Det var på filmoteket.no jeg fant filmatiseringen av
boken jeg nå har lest og sitert fra: Fornemmelsen for slutten av Julian
Barnes. Julian Barnes vant Bookerprisen 2011 for romanen. Etter at jeg
så filmen, måtte jeg lese romanen. Filmen er god. Men romanen er enda bedre.
Det gikk fint å lese romanen etter å ha sett filmen selv om det er ulikheter mellom
bok og film. En historie som fikk meg til å reflektere over eget liv og
forholdet mellom minner og sannhet.
«Hvor ofte forteller vi vår egen
livshistorie? Hvor ofte foretar vi tilpasninger, utbroderinger, gjør sleipe
forkortelser? Og jo lenger livet varer, desto færre omkring oss kan utfordre
framstillingen vår, minne oss om at livet vårt ikke er livet vårt, men bare
historien vi har fortalt om livet vårt. Fortalt til andre, men — i all hovedsak
— til oss selv.»
Forlagets beskrivelse av romanen: «Denne intense romanen følger Tony Webster, en middelaldrende mann,
mens han innhentes av en fortid han aldri har tenkt spesielt mye på - helt til
hans nærmeste barndomsvenner dukker opp for å hjemsøke ham: En fra hinsides
graven, og en som et levende og dypt urovekkende nærvær. Tony trodde han hadde
lagt alt dette bak seg mens han bygde sitt eget liv. Karrieren har gitt ham en
trygg pensjon og et vennlig forhold til sin ekskone og datteren, som nå har sin
egen familie. Men idet han står overfor en mystisk arv tvinges han til å
revurdere synet på sin egen natur, og sin egen plass i verden.»
Fortelleren og
hovedpersonen Tony Webster er pensjonist. Har et godt forhold til den voksne datteren
Susie og Margaret som han skilte seg fra for 20 år siden. Han lever et fredelig
liv. En av aktivitetene han er at han jobber som frivillig på biblioteket på
det lokale biblioteket. Tony tenker ofte tilbake på den lynende intelligente ungdomsvennen
Adrian Finn som tok livet av seg,
«Og det er vel et liv, hva? Noen seire
og noen nederlag. For meg har det vært interessant, men jeg skal ikke klage
eller bli overrasket dersom andre ikke finner det like interessant Kanskje Adrian
på en måte visste hva han gjorde. Ikke at jeg på noen som helst måte ville gå
glipp av mitt eget liv, forstår du.»
Så skjer det noe uventet som gjør at Adrian
og det halvhjertede forholdet til ungdomskjæresten Victoria Ford dukker opp med
full styrke. Som får han til å måtte reflekter over livet sitt og ting han
gjorde i ungdommen:
«Utvikler personligheten seg over tid?
I romaner gjør den naturligvis det, ellers ville det ikke blitt mye til
historie. Men i livet? Av og til lurer jeg. Holdningene og meningene våre
endrer seg, vi utvikler nye vaner og særtrekk, men det er noe annet, mer som
pynt. Kanskje det er med personligheten som med intelligensen, bortsett fra at
personligheten har sin topp noe senere: la oss si mellom tjue og tretti. Og
etter det må vi bare slå oss til ro med det vi har. Vi er overlatt til oss
selv. Det ville i så fall forklare mange liv, ikke sant? Og også — hvis det
ikke er å bruke for store ord — vår tragedie.»
Tony får et
brev fra en advokat vedlagt et brev fra Victorias mor, Sarah Ford, der hun skriver
at etterlater han 500 pund og dagboken til Adrian. Men dagboken er fjernet
av Victoria. Når han kontakter Victoria er hun avvisende. Hun forteller at hun
har brent den. Victoria sender Tony kopi av et brev Tony sendte til Adrian etter
at Adrian fortalte at han hadde innledet et forhold til Victoria. Det blir
sterk kost fort Tony å lese brevet han sendte:
«Jeg synes whisky hjelper til å klarne
tanken. Og døyve smerten. Den har også det fortrinnet at den gjør deg full, og
— hvis den inntas i tilstrekkelige mengder — at den gjør deg veldig full. Jeg
leste brevet om igjen flere ganger. Jeg kunne vanskelig benekte å ha stått bak
både teksten og uskjønnheten. Det eneste jeg kunne påberope meg, var at jeg
hadde forfattet det da, men var langt fra dets forfatter nå. Jeg kjente ikke
igjen den delen av meg som sto bak brevet. Men dette var kanskje bare ytterlige
selvbedrag.»
Jeg kan anbefale boken og filmen.
Traileren til filmen;
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar