8. jan. 2022

Ti små negerbarn av Agatha Christie (1939)

 


Boken jeg har kjøpt og lest er med grunnlag i dette TV-programmet Hundre blodige år og er bok nr. 6 av 10 bøker i mitt Agatha Christie- prosjekt. Utgaven er fra 1980 og handlingen omtales slik:

«Ti små negerbarn er tittelen på et barnerim som forteller om hvordan ti barn blir tatt av dage. Nøyaktig etter oppskriften i barnerimet blir ti mennesker samlet på en øy – isolert fra omverdenen -og myrdet en etter en. Et mystisk vesen har oppkastet seg til dommer over dem og dømt dem til døden. Hvem er denne dommeren? Hvor holder han til»

 

Et kysthotell i Devon, Burgh Island, inspirerte Agatha Christie til å skrive boken.

 


Boken er omtalt som en av tidenes beste mordgåte. En gruppe mennesker som ikke kjenner hverandre blir invitert til å tilbringe en helg på øya av en U.N Owen. Etter hvert blir det temmelig creepy.

Jeg har ingen problemer med å forstå at Agatha Christie var lei av Poirot, og det var veldig godt å slippe han i denne boken. Jeg har kjøpt BBC's filmatisering fra 2016,  And Then There Were None, og gleder meg til å se den. Det er spennende å se om de har fulgt boken eller f. eks har valgt en annen slutt; her er traileren:

 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar