17. okt. 2020

The Booksellers – dokumentarfilmen fra 2019 du bare må se dersom du liker å lese bøker

 


I dag startet jeg på å lese boken Lese – en liten bok om store opplevelser av Kari J. Spjældnes. Den ble utgitt i 2020 og omtales blant annet slik:

«Kari J. Spjeldnæs minner oss på hvor mye kjærlighet som ligger i lesing - og hvor viktig det er for hjernen. Hun viser verdien av å sette seg ned med en bok. De fleste gjør det litt sjeldnere enn før: I en travel hverdag tar skjermen mange ganger over for papiret, og skrolling erstatter ofte den konsentrerte dybdelesingen.»

Boken ble levert tilbake til biblioteket sammen med boken til Kjell Westö. Ikke for at den er dårlig. Tvert imot; etter å ha lest de første sidene tenkte jeg; boken må jeg kjøpe. En bestilling til Bokklubben er sendt; der jeg kjøper de fleste bøkene. Jeg har et eget sted i bokhylla der flere tilsvarende inspirerende bøker står «linet» opp.

På samme måte inspirerer filmen The Booksellers jeg har sett i dag på Filmoteket.   Har du lånekort på biblioteket, kan du se filmen fra 2019 gratis. Filmen omtales slik:

«Velkommen inn i den fortryllende verdenen til magien til gamle bøker. Bokhandlerne skildrer drømmende antikvarier og eksentriske bokhandlere som tar oss med på en reise gjennom hyller med sjeldne, historiske skatter. Med sin essens i å bevare vår fortid og sikre fremtiden for de fysiske bøkene, og et våkent øye på jakt etter sjeldenheter og skatter.

Fra samlingen og handelsmannens lidenskap kjenner ingen grenser fra Da Vincis notatbok Codex Leicester - verdens dyreste bok - til tidlig hip-hop-tekst. Bokhandlerne er en kritikerrost hyllest til historiens fremste fortellemedium, og et innblikk i det som kommer.»

En herlig og tankevekkende film. Særlig sett hen til fangenskapet jeg opplever å være i er det å se gatene i New York – en dag… 

Jeg har ikke frekventert loppemarkeder og antikvariater etter brukte bøker tidligere ; kanskje det kan bli en ny hobby etter denne filmen. En liten smakebit; forfatter Fran Lebowitz er særlig herlig med sine uttalelser. En av de er der hun sier at det å se en bok i søpla er som å se et menneskehode henslengt…Og at 40-åringer er de som laster opp bøker på Kindle, yngre lesere leser papirbøker, er oppmuntrende for meg som mener at papirbøker er best. 

Traileren til filmen

 


4 kommentarer:

  1. Denne har jeg sett. Så fin! En film man blir forelsket i :)
    Jeg så den også på Filmoteket. Bra tjeneste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det. Jeg får bare godta at jeg bare har tilgang til 4 filmer i måneden. En annen dokumentar som jeg synes er god er RBG, om høyesterettsadvokaten i USA som døde for kort tid siden.

      Slett