hennes egen sønn, vokser dramatisk og majestetisk sammen til en vakker avslutning. Kudos fullender Cusks trilogi med overveldende kraft. Trilogien er en av fiksjonens store triumfer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar