Forfatteren jeg kan sammenligne med
Rachel Cusk er Karl Ove Knausgård hva angår min leseopplevelse. Hun skriver gnistrende godt. Det er betraktninger i romanen som
jeg ikke forstår poenget med eller blir for høytflyvende for meg. Men det som
treffer meg er veldig bra. En formuleringsevne som få forfattere har.
I romanen Transitt som er
fortsettelse av romanen Omriss kommer hovedpersonen Faye mer frem i lyset.
Sitatet over er fra første kapittel der hun er hos
en eiendomsmegler for å kjøpe bolig i London
for seg selv og guttene. Boligen hun kjøper kaller snekkeren for et ormebol. Det
verste er eierne av første etasje som hun etter hvert benevner ondskapsfulle
troll. Innimellom det som skjer under oppussingen blir vi kjente med snekkere,
tidligere kjæreste, venner, frisør og flere aktører. Ulike livsskjebner. Tenkte
på disse forferdelige beboerne i etasjen under og Covid 19. Dette er typisk
mennesker som ikke har en sjanse mot viruset. Dette er også England som er jeg
ser glad i, det er jeg sørgelig klar over.
Det siste kapitlet i Transitt ble en
innertier. Den er etter min mening grunnlag for et
teaterstykke, og starter slik:
«Fredag kveld kjørte jeg vestover ut av
London for å hilse på Lawrence, fetteren min, som nylig hadde flyttet fordi han
hadde forlatt Susie til fordel for en kvinne ved navn Eloise, og i den
forbindelse blitt tvunget til å flytte fra en landsby i Wiltshire til en annen
av samme størrelse og type noen kilometer unna. Disse begivenhetene hadde vakt harme
og bestyrtelse blant både slekt og venner, men hadde knapt satt noe preg på de
ytre omstendighetene i Lawrences liv, som stort sett så ut til å fortsette som
før. Den nye landsbyen, sa Lawrence, var enda mer attraktiv og pittoresk enn
den forrige, siden den lå nærmere Cotswolds og var mer autentisk. Den nye husholdningen
besto av Lawrence og Eloises to barn, og Lawrences lille datter som pendlet fram
og tilbake mellom foreldrene.»
Når Faye kommer frem møter hun fetteren
Lawrence som røyker og kan fortelle han røykingen får Eloise til å føle at livet
deres er i krise. Vel; den som leser forstår raskt
at her er i vi havnet inn i et drama av de sjeldne. Fasadene hun først møter
rakner etter hvert som et dårlig festet strikketøy. Det blir nærmest en farse. Kapitlet
alene gjør det verdt å lese boken. Rachel Cusk har med Transit
forsterket mitt inntrykk av en god forfatter, og jeg gleder meg til å lese Kudos.
Forlaget beskriver Kudos slik:
Etter et samlivsbrudd flytter Faye til
London. Hun strever med å bygge en ny tilværelse for seg selv og de to sønnene
sine, og bruddet blir katalysator for en rekke endringer av personlig, moralsk,
kunstnerisk og ikke minst praktisk karakter. Hun pusser opp et hus og samtaler
med andre i et forsøk på å finne igjen troen på livet, men vakler mellom å
kjenne seg sterk og fullstendig maktesløs, å være i ferd med å dø og å bli født
på ny.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar